Wyszukiwarka Google

Strona spadła w Google – jakie działania należy podjąć?

Każdy z nas od czasu do czasu doświadcza sytuacji, gdzie jego strona zamiast iść w SERPach w górę – kieruje się w przeciwną stronę.

Jakie działania należy podjąć i kiedy, w przypadku wystąpienia takiej sytuacji?

Przede wszystkim, w przypadku stwierdzenia znacznego spadku ruchu z Google należy sprawdzić, czy nasz serwis znajduje się w wyszukiwarce – dokonujemy tego za pomocą komendy site:domena, gdzie w miejsce „domena” wpisujemy adres www strony, którą chcemy sprawdzić, np. site:mojastrona.pl.

Jeżeli do tej pory wyświetlane były snipety, a teraz ich nie widać – sprawdźmy, czy czasem przez pomyłkę nie zablokowaliśmy części serwisu przed indeksowaniem (niekiedy zdarza się, że wgrywana jest nowa wersja strony, w której plik blokuje dostęp Google dostęp do strony i webmaster najzwyczajniej w świecie zapomina o tym.

Sprawdzić należy w wynikach wyszukiwania, czy nie ma komunikatu o tym, że nasza strona została zhakowana – większość osób nie wchodzi na stronę opatrzoną taką „etykietką”.

Kolejnym krokiem są Narzędzia Google dla Webmasterów. jak wspominałem niedawno na TC Summit Google poinformowało nas, że będzie wysyłało więcej informacji do webmasterów dzięki którym będą mogli oni lepiej zadbać o widoczność swoich serwisów w Google. Czyli nie tylko jak teraz, że mamy ukryty tekst na stronie, serwis jest doorway page czy ma poupychane słowa kluczowe.

Jeżeli nie widzimy tam nic „ciekawego”, warto odwiedzić Forum Pomocy Google dla Webmasterów i zapytać społeczność przyczynę spadku ruchu w serwisie. Pamiętajmy, aby podawać adres strony – dywagacje praktycznie nigdy nie pomagają – często okazuje się, że webmasterzy mają na stronach problemy, których nie brali pod uwagę…

Sprawdźmy nasz serwer – jeżeli „zachowuje się on dziwnie” – ma liczne pady – Google może wyindeksować nam serwis, lub jego część, z prostego powodu – przy odwiedzinach robot zobaczy, że pod wspomnianym adresem … nic nie ma.

Warto też zorientować się, czy sprawa dotyczy tylko nas, czy też szerszej grupy osób. To widać na Forum – jeżeli wiele osób zadaje podobne pytanie, nie jest wykluczone, że strona została dotknięta nowym updatem algorytmu – i nie pozostaje nam nic innego, jak tylko „dopasować się” do zmian.

Warto rozważyć sprawdzenie wyświetlania się strony w … innych wyszukiwarkach. Jeżeli np. Bing czy Yandex nas nie widzą – to z pewnością jest problem leżący po „naszej stronie.

Niedocenianą metodą jest opcja z Narzędzi „Pobierz jako Googlebot” – zaproszenie bota na naszą stronę i zobaczenie, jak on ją widzi często od razu pokazuje nam potencjalne błędy – np. tag noindex, canonical kierujący do osoby, która nam zhakowała serwis (inny przypadek, dotyczący jednej z sytuacji łamania Wytycznych: cloaking – serwujemy użytkownikom zawartość serwisu, a Googlebotowi … pustą stronę) – warto rozważyć tę opcję.

Z rzeczy „przyziemnych” – zmiana serwera, layotu, skryptu – też jest w wielu przypadkach odpowiedzialna za spadek site’u, a co za tym idzie za spadek ruchu na stronie. W dalszym ciągu dziwię się, dlaczego tak wielu webmasterów przy przechodzeniu w sklepie na nowy skrypt „zapomina” ustawić odpowiednie przekierowania 301 – czym nie dość, że narażają Klientów na spadek ruchu, to jeszcze takie serwisy tracą stare, dobre linki, znajdujące się np. na tematycznych forach, gdzie ludzie wymieniają się opiniami na temat naszych produktów/usług.

Jeżeli wyczerpaliśmy wszystkie możliwości i jesteśmy pewni, że strona jest zgodna z Wytycznymi – zgłośmy prośbę o ponowne rozpatrzenie. Dzięki temu krokowi będziemy wiedzieć, czy na stronę został nałożony ręczny filtr (ostatnio miałem sytuację, gdzie skrypt sklepu miał ukryte H1 na stronach kategorii i podkategorii – i za to SQT nałożył … bana na sklep internetowy).

W przypadku, gdy takie działania nie zostały podjęte, mamy do wyboru, albo dalej szukać, albo zlecić specjalistycznej firmie tzw. audyt SEO. Jak pokazuje powyższy przypadek z H1 powody mogą być najrozmaitsze…

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże osobom, które borykają się z pewnymi problemamui ze swoimi stronami.

Zachęcam do komentowania wpisu.

GD Star Rating
loading...
Strona spadła w Google - jakie działania należy podjąć?, Strona spadła w Google - jakie działania należy podjąć?, 4.0 out of 10 based on 1 rating Strona spadła w Google - jakie działania należy podjąć?

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *