Wyszukiwarka Google

Wpływ niedziałającej strony na jej pozycję w Google

Nie wszyscy wiedzą, że na widoczność strony w Google może mieć (negatywny) wpływ problem z jej dostępnością dla Goglebota. Nie zawsze jest tak, że nie mamy na to wpływu – niekiedy np. przy zmianie silnika sklepu wiemy, że będziemy zmuszeni wyłączyć stronę na jakiś czas, aby spokojnie wdrożyć nowości na stronie. Co zrobić, aby w wyniku tych zmian nie ucierpiała pozycja naszej strony w SERPach? Z doświadczenia (nie tylko mojego) wiem, że taka sytuacja może odbijać się czkawką przez kilka kolejnych miesięcy – a nawet zdarzały się przypadki, że strona i przez rok czasu nie wracała na pozycje „sprzed padu” serwera. Związane jest to z utratą pewnej „części” reputacji w oczach wyszukiwarki.

Na szczęście są metody, które przydają się w takiej sytuacji, są wręcz zalecane przez Google.

Np. strona zamiast zwracać kod 404 (nie znaleziono) czy wręcz, co niestety często się zdarza, 200 (OK), znacznie lepiej jest używać w takiej sytuacji kodu 503 (serwis niedostępny). Takie działanie to jasny sygnał dla wyszukiwarki, że „coś się dzieje na stronie”. Dodatkowo można użyć tutaj Retry-After

Retry-After: Fri, 31 Dec 1999 23:59:59 GMT
Retry-After: 120

np. dla stron wykonanych w php będzie to

header(‚HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable’);
header(‚Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT’);

Dla wyszukiwarek taki zapis stanowić będzie wskazówkę, kiedy serwis powinien „być już na chodzie”. Oczywiście warto jest pamiętać nie tylko o robotach, ale także i o ludziach – i „wysilić się” na chociaż jedno/dwa zdania tłumaczące, dlaczego serwis jest chwilowo niedostępny. Ale o tym chyba większości webmasterów nie trzeba mówić :)

Kodu 503 można użyć jeszcze w kilku innych sytuacjach:

1) Często strony zwracają kod 200 (OK) w sytuacjach, gdzie nie wczytają się z powodu np. przekroczenia limitu transferu przesyłu danych na serwerze,

2) Przy przekroczenia czasu ładowania się strony,

3) nawet „strony w budowie” zamiast 503 też w wielu sytuacjach używają nagłówka 200.

A tymczasem są to sytuacje „stworzone” dla 503-ki.

GD Star Rating
loading...
Wpływ niedziałającej strony na jej pozycję w Google, Wpływ niedziałającej strony na jej pozycję w Google, 9.3 out of 10 based on 3 ratings Wpływ niedziałającej strony na jej pozycję w Google

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *