
Spis treści


specjalista od SEO
Procedura odznaczenia domeny jako publikacji prasowej jest prosta. Warto zwrócić uwagę użytkownikom Windows 10 na fakt, że w przeglądarce Edge nie widać pierwszego pola z checkboxem, przez co można odnieść wrażenie, że nie ma możliwości w prostu sposób zmiany oznaczenia domeny; mam nadzieję, że Google to niedługo poprawi.
Tydzień temu w Google zaczęło przez Search Console przesyłać nowe powiadomienie:
Ponieważ stosowne powiadomienie otrzymała jedna z witryn, które mam w swojej Search Console, która to firma działa w usługach budowlanych (!), a więc nie ma nic związanego z prasą, postanowiłem zgłębić temat
Określ, czy Twoja witryna jest europejską publikacją prasową zgodnie z definicją podaną w dyrektywie w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych z 2019 roku oraz w przepisach wykonawczych obowiązujących we Francji. Od października 2019 roku to ustawienie będzie wpływać na wyświetlanie fragmentów tekstu i miniatur z Twojej usługi w tym kraju.
Dlaczego strona firmy nie związanej z publikacjami prasowymi dostała takie ostrzeżenie?
Zanim zacząłem analizować zapisy w Pomocy Google znalazłem rozwiązanie problemu oznaczenia budowlanej domeny jako prasowej – domena firmowa jest subdomeną strony krakow.pl, pod którym adresem znajduje się … portal informacyjny.
Należało to tylko potwierdzić
Po kliknięciu w pierwszy z linków z powiadomienia
zostałem przeniesiony do ustawień danej domeny – w Ustawieniach zobaczyłem się nowy wiersz
Po kliknięciu w zaznaczony element uzyskałem potwierdzenie – okazuje się, że strona firmy budowlanej dziedziczy ustawienia z “domeną-matką” – krakow.pl
Co oznacza dla domeny nieprasowej oznaczenie jako prasowa
Mówiąc wprost mniejszą widoczność dla wyników prezentowanych (na razie?) we Francji
Jeśli usługa jest oznaczona w ustawieniach witryny jako europejska publikacja prasowa, wyniki wyszukiwania tej witryny w Google, takie jak wyniki wyszukiwania w internecie lub Polecane, nie zawierają fragmentów tekstu ani miniatur, gdy są wyświetlane użytkownikom we Francji, (…)
Użytkownik zamiast zobaczyć większy opis przy wyniku wyszukiwania
Jak zmienić ustawienia
Bardzo prosto – należy odznaczyć pierwszy element
aby uzyskać dostęp do kluczowego ustawienia
po którego odznaczeniu zapisujemy ustawienia, wcześniej akceptując zgodę
I to wszystko
Należy dodać, że w przypadku domeny prasowej, jeżeli chcemy, aby w wynikach wyszukiwania wyświetlał się bogatszy podgląd, możemy użyć metatagów fragmentów i miniatur, by włączyć je na poziomie strony (ich użycie umożliwiło Google pod koniec września (więcej informacji) – tego tematu jednak nie analizowałem, nie dostałem dla żadnej domeny prasowej powiadomienia
Konkluzja
Firmy, których firmy są ukierunkowane na rynek francuski powinny, w przypadku posiadania strony firmowej na subdomenie dotkniętej dyrektywą usunąć ją szybko z listy europejskich publikacji prasowych, tym bardziej, że oznaczenie domeny wpłynie na pewno na spadek ruchu na stronie, o czym pisze nawet Google
Sposób wyświetlania wyników to jedyna przyczyna wprowadzanych przez nas zmian. Google nie wprowadza zmian w rankingu wyszukiwania związanych ze statusem europejskiej publikacji prasowej. Może się jednak zdarzyć, że ze względu na preferencje użytkownika dotyczące sposobu wyświetlania podglądu zmieni się CTR.
Więcej informacji o dyrektywnie znajdziesz tutaj
Jakie domeny są na celowniku Google
Pytania do czytelników bloga:
- Subdomeny jakich domen dostały u Was powiadomienia – na chwilę obecną znam tylko kilka przypadków, wszystkie dotyczą domeny krakow.pl ?
- Jeżeli zarządzacie domenami prasowymi – jakie ustawienia dodaliście w nowych meta tagach?