Narzędzia SEO

Searchmetrics Essentials – narzędzie online do badania strony oraz konkurencji

SearchmetricsSearchmetrics to program, który zwrócił na siebie moją uwagę moją lata temu swoją funkcjonalnością polegającą na pokazywaniu w sposób bardzo estetyczny zmian w widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Był świetnym narzędziem w tym zakresie, ponieważ w czasie, kiedy Google częściej karało strony filtrami ręcznymi możliwość spojrzenia „wstecz” o 6 miesięcy (w bezpłatnej wersji) lub 2 lata (w płatnej) pozwalała postawić własściwą diagnozę stronie, która spadła w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Przed kilkoma laty napisałem wpis, w którym przedstawiłem czytelnikom możliwości, jakie daje stosunkowo mało znane wtedy u nas narzędzie, jakim jest Searchmetrics. Później pojawił się Semstorm i … Searchmetrics poszedł „w odstawkę”, głównie z powodu gorszej bazy danych.

Ponieważ obecnie (w końcu !) wielu właścicieli stron nie trzeba już przekonywać do tego, że jakość witryny odgrywa najważniejszą rolę z punktu widzenia budowania widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania, a coraz więcej serwisów wychodzi na rynki zagraniczne, postanowiłem szybko sprawdzić, co się zmieniło w programie.

Analiza linków

Program nadal umożliwia sprawdzenie odnośników prowadzących do strony, jednak widać, że nie jest to jego podstawowa funkcjonalność – i dlatego jeżeli chcesz wiedzieć o nich wszystko zainwestuj w Ahrefs’a. Parę lat temu pewnie wskazałbym Majestica, ale dzisiaj to Ahrefs jest z punktu widzenia analizy linków przychodzących zdecydowanym numerem jeden na rynku, bijąc np.  na głowę swojego odwiecznego konkurenta, Majestic szybkością wyłapywania nowych odnośników prowadzących do strony.

Analiza działań konkurencji w Adwords

Analiza polskich kampanii nie ma sensu, ponieważ lepsze dane zobaczymy np. w polskim Semstormie.

SEO Visibility

Program uczynił mocne postępy w tym zakresie w stosunku od ostatniego wpisu, a mianowicie w sposób bardziej odpowiadający rzeczywistości przedstawiana jest widoczność strony – nie ma już (przynajmniej na podstawie tych domen, które analizowałem) takiej rozbieżności między polskim Semstormem/Senuto a Searchmetrics’em.

To nie jest już tak, że pokazuje nam 10% – 20% tego, co widać w programach ukierunkowanych na polski rynek. Tym, co mnie zdziwiło to fakt, że dla niektórych domen nawet dane prezentowane są w sposób bardziej odpowiadający rzeczywistości, co wynika zapewne z różnic w algorytmach, odpowiedzialnych za działanie tych programów. Zaobserwowałem parę przypadków, gdzie mając dostęp do Google Analytics analizowanej domeny wykres jej widoczności w Google w Searchmetrics był bardziej realistyczny niż w Semstormie.

Niestety przy badaniu widoczności, gdy posiadamy serwisy oparte na subdomenach, to program nadal  analizuje całą domenę, łącznie z nimi – jak dla mnie to duży błąd, przydałaby się możliwość analizowania tylko domeny głównej.

Ceny

Z tego, co widzę, to chyba ceny się nie zmieniły – podstawowe, ale w przeważającej ilości przypadków, funkcje dostaniemy już za 69 EUR, a za 149 EUR zwiększymy użyteczność programu o np. możliwość analizowania serwisów postawionych na subdomenach PLUS, co jest ciekawe, będziemy mogli w tej cenie sprawdzić historyczne rankingi do 4 tygodni wstecz (idealnie byłoby oczywiście mieć je wszystkie, ale to umożliwia wersja najwyższa, która wyceniana jest na indywidualne zapytanie)

Bezpłatne konta pokażą nam zaś także jak przed laty zmiany w widoczności strony do 6 miesięcy wstecz (co w większości przypadków wystarczy do podstawowej analizy widoczności serwisu).

Dla kogo jest Searchmetrics

Searchmetrics jest na pewno programem, który powinna rozważyć osoba, która prowadzi działalność (doradza Klientom) na rynkach zagranicznych, ponieważ dla narzędzia polski rynek nie jest priorytetem. Używałbym go przy rozwijaniu serwisu, prowadząc kampanie CPC czy analizując widoczność w wyszukiwarkach konkurencji (w zależności od wersji programu dostaniemy „wgląd” w dane z 3, 6 lub 28 krajów)

Programem można wspomagać się nim także w analizowaniu widoczności polskich domen – mając dwa programy możemy chociażby potwierdzić to, co pokazało nam inne tego rodzaju narzędzie, aby potwierdzić obserwacje, lub – przeciwnie – przeanalizować powstałe różnice/niejasności.

Do analizy contentu (np. analizy urli danego serwisu dających największy ruch z wyszukiwarki) lepiej skorzystać z innych programów – zarówno Semstorm, jak i Ahrefs, w lepszej cenie dadzą nam do nich do nich dostęp; niemożliwym jest moim zdaniem to, aby program, patrząc się jak odstaje od wspomnianych narzędzi, miał być w zakresie content marketingu od nich lepszy (jeżeli się jednak mylę i ktoś korzysta z pakietu Suite to proszę o wyprostowanie).

Nieduża cena za podstawowy pakiet, z możliwością uzyskania zniżki w wysokości 20% za płatność roczną, to niewątpliwie czynnik, który warto wziąć pod uwagę przy wyborze programu tego rodzaju, jednak nie zdecydowałbym się na to, aby było to moje podstawowe narzędzie pracy – na chwilą obecną zdecydowanie bardziej wybrałbym Ahrefsa, o którym niedługo napiszę kilka słów.

Szkoda, że twórcy systemu nie zdecydowali się na zwiększenie miesięcznego limitu eksportu danych do csv – obecne limity można wyczerpać w parę minut, co moim zdaniem jest dużym minusem programu.

PS 1

Ponieważ wpis miał mieć charakter odświeżający osoby zainteresowane dokładnym poznaniem programu zapraszam do wcześniejszej publikacji, w której przybliżyłem funkcjonalności programu.

PS 2

Kto z Was używa obecnie Searchmetrics – i do jakich celów ?

GD Star Rating
loading...

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *