Optymalizacja stron
19 lutego 2012

Tag kanoniczny został wprowadzony przez Google, aby właściciele serwisów mogli wskazać wyszukiwarce oryginalny dokument, w sytuacji, gdy w serwisie istnieją duplikaty stron, różniące się między sobą np. tylko sposobem prezentacji danych w wyniku ich sortowania – jak w przypadku choćby sklepów internetowych, gdzie produkty w danej kategorii można oglądać posortowane po cenie czy ilości opinii w komentarzach – a wszystkie takie strony mogą zostać zaindeksowane przez Google. Wskazując wersję kanoniczną sugerujemy Google, co jest dla nas ważne – która wersja strony powinna zostać zaindeksowana.

Jak możemy wyczytać w Pomocy Google

Jeśli adres http://www.example.com/sukienki/zielonasukienka.html ma być kanonicznym adresem URL wykazu, możesz poinformować o tym wyszukiwarki, dodając element <link> z atrybutem rel="canonical" do sekcji <head> stron niekanonicznych. W tym celu utwórz następujący link:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/sukienki/zielonasukienka.html">

Dodaj tę dodatkową informację do sekcji <head>na stronach pod niekanonicznymi adresami URL.

http://example.com/sukienki/zielonasukienka.html?gclid=ABCD
http://example.com/sukienki/index.php?product_id=32&highlight=zielona+sukienka&cat_id=1&sessionid=123

To informuje Google, że wszystkie takie adresy URL odwołują się do strony kanonicznej pod adresem http://www.example.com/sukienki/zielonasukienka.html. Uwaga: zalecamy używanie linku z atrybutem rel="canonical" w celu wskazania preferowanego adresu URL, ale nie gwarantujemy, że to wskazanie będzie uwzględniane za każdym razem.

Jeżeli chcesz bardziej zgłębić temat zobacz więcej informacji o tagu kanonicznym na stronie Google.

Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach system „wybaczy nam” zaniedbania w tym zakresie. Wczoraj na Google+ rozmawiałem z Kasparem na temat braku wpływu usunięcia pliku sitemap z Narzędzi na pozycję strony w Google i … pojawiła się przy tej okazji ciekawa kwestia. Zastanawiałem się bowiem, co będzie w sytuacji, gdy do sitemap.xml dodamy tylko te wersje stron, na których nam zależy – pokazujące np. produkty posortowane w kategoriach po cenie – malejąco. Czy Google „wybaczy nam” brak kanonizacji w takiej sytuacji?

I co się okazało? Otóż w sytuacji, gdy wstawimy do sitemapy jedną, wybraną przez nas, wersję strony nieużycie tagu kanonicznego będzie … „małym grzechem”, jak to ujął Kaspar, odpowiadając na moje pytanie

Mamy stronę w sklepie: 1) produkty posortowane po cenie 2) Po dostępności 3) Po ilości komentarzy. Robimy sitemapę – przy wrzuceniu do niej tylko jednej ze stron „nie musimy” używać tagu kanonicznego?

krótkim

nie

Podpytałem dalej

czy jak umieścimy tylko jedną wersję np. z punktu 2) brak tagu kanonicznego „nie będzie dużym grzechem”? :)

tutaj odpowiedź brzmiała

Niekoniecznie.

Jak widać Google jest nam w stanie pewne niedociągnięcia wybaczyć – podobnie jak przeglądarki są w stanie „poprawiać błędy” webmasterów wynikające np. z niezamykania tagów w kodzie strony.

Oczywiście wychodzę z założenia, że tag kanoniczny powinien, zwłaszcza w sklepach, gdzie produkty można prezentować na różne sposoby, znajdować się. Warto jednak znać różne ciekawostki z nim związane :)

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii