Branża SEO, Search Console
12 lipca 2018

Osoby, które śledzą swoją stronę na bieżąco w Search Console znają doskonale te dwie metryki, które występują w jednym z raportów dostępnym w dawnych Narzędziach dla Webmasterów

Kliknięcia to kliknięcie w wynikach wyszukiwania w link prowadzący do danej witryny, natomiast Wyświetlenia to zobaczenie przez użytkownika strony w wynikach wyszukiwania, na której znajduje się link do naszej witryny – jak czytamy w Pomocy Google

Wartość pozycji przedstawiona w raporcie Analityka wyszukiwania to pozycja najwyższego linku do Twojej witryny lub strony w wynikach wyszukiwania, uśredniona dla wszystkich zapytań, w wynikach do których pojawiła się Twoja witryna. Na przykład:

  1. Jeśli jedno zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 2, 4 i 6, raportowana pozycja to 2 (pozycja najwyższa).
  2. Jeśli drugie zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 3, 5 i 9, raportowana pozycja to 3 (pozycja najwyższa).
  3. Średnia pozycja dla obu zapytań to (2 + 3)/2 = 2,5.

Uśrednienie pozycji oznacza, że bardzo często uśrednione pozycje w Search Console są wyższe niż normalnie – pamiętajmy, że w Google działa coś takiego jak personalizacja wyników wyszukiwania :)

Informacja o ilości kliknięć, wyświetleń oraz pozycji dodatkowo jest jeszcze wzbogacona o CTR – a całość w praktyce wygląda tak

Widać wyraźnie, że im jest się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym można liczyć na większą ilość wejść na stronę.

„Problem” pojawia się, gdy posortujemy listę w drugą stronę – wówczas ilość kliknięć będzie na poziomie zera (logiczne – mało kto jest tak zdesperowany, aby przeglądać SERPy do 20 i więcej strony). Ale uwaga – ilość wyświetleń niekoniecznie będzie zbliżona do zera – a niekiedy zobaczymy nawet, mimo odległych pozycji,  także całkiem spore wartości:

Zaznaczyłem na grafice frazę typowo pozycjonerską – mój blog został w badanym okresie czasu wyświetlony pod nią prawie 100 razy ! – pojawia się pytanie PO CO, skoro średnia pozycja strony dla danej frazy wynosi grubo ponad 100?

Odpowiedź jest prosta – tego typu fraza ma to do siebie, że z racji jej konstrukcji jest sprawdzana przez pozycjonerów, aby mogli zobaczyć, jaka witryna znajduje się na której pozycji w Google pod dane zapytanie (jak widać na załączonym obrazku ktoś sprawdza frazę „pozycjonowanie stron” poza TOP100, po co? – nie wiem :).

Dlaczego o tym wspomniałem? Otóż

są firmy SEO, które ilością wyświetleń raportują postępy prac SEO

Jakiś czas temu poproszono mnie o analizę raportu otrzymanego od pewnej dużej firmy SEO – Klient dostał raport, z którego wynikało, że na jego witrynie jest ruch, ale … tego ruchu nie widział w Google Analytics; ponieważ nie mógł uzyskać satysfakcjonującej go odpowiedzi zaczął szukać rozwiązania problemu w Sieci i trafił do mnie

Gdy zobaczyłem raport, którego nagłówek wyglądał w ten sposób

od razu skojarzyłem go z danymi prezentowanymi w Google Search Console – zresztą zobaczcie sami

Zauważcie, że ilości kliknięć w raporcie już nie ma, co jednak nie powinno dziwić – jak pokazać Klientowi, że w kolejnym miesiącu współpracy, mimo wzrostów wyświetleń, ruch jest zerowy ?

Komentarz
Sebastian MiśniakiewiczAutor bloga,
specjalista od SEO

Nie widzę problemu w tym, aby używać raportu dostępnego w Search Console do raportowania prac przy stronie – ale jak Klient widzi w nim frazy totalnie nie związane z prowadzoną przez niego działalnością, z miesiąca na miesiąc strona nie zyskuje na widoczności (wbrew raportom otrzymywanym na koniec miesiąca), a próba uzyskania odpowiedzi na pytanie o brak korelacji ruchu na stronie z „super wynikami” pozostaje bez odpowiedzi  – to chyba naturalne jest, że zaczyna się zastanawiać, o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi, prawda?

Czy miałeś do czynienia z takim raportem ?

Loading ... Loading ...
GD Star Rating
loading...
Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta, Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta, 5.6 out of 10 based on 10 ratings Wyświetlenia w Search Console - jak można nimi "zakręcić" Klienta
O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *