Jak wyłączyć personalizację w Google
Jak wiemy, Google coraz lepiej potrafi „podsuwać” nam wyniki wyszukiwania oparte na tym, co robiliśmy w przyszłości. Z jednej strony – jest to ingerencja w jakimś stopniu w naszą prywatność – jak mówią niektórzy. Inni natomiast uważają, że są to dobre działania, ponieważ zaoszczędzamy w ten sposób czas niezbędny do znalezienia poszukiwanej informacji w wyszukiwarce.
Jeżeli nie chcemy, aby Google „pamiętało” naszą historię wyników wyszukiwania należy rozróżnić tutaj dwie sytuacje.
1) Jesteśmy zalogowani na konto Google – jest to podstawowa sytuacja odpowiedzialna za to, gdzie osoby nie znające zagadnienia personalizacji SERPów widzą swoje strony na pierwszych miejscach w Google i cieszą się, że … system „ich docenia”. Aby uniknąć personalizacji w takiej sytuacji musimy oczywiście ją usunąć poprzez wylogowanie się z konta Google.
2) Nie jesteśmy zalogowani na konto Google – w takiej sytuacji „na scenę” wchodzą cookies – i aby zapewnić sobie miarodajne wyniki musimy je oczywiście usunąć.
Zgodnie z poradą Google robimy to w następujący sposób
- W prawym górnym rogu strony wyników wyszukiwania kliknij link Historia online.
- Na stronie wyników kliknij opcję Wyłącz dostosowywanie w oparciu o aktywność związaną z wyszukiwaniem.(Ponieważ to ustawienie jest przechowywane w pliku cookie, będzie to miało wpływ na wszystkich użytkowników tej samej przeglądarki i komputera).
Jeśli chcesz tylko usunąć bieżący plik cookie, w którym są zapisane wyszukiwania przeprowadzone za pomocą przeglądarki, i utworzyć nowy, wyczyść pliki cookie przeglądarki.
3) Mamy jeszcze trzecią możliwość, o której nie wszyscy wiedzą. Na końcu adresu wyników dopisujemy odpowiedni parametr, dzięki któremu będziemy „anonimowi” w konkretnej sytuacji. Ten parametr to &pws=0 (na końcu jest zero). Używając tego rozwiązania należy pamiętać, że trzeba dopisywać je do każdego wyszukiwania – jest zatem dobre zwłąszcza w sytuacjach, gdzie chcemy sprawdzić jedynie jeden/kilka wyników w Google bez wylogowywania się np. z Gmail’a. Możemy sprawdzić np. http://www.google.com/search?q=seo+blog&pws=0 a następnie http://www.google.com/search?q=seo+blog&pws=0 – i porównać wyniki.
Aby w pełni poznać zagadnienie personalizacji wyników wyszukiwania warto na koniec zapoznać się z podstawami zagadnień związanych z personalizacją opracowanych przez Google aby wiedzieć np. jak długo Google przechowuje historię online bez zalogowania :)
loading...
Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?