
Osoby, które śledzą swoją stronę na bieżąco w Search Console znają doskonale te dwie metryki, które występują w jednym z raportów dostępnym w dawnych Narzędziach dla Webmasterów
Kliknięcia to kliknięcie w wynikach wyszukiwania w link prowadzący do danej witryny, natomiast Wyświetlenia to zobaczenie przez użytkownika strony w wynikach wyszukiwania, na której znajduje się link do naszej witryny – jak czytamy w Pomocy Google
Wartość pozycji przedstawiona w raporcie Analityka wyszukiwania to pozycja najwyższego linku do Twojej witryny lub strony w wynikach wyszukiwania, uśredniona dla wszystkich zapytań, w wynikach do których pojawiła się Twoja witryna. Na przykład:
- Jeśli jedno zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 2, 4 i 6, raportowana pozycja to 2 (pozycja najwyższa).
- Jeśli drugie zapytanie zwróciło Twoją witrynę na pozycjach 3, 5 i 9, raportowana pozycja to 3 (pozycja najwyższa).
- Średnia pozycja dla obu zapytań to (2 + 3)/2 = 2,5.
Uśrednienie pozycji oznacza, że bardzo często uśrednione pozycje w Search Console są wyższe niż normalnie – pamiętajmy, że w Google działa coś takiego jak personalizacja wyników wyszukiwania :)
Informacja o ilości kliknięć, wyświetleń oraz pozycji dodatkowo jest jeszcze wzbogacona o CTR – a całość w praktyce wygląda tak
Widać wyraźnie, że im jest się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym można liczyć na większą ilość wejść na stronę.
“Problem” pojawia się, gdy posortujemy listę w drugą stronę – wówczas ilość kliknięć będzie na poziomie zera (logiczne – mało kto jest tak zdesperowany, aby przeglądać SERPy do 20 i więcej strony). Ale uwaga – ilość wyświetleń niekoniecznie będzie zbliżona do zera – a niekiedy zobaczymy nawet, mimo odległych pozycji, także całkiem spore wartości:
Zaznaczyłem na grafice frazę typowo pozycjonerską – mój blog został w badanym okresie czasu wyświetlony pod nią prawie 100 razy ! – pojawia się pytanie PO CO, skoro średnia pozycja strony dla danej frazy wynosi grubo ponad 100?
Odpowiedź jest prosta – tego typu fraza ma to do siebie, że z racji jej konstrukcji jest sprawdzana przez pozycjonerów, aby mogli zobaczyć, jaka witryna znajduje się na której pozycji w Google pod dane zapytanie (jak widać na załączonym obrazku ktoś sprawdza frazę “pozycjonowanie stron” poza TOP100, po co? – nie wiem :).
Dlaczego o tym wspomniałem? Otóż
są firmy SEO, które ilością wyświetleń raportują postępy prac SEO
Jakiś czas temu poproszono mnie o analizę raportu otrzymanego od pewnej dużej firmy SEO – Klient dostał raport, z którego wynikało, że na jego witrynie jest ruch, ale … tego ruchu nie widział w Google Analytics; ponieważ nie mógł uzyskać satysfakcjonującej go odpowiedzi zaczął szukać rozwiązania problemu w Sieci i trafił do mnie
Gdy zobaczyłem raport, którego nagłówek wyglądał w ten sposób
od razu skojarzyłem go z danymi prezentowanymi w Google Search Console – zresztą zobaczcie sami
Zauważcie, że ilości kliknięć w raporcie już nie ma, co jednak nie powinno dziwić – jak pokazać Klientowi, że w kolejnym miesiącu współpracy, mimo wzrostów wyświetleń, ruch jest zerowy ?


specjalista od SEO
Nie widzę problemu w tym, aby używać raportu dostępnego w Search Console do raportowania prac przy stronie – ale jak Klient widzi w nim frazy totalnie nie związane z prowadzoną przez niego działalnością, z miesiąca na miesiąc strona nie zyskuje na widoczności (wbrew raportom otrzymywanym na koniec miesiąca), a próba uzyskania odpowiedzi na pytanie o brak korelacji ruchu na stronie z “super wynikami” pozostaje bez odpowiedzi – to chyba naturalne jest, że zaczyna się zastanawiać, o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi, prawda?

loading...
5.61010