Branża SEO, Search Console

Wyświetlenia w Search Console – jak można nimi „zakręcić” Klienta

Brak komentarzy

Osoby, które śledzą swoją stronę na bieżąco w Search Console znają doskonale te dwie metryki, które występują w jednym z raportów dostępnym w dawnych Narzędziach dla Webmasterów

Kliknięcia to kliknięcie w wynikach wyszukiwania w link prowadzący do danej witryny, natomiast Wyświetlenia to zobaczenie przez użytkownika strony w wynikach wyszukiwania, na której znajduje się link do naszej witryny – jak czytamy w Pomocy Google

Wartość pozycji przedstawiona w raporcie Analityka wyszukiwania to pozycja najwyższego linku do Twojej witryny lub strony w wynikach wyszukiwania, uśredniona dla wszystkich zapytań, w wynikach do których pojawiła się Twoja witryna. Na przykład:

  1. Jeśli jedno zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 2, 4 i 6, raportowana pozycja to 2 (pozycja najwyższa).
  2. Jeśli drugie zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 3, 5 i 9, raportowana pozycja to 3 (pozycja najwyższa).
  3. Średnia pozycja dla obu zapytań to (2 + 3)/2 = 2,5.

Uśrednienie pozycji oznacza, że bardzo często uśrednione pozycje w Search Console są wyższe niż normalnie – pamiętajmy, że w Google działa coś takiego jak personalizacja wyników wyszukiwania :)

Informacja o ilości kliknięć, wyświetleń oraz pozycji dodatkowo jest jeszcze wzbogacona o CTR – a całość w praktyce wygląda tak

Widać wyraźnie, że im jest się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym można liczyć na większą ilość wejść na stronę.

„Problem” pojawia się, gdy posortujemy listę w drugą stronę – wówczas ilość kliknięć będzie na poziomie zera (logiczne – mało kto jest tak zdesperowany, aby przeglądać SERPy do 20 i więcej strony). Ale uwaga – ilość wyświetleń niekoniecznie będzie zbliżona do zera – a niekiedy zobaczymy nawet, mimo odległych pozycji,  także całkiem spore wartości:

Zaznaczyłem na grafice frazę typowo pozycjonerską – mój blog został w badanym okresie czasu wyświetlony pod nią prawie 100 razy ! – pojawia się pytanie PO CO, skoro średnia pozycja strony dla danej frazy wynosi grubo ponad 100?

Odpowiedź jest prosta – tego typu fraza ma to do siebie, że z racji jej konstrukcji jest sprawdzana przez pozycjonerów, aby mogli zobaczyć, jaka witryna znajduje się na której pozycji w Google pod dane zapytanie (jak widać na załączonym obrazku ktoś sprawdza frazę „pozycjonowanie stron” poza TOP100, po co? – nie wiem :).

Dlaczego o tym wspomniałem? Otóż

są firmy SEO, które ilością wyświetleń raportują postępy prac SEO

Jakiś czas temu poproszono mnie o analizę raportu otrzymanego od pewnej dużej firmy SEO – Klient dostał raport, z którego wynikało, że na jego witrynie jest ruch, ale … tego ruchu nie widział w Google Analytics; ponieważ nie mógł uzyskać satysfakcjonującej go odpowiedzi zaczął szukać rozwiązania problemu w Sieci i trafił do mnie

Gdy zobaczyłem raport, którego nagłówek wyglądał w ten sposób

od razu skojarzyłem go z danymi prezentowanymi w Google Search Console – zresztą zobaczcie sami

Zauważcie, że ilości kliknięć w raporcie już nie ma, co jednak nie powinno dziwić – jak pokazać Klientowi, że w kolejnym miesiącu współpracy, mimo wzrostów wyświetleń, ruch jest zerowy ?

Konkluzja

Nie widzę problemu w tym, aby używać raportu dostępnego w Search Console do raportowania prac przy stronie – ale jak Klient widzi w nim frazy totalnie nie związane z prowadzoną przez niego działalnością, z miesiąca na miesiąc strona nie zyskuje na widoczności (wbrew raportom otrzymywanym na koniec miesiąca), a próba uzyskania odpowiedzi na pytanie o brak korelacji ruchu na stronie z „super wynikami” pozostaje bez odpowiedzi  – to chyba naturalne jest, że zaczyna się zastanawiać, o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi, prawda?

GD Star Rating
loading...
Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta, Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta, 7.2 out of 10 based on 6 ratings Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta
autor 1380 artykułów opublikowanych na blogu

Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Top Contributor pomaga rozwiązywać te problemy na oficjalnym Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Tak, chcę >>


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii

Więcej w Branża SEO, Search Console
Czy Google stosuje się do reguły crawl-delay

Niektórzy webmasterzy stosują zapis crawl-delay w pliku robots.txt - Google zaś wysyła przez Search Console informację, że to nie ma...

Zamknij