Filtry, bany

Zapowiedź updatu w algorytmie? Google ostrzega – zlecasz wpis sponsorowany, pamiętaj o atrybucie nofollow w linkach wychodzących

22 lutego 2013 roku Google we wpisie na swoim blogu przypomniało o tym, że w przypadku wpisów sponsorowanych należy zamieszczać w linkach prowadzących do strony, której dany wpis dotyczy, atrybut nofollow. Nie minął dzień, a wdrożony update spowodował niezłe zamieszanie – plus palpitację serca właścicieli Interflory, gdy widoczność serwisu w Google sięgnęła przysłowiowego dna.

 

Dzisiaj Michał na Forum Google dla Webmasterów zamieścił “podobne ostrzeżenie“, poniżej jego fragment:

W ramach internetowych kampanii marketingowych niektóre firmy obecnie płacą właścicielom platform lub blogów za wzmiankę na ich temat w artykułach lub postach. Takie artykuły lub posty są zwane postami sponsorowanymi, postami współtwórcy, postami gościnnymi, partnerskimi. Są one zazwyczaj pisane przez przedstawicieli jednej strony internetowej (lub w jej imieniu), a publikowane na innej.

Google nie odradza stosowania tego typu artykułów, jeśli tylko zawierają one treści przydatne dla użytkowników, mają na celu poszerzenie wiedzy odbiorców innej strony internetowej lub zwiększenie świadomości na temat promowanej sprawy lub firmy. Jeśli jednak głównym celem takich postów jest umieszczanie linków prowadzących na stronę ich autora, naruszają one wytyczne Google dotyczące systemów wymiany linków.

Czytając wpis Michała można odnieść wrażenie, że w zakresie działań marketingowych nic się nie zmieniło od 2013 roku – no, może poza tym, że dzisiaj, zamiast na budowanie zaplecz,  główny nacisk jest kładziony na content marketing, który jest niestety utożsamiany z kupowaniem linków we wpisach sponsorowanych, nierzadko przez serwisy kojarzące ze sobą właścicieli stron, którzy sprzedają miejsce pod publikację wpisu sponsorowanego oraz tych, którzy dzięki temu chcą wypromować swój biznes.

No i już pierwszy komentarz dotyka tego tematu

(Michał) Czy masz na myśli jaką konkretną platformę?

Przypomnę, że w 2013 roku Interflora kupiła na ponad 150 serwisach wpisy sponsorowane, oczywiście z atrybutem dofollow. Jak to się skończyło widać poniżej – wykres mówi sam za siebie (niebieski wykres to widoczność serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania – w wyniku nałożenia na serwis filtra poleciał on w SERPach na większość fraz

Warto dodać, że nie ucierpiała tylko Interflora. W wyniku akcji Google ukarane zostały także serwisy, na których znajdowały się wpisy sponsorowane – wówczas jeszcze Google aktualizowało PageRank; zmiany wielu serwisów poszybowały w dół, często maksymalnie – PR spadł do zera.

Co się zmieniło od tamtego czasu?

Jest lepiej, ale nadal zbyt dużą wagę w budowaniu widoczności serwisów przykłada się do linków – tym bardziej, że coraz więcej osób zauważa, że linki nie są niezbędne do osiągnięcia przysłowiowego szczęścia.

Stwierdzenia w stylu

Dziwne, zanotowałem spory spadek linków prowadzących do strony w Google Console. Dzieje się to już od kilku miesięcy. Co dziwne strona stoi wysoko na dobrych frazach a nawet ostatnio zanotowałem skoki na lepsze pozycje. W sumie to spodziewałem się spadków. Może ktoś to wytłumaczyć?

o ile kiedyś były rzadkością, to dzisiaj są coraz częstszym zjawiskiem.

Nie ma co się jednak “dziwić zdziwieniu” – ze spadkiem widoczności związanym z “działaniami content marketingowymi”

ma do czynienia coraz więcej serwisów; a świadomość właścicieli stron dzisiaj, a kilka lat temu, to dwa różne światy – w 2013 roku mało kto pytał firmę SEO o to, co robi – dzisiaj jest to na porządku dziennym.

PS

Zobaczymy jutro/na dniach, co się będzie działo w polskim SEO – jeżeli Google nie zmieniło się to z dużą dozą prawdopodobieństwa jutrzejszy dzień/najbliższe dni dla wielu osób nie będą udane.

GD Star Rating
loading...
Zapowiedź updatu w algorytmie? Google ostrzega - zlecasz wpis sponsorowany, pamiętaj o atrybucie nofollow w linkach wychodzących, Zapowiedź updatu w algorytmie? Google ostrzega - zlecasz wpis sponsorowany, pamiętaj o atrybucie nofollow w linkach wychodzących, 10.0 out of 10 based on 2 ratings Zapowiedź updatu w algorytmie? Google ostrzega - zlecasz wpis sponsorowany, pamiętaj o atrybucie nofollow w linkach wychodzących

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1346 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Rafał 12 stycznia 2018, 10:17

Niby nic nowego a jednak skoro tak wyraźnie to zaznaczają to jednak coś pewnie będzie na rzeczy. Z pewnością dla wielu dużych serwisów taki update skończyłby się płaczem i zgrzytaniem zębów :).

Sebastian Miśniakiewicz 12 stycznia 2018, 10:23

Otóż to.
Sporo czasu upłynęło od ostatniej takiej akcji, więc “zapomniałem już”, jak to jest.
Wówczas branża ekscytowała się bardzo takimi komunikatami, ponieważ praktycznie tylko linki były w użyciu przy promowaniu stron.
Obecnie jest inaczej i … nie ukrywam, że z ciekawością czekam na to, co ma nastąpić
PS
No chyba, że Google tak “posprzątało”, że ów komunikat jest tylko taką “nic nie znaczącą” informacją, która ma tylko utwierdzić włąścicieli stron, aby pamiętali o nofollow we wpisach sponsorowanych.
Ale coś mi się w to wierzyć nie chce :)

Marek 15 stycznia 2018, 20:17

według moich informacji kilka dzienników regionalnych otrzymało powiadomienia o nienaturalnych linkach wychodzących właśnie z kategorii “artykuły sponsorowane”

Sebastian Miśniakiewicz 15 stycznia 2018, 20:23

Robi się ciekawie – pytanie, kiedy wypłynie pierwszy serwis oraz okaże się, w jakim systemie “kojarzącym” się znajdował

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *