Filtry, bany, Search Console

Wniosek o ponowne rozpatrzenie strony w Google – co warto wiedzieć?

Tiffany Oberoi z działu SQT GoogleOstatnimi czasy coraz więcej webmasterów ma „okazję” zmierzyć się z tzw. wnioskiem o powtórne rozpatrzenie. Jest to formularz, który należy wypełnić po tym, jak nasza strona otrzyma w Narzędziach dla Webmasterów powiadomienie o wykryciu nieprawidłowości w zakresie naruszenia tzw. Wskazówek Google dla Webmasterów. Kilka dni temu ukazał się bardzo ciekawy wywiad z Tiffany Oberoi z Google, w którym starała się ona przybliżyć webmasterom kwestie rozwiązane z tym tematem.

Tiffany pracuje w Google w Search Quality Team i od 2006, kiedy dołączyła do zespołu, zajmuje się kwestiami związanymi ze spamem oraz komunikacją z webmasterami.

Poniżej przedstawiam najważniejsze moim zdaniem jego fragmenty, przeplatane z moimi uwagami, osoby zainteresowane lektura wywiadu w oryginale odsyłam do źródła.

We would tend to handle a good site with one bad element differently from egregious webspam. For example, a site with obvious blackhat techniques might be removed completely from our index, while a site with less severe violations of our quality guidelines might just be demoted.

Google inaczej traktuje witryny dobre, które łamią Wskazówki od tych, które używają technik spamerskich „z premedytacją”. Prowadzi to do rozróżnienia kar w przypadku teoretycznie tego samego wykroczenia dla dwóch stron o identycznej zawartości – od filtra w pierwszym przypadku do bana w drugim. To doskonale tłumaczy, dlaczego dobra witryna nie odczuwa tak bardzo konsekwencji, gdy np. jej właściciel przypnie sobie na stronę główną SWL. Z reguły szybko otrzymuje on powiadomienie o naruszeniu Wskazówek, po dostosowaniu się do zaleceń w nich zawartych wysyła wniosek do Google o zdjęcie kary – i w ciągu kilku dni problem zostaje rozwiązany. Z drugiej strony mam informację o witrynie, która jest tak bardzo „zapuszczona”, że powtórne rozpatrzenie jej nie pomoże – no chyba, że właściciel zrobi „gruntowne” porządki ze swoim serwisem (pousuwa tony nienaturalnych linków). To pokazuje, że Google wbrew różnym „teoriom spiskowym” całkiem nieźle sobie radzi z określaniem tego, czy właściciel zaliczył jedna wpadkę – czy też od lata pozyskuje nienaturalne odnośniki (wtedy możemy powiedzieć o wielkiej wtopie).

Instead of doing a brand name search, I’d suggest a site: query on the domain as a sure way to tell if the site is in our index.

O tym, czy strona została ukarana, możemy się przekonać używając operatora site w połaczeniu z nazwą domeny (site:mojadomena.pl), który jest bardziej polecany niż zapytania bazujące na nazwie marki/serwisu.

If a site is affected by an algorithmic change, submitting a reconsideration request will not have an impact.

Pisałem już o tym nie raz – jak strona jest dotknięta filtrem algorytmicznym wysyłanie wniosku o powtórne rozpatrzenie mija się z celem (otrzymamy tylko informację o tym, że nie podjęto w stosunku do naszej domeny żadnej ręcznej interwencji). Nie uzyskamy wskazówek, co jest nie tak ze stroną – w takim celu trzeba samemu poszukać problemów z witryną lub należy odwiedzić Forum Pomocy Google dla Webmasterów, gdzie można uzyskać pomoc ze strony osób, które aktywnie w tym Forum uczestniczą. Doświadczenie pokazuje, że problemami np. w tym roku najczęściej są nienaturalne linki przychodzące (Pingwin) lub słaba treść w obrębie witryny (Panda).

some time after a spam site has been cleaned up, an algorithm will reprocess the site (even without a reconsideration request) and it would no longer be flagged as spam.

Usunięcie problemu algorytmicznego nie wymaga składania wniosku, a nawet jest to nie wskazane – system sam, przy ponownej wizycie na stronie sprawdzi, czy usunięto przyczynę złamania Wskazówek.

What would you recommend the structure of a reconsideration request look like? In other words, what major issues should it address? Are there things to avoid?

Jak należy napisać poprawnie wniosek o ponowne rozpatrzenie? Tiffany podaje nam kilka wskazówek w tym zakresie:

  1. Bądźmy konkretni – napiszmy, jakie wskazówki uległy naruszeniu
  2. Unikalny ukrywania informacji. Zamiast pisać „Złamałem Wskazówki” napiszmy „Miałem na stronie ukryty tekst, ale już go usunąłem”.
  3. Napiszmy, co zrobiliśmy, aby sytuacja się już nie powtórzyła – jeżeli np. jakiś haker włamuje się na nasze konto i infekuje nam stronę, napiszmy, że załataliśmy dziurę, którędy wchodził na nasz serwer. Moim zdaniem Google też posiada zapisaną informację odnośnie wszystkich wniosków dla danej witryny – jak za 3 razem znowu powodem będzie ukryty tekst, to kto wie, kiedy Google „wypuści stronę” z filtra.
  4. Nie piszmy, ile wydaliśmy na Adwords. SQT zajmuje sie tylko wynikami organicznymi. Od linków sponsorowanych jest inny team ludzi w Google.
  5. Często webmasterzy zgłaszają niepotrzebnie prośby. A tymczasem rozwiązanie problemu leży w … Narzędziach. Sprawdźmy je najpierw pod kątem wystepowania jakiś nieprawidłowości – np. błędów indeksowania, problemów z serwerem czy DNSami domeny itp.

We generally send a message to Webmaster Tools after the request is received and again after the request has been processed.

Z reguły Google wysyła informację do webmastera, że otrzymano jego wniosek oraz, po jego rozpatrzeniu, czy zdjęto ze strony „manual action”. „Generally” oznacza, że czasami tej informacji może nie być. W takich przypadkach zachęcam (znowu) do odwiedzenia Forum Google. Przy okazji informuję, że rozpatrzenie podania może trwać nawet i 4-5 tygodni – z reguły jednak jest to 5-7 dni roboczych.

I don’t recommend sending multiple reconsideration requests in a very short period of time or submitting reconsideration requests for tons of sites all at once rather than one site at a time. We can take that as a sign of bad faith.

Google nie zaleca wysyłania zbiorczych zestawień, ponieważ jest to trochę podejrzane :)

Starałem się zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty wywiadu. Więcej w oryginale.

GD Star Rating
loading...
Wniosek o ponowne rozpatrzenie strony w Google - co warto wiedzieć?, Wniosek o ponowne rozpatrzenie strony w Google - co warto wiedzieć?, 8.8 out of 10 based on 12 ratings Wniosek o ponowne rozpatrzenie strony w Google - co warto wiedzieć?

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Lukasz 2 września 2012, 13:14

Witam
sprawdzam czy moja strona ma filtr site:www.mojastrona.pl pierwszy wynik prowdzi do adresy http://www.mojastrona.pl to znaczy, że strona nie ma filtra nałożonego ręcznie tylko algorytmicznie?. W webmasters tools znalazłem Podwójne meta-opisy 204, czy to może być przyczyną spadków? strona była też dodawana do katalogów dodawarką, linkowałem tylko stronę główną.

Sebastian Miśniakiewicz 2 września 2012, 14:20

site’em sprawdza sie filtr ogólnie – zarówno ręczny, jak i algorytmiczny.
linkowanie tylko strony głównej nie jest naturalnym linkowaniem…
Podwójne meta opisy – to wskazówka, co można poprawić na stronie i warto się nimi zająć, nie słyszałem, aby za to ktoś dostał filtr.

Lukasz 2 września 2012, 14:51

bardzo dziękuje za dotychczasową odpowiedź, mam jeszcze jedno pytanie, w webmasters tools znalazłem kiedyś (teraz tego nie mogę znaleźć)zdjęcia w galerii występują pod dwoma różnymi linkami. Strona jest postawiona na joomli z galerią joomgalery z dodatkiem przyjazne adresy. W robots.txt mam zablokowane indexowanie folderu components a w wynikach wyszukiwania występują linki z folderu components. W sumie to myślę nad zmianą silnika strony.

mam spis stron z wysokim pr linki dofallow/nofallow, chce linkować domenę główną z anchorem adresstrony.pl czy lepiej będzie linkować podstrony z anchorem tutaj, moja strona, tu, www, moja witryna. Pomoże to mojej stronie ?

Sebastian Miśniakiewicz 2 września 2012, 16:51

Joomla, z tego, co wiem, tworzy automatycznie swoje własne adresy. Rozwiązaniem jest użycie tagu kanonicznego.
Użyj tagów noindex, follow dla stron – sam plik nie zawsze wystarcza. Strony wpadną w indeks, jak będą istniały linki prowadzące do nich.
Co do linkowania – czy profil oparty na linkach prowadzących tylko do strony głównej jest profilem naturalnym? Chyba nie :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *