Optymalizacja stron

Użyteczna strona błędu 404 w serwisie – czy warto ją mieć

Użyteczna strona błędu 404, jak sama nazwa wskazuje, jest stroną, która wyświetla się użytkownikowi odwiedzającemu nasz serwis w sytuacji, gdy np. skróci sobie ręcznie adres url w obrębie naszego serwisu tak, że powstanie adres, którego nie ma.

Najczęściej taka osoba zobaczy wówczas taką oto stronę

 

Strona błędu 404

 

Jeżeli tak się stanie może zaistnieć jedna z dwóch sytuacji użytkownik:

  1. cofnie się wstecz i spróbuje na nowo „poprawnie skrócić adres” – albo ręcznie przeklikać do strony docelowej
  2. opuści nasz serwis wracając do wyszukiwarki internetowej – co w wielu sytuacjach praktycznie oznacza utratę Klienta

Ze względu na fakt, że jesteśmy coraz bardziej zabiegani, że informacje chcemy mieć „tu i teraz” należy dążyć do unikania pierwszej sytuacji i stworzyć swoją własna użyteczną stronę błędu 404. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko opuszczenia strony przez użytkownika, a dodatkowo… możemy spróbować zachęcić go do określonego działania, jak zrobił to np. helion.pl, który poprzez taką stronę zachęca do zakupu książki dnia

 

Użyteczna strona błędu 404 Helion.pl

 

Najczęściej jednak użyteczne strony błędu 404 zachęcają do wyszukania informacji „na własną rękę”, sugerując jednak przy okazji wybrane tematy, najczęściej te popularniejsze –  jak to rozwiązał np. Onet

 

Użyteczna strona błędu - Onet

 

czy bankier.pl

 

Użyteczna strona błędu 404 - bankier.pl

 

Od razu zaznaczam, że mój blog … nie ma na razie takiej strony – ale powstaje, będzie na nowej templatce :)

GD Star Rating
loading...
Użyteczna strona błędu 404 w serwisie - czy warto ją mieć, Użyteczna strona błędu 404 w serwisie - czy warto ją mieć, 8.0 out of 10 based on 3 ratings Użyteczna strona błędu 404 w serwisie - czy warto ją mieć

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

dave84 14 kwietnia 2012, 8:52

A tam, nie ma jak 301 na główną wszystkich 404 xP
Na mnie 404 nigdy nie działa, choćby tam i zajebiste laski były to nacisnę przycisk cofnij;)

Wobi 14 kwietnia 2012, 11:45

Być może zainspiruje Cię jedna z 30 stron 404 – http://goo.gl/TNxkj Polecam 17 ;)

Rafał Mróz 14 kwietnia 2012, 17:07

Polecam Ci do tego wtyczkę Smart 404 wordpress.org/extend/plugins/smart-404/, ma wbudowaną funkcję do wykorzystania w szablonie i konfigurację na bazie której wybierasz wg czego ma pokazywać najlepiej powiązane z brakującym linkiem podstrony. Ot, taka „sugerowana treść”, która jest zbliżona do brakującej strony.

Colin 15 kwietnia 2012, 21:50

opuści nasz serwis wracając do wyszukiwarki internetowej

„Cool URIs don’t change” – Tim Berners-Lee.
Takie podejście może wydawać się bardzo trudne, ale jest możliwe do osiągnięcia w rzeczywistości. Na przykład: zamiast usuwać nieistniejącą firmę z katalogu firm, możesz umieścić informację, że firma zakończyła działalność, a pod nią stare dane. Istnieje nawet niezerowe prawdopodobieństwo, że dane nieistniejącej już firmy komuś pomogą.

możemy spróbować zachęcić go do określonego działania, jak zrobił to np. helion.pl

Ale nie warto używać słowa „błąd” w nagłówku takiej strony.

Seo-Profi 15 kwietnia 2012, 22:02

racja.
A słowo „błąd” nie jest mile widziane, powinno sie go unikać – słuszna uwaga, dzieki Colin :)

gdaq 16 kwietnia 2012, 14:36

Moim zdaniem strona błędy 404 powinna zawierać wyszukiwarkę i mapę strony. To jest rozwiązanie bardzo użyteczne.

Kiedyś na szkoleniu MaxRoya z usability pokazywali stronę z błędem 404 gdzie tylko reklama była mistrzostwo świata :)

Przewodnik 21 kwietnia 2012, 14:38

Strona 404 nie musi byc ‚cool’. Musi byc uzyteczna. Dlatego w pelni popieram rozwiazanie z wyszukiwarka i mapa strony. Wszystkie bajery (smieszne obrazki itd.) sa fajne tylko jako uzupelnienie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *