8 kwietnia 2012 | Aktualizacja: 2 sierpnia 2012
Optymalizacja stron

Niedawno w wydawnictwie Helion ukazała się bardzo ciekawa pozycja z z zakresu optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google – “Sekrety SEO. Tajna wiedza ekspertów”. Dlaczego warto zwrócić na nią uwagę?

Po pierwsze –  zawdzięczamy to jej autorom. Danny Dover, był główną osobą odpowiedzialną za SEO w SEOMozie, gdzie udzielał konsultacji takim firmom, jak Facebook czy Microsoft. Każdy, kto siedzi chociaż chwilę w branży wie, jakim serwisem jest SEOmoz. Z kolei Erik Dafforn zajmuje się SEO zawodowo, jako wiceprezes i dyrektor organicznego SEO w firmie Interpromote LLC z Clevelend. Pierwsza osoba w moich oczach odpowiada przede wszystkim za poziom merytoryczny publikacji, druga, dzięki doświadczeniu stricte zawodowemu, pokazuje, że tę wiedzę można z sukcesem wykorzystać w biznesie.

Po drugie – jeżeli nie najważniejsze – książka napisana jest językiem, z którym stykam się na co dzień czytając wpisy na zagranicznych blogach i forach internetowych poświęconych SEO – językiem, z którego płynie nacisk na dbałość o budowanie użytecznych. W przeciwieństwie do wielu innych publikacji dostępnych na rynku – nie mówiąc już o różnego rodzaju kursach pozycjonowania, w tym także i tych płatnych – nie znajdziemy tam omówienia systemu wymiany linków, giełd linków czy Xrumera.

Na Zachodzie już dawno zauważono, że dobra strona w długim okresie czasu z większym prawdopodobieństwem zajmie czołowe miejsca w wyszukiwarce Google. Różnego rodzaju publikacje na SEOmozie, SE Roundtable czy Search Engine Land kładą nacisk na budowanie serwisów wartościowych dla użytkowników. A tymczasem w Polsce nadal podstawą są “tylko” linki. Nie ukrywam, że brakowało mi tego typu pozycji na polskim rynku wydawniczym poświęconym SEO i cieszę się, że w końcu pojawiła się książka, która zapełnia tę lukę.

Pomimo tego, że książka, jak piszą autorzy “skierowana jest do osób, które znają podstawy SEO i chcą (…) przejść do następnego poziomu “wtajemniczenia”, to po jej przeczytaniu uważam, że powinien się z nią zapoznać każdy, kto poważnie myśli o tym, aby dzięki przeprowadzonym działaniom optymalizacyjnym to jego strona, a nie konkurencji, znajdowała się w TOPie w Google. Tym bardziej, że dla autorów znajomość takich zagadnień, jak robots.txt, mapa witryny, nofollow czy kanonizacja to owe podstawy – a z tymi zagadnieniami, jak widzę podczas przeprowadzania analiz czy audytów stron, mają problemy nawet duże, znane firmy – czy nawet agencje SEO w Polsce :)

Książka uczy szerszego spojrzenia na witrynę, słusznie podkreślając, że o ile linki są nadal podstawą w budowaniu mocnej pozycji w Google, to “co z tego”, jak niewłaściwa struktura serwisu nie przełoży się na konwersje płynące z tego tytułu – co sprawi, że właściciel tak pozycjonowanej strony będzie mógł z czystym sercem powiedzieć, że “pozycjonowanie jest do bani”.

Po przeczytaniu książki będziesz wiedział, jak budować strony przyjazne wyszukiwarkom oraz, dodatkowo, poznasz ową “tajną wiedzę ekspertów”. Dowiesz się m.in.:

  • jaka jest różnica między popularnością strony, a popularnością domeny
  • dlaczego warto używać zapisów meta poświęconych robotom, nawet, jak mamy pewne strony zablokowane przed indeksacją w robots.txt
  • jak budować optymalną strukturę serwisu w sytuacji, gdy wymagany jest jej podział na kategorie i podkategorie
  • dlaczego serwis, który na stronie głównej wymaga od użytkownika wyboru wersji językowej nigdy nie osiągnie wysokich pozycji w Google

Przyznam, że nie czytałem jeszcze tak dobrej książki o optymalizacji stron. Nie o pozycjonowaniu – ale właśnie o optymalizacji.

Jeżeli chcesz zbudować stronę, którą polubią wyszukiwarki warto zapoznać się bliżej z książką i bazując na wiedzy autorów rozwinąć swój serwis tak, aby zwiększyć ruch – oraz jego jakość – z wyszukiwarki Google.

Polecam :)

Sekrety SEO. Tajna wiedza ekspertów

OPINIE I KOMENTARZE

Colin 8 kwietnia 2012, 22:20

dlaczego warto używać zapisów meta poświęconych robotom, nawet, jak mamy pewne strony zablokowane przed indeksacją w robots.txt

Nie wiem, jakich argumentów użył autor książki, możliwe że PR sculpting, z którym się raczej nie zgadzam, ale istnieje też inny powód: aby zablokować /plik na serwerze nierozróżniającym wielkości liter (każdy Windows Server, ale wiele skryptów PHP + mod_rewrite ma podobnie), musisz dodać:
Disallow: /plik
Disallow: /pliK
Disallow: /plIk
Disallow: /plIK
Disallow: /pLik
Disallow: /pLiK
Disallow: /pLIk
Disallow: /pLIK
Disallow: /Plik
Disallow: /PliK
Disallow: /PlIk
Disallow: /PlIK
Disallow: /PLik
Disallow: /PLiK
Disallow: /PLIk
Disallow: /PLIK

Aby zablokować wszystkie wersje adresu tego wpisu, który zawiera 66 liter, musiałbyś dodać 73786976294838206464 reguł Disallow. Po dodaniu jednej reguły tylko wydaje ci się, że strona jest zablokowana, w rzeczywistości jednym linkiem można ją zaindeksować.

gdaq 10 kwietnia 2012, 7:56

Trochę brak mi informacji o książce od Ciebie. Wpis jest bardziej informacją o książce niż recenzją.

Seo-Profi 10 kwietnia 2012, 10:54

Hej. Ją więcej pd siebie nie dodam. Mię lubię lać wody :)

foodstylist 10 kwietnia 2012, 8:59

witam, po twoim wpisie na blogu jestem zdecydowany na zakup tej książki, czekałem tylko, aż na Helion będzie 30% na książkę dnia, dzisiaj jest taka promocja więc można wciągnąć tą książkę z rabatem 30%

Kedzog 15 maja 2012, 14:17

Przeczytałem tą książkę i powiem szczerze, że jest to książka podkreślająca wszystkie najważniejsze kwestie SEO. Oczywiście white hat :) Super dodatkiem jest pełnowartościowy audyt seo strony informacyjnej i e-commerce

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii