Optymalizacja stron
20 sierpnia 2011

Po „nagraniu” prawie 400 (dokładnie 375) wideo tutoriali Matt w końcu doszedł do wniosku, że czas najwyższy poświęcić więcej uwagi sprawom podstawowym związanym z optymalizacją stron – a  nie tylko odpowiadać na pytania internautów, którzy często pytają o sprawy trudne, jednocześnie … nie znając podstaw rządzących wyszukiwarką Google. Całkowicie się z tym zgadzam i mam nadzieję, że nowy cykl filmów sprawi, że świadomość zagadnień SEO wzrośnie chociaż w małym stopniu i ludzie wezmą się do pracy, samodzielnie czytając Wytyczne – a nie będą zadawać pytania w stylu „Co to jest przekierowanie 301”? Dziwne, prawda? Ktoś „zajmuje się SEO” a nie wie, jak używać … wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać pytanie, a zaraz dostanie się odpowiedź. No cóż, chyba za bardzo się rozleniwiliśmy :)

Pierwszy z filmów, z jakim „zmierzył się” Matt, dotyczył zagadnień poruszających tematu przekierowania 301. Zadane pytanie brzmiało: „Czy jest jakiś limit ilości przekierowań 301, które można wykonać w stosunku do danej strony? Ile przekierowań 301 można połączyć ze sobą?

Podstawowym powodem, który stoi za przekierowaniem 301, jest przeniesienie strony internetowej z jednego adresu na drugi (z reguły w wyniku zakupu nowej domeny, bardziej trafnie odzwierciedlającej firmę – np. przez lata operatorzy PLUS oraz PLAY niemieli adresu plus.pl czy play.pl, tylko odpowiednio plusgsm.pl oraz playmobile.pl). Aby dotychczasowych Klientów nie stracić (wchodziliby na stary adres strony, a tam nic), a jednocześnie aby uniknąć powielania treści w Google (pod dwiema domenami nie mogą występować jednocześnie dwa serwisy o identycznej w 100% strukturze i zawartości) wymyślono przekierowanie 301, poprzez które informuje się roboty sieciowe o adresie, pod który został przeniesiony serwis. A ludzie odwiedzający stary adres są automatycznie przekierowywani na nowy – stąd nazwa przekierowanie.

Standardowo używa się przekierowań domena -> domena. Ma to jednak swoje … wady.

Jeżeli ktoś szuka określonej strony, znajdzie ją zaindeksowaną w Google, kliknie w SERP i znajdzie się na stronie głównej nowego serwisu – jest duża doza prawdopodobieństwa, że … wróci do wyszukiwarki, ponieważ oczekiwał trafnego wyniku,  anie konieczności szukania od nowa „igły w stogu siana”. jest to denerwujące, prawda? Wyobraźmy sobie, że (bazując na przykładach operatorów) znaleźliśmy w SERPach stary cennik z 2008 roku i chce zobaczyć, ile płacimy teraz za połączenie, aby podjąć decyzję, czy zmieniać taryfę, czy też nie. Klikamy zatem w link i … lądujemy na stronie głównej. Wkurzające, prawda?

Dochodzimy do sedna tematu – skoro nie należy robić przekierowania 301 domena -> domena, tylko strona -> strona – czy jest jakiś limit w ilości zastosowania takich przekierowań 301? Czy 100.000 jest … OK? Odpowiedź jest prosta – nie ma żadnych limitów. Przekierowanie 301 stosujemy, aby pomóc użytkownikom znaleźć interesujące je treści. Zatem jeżeli uznamy, że 125.000 przekierowań 301 jest właściwym rozwiązaniem – zastosujmy je. Po prostu.

To pierwsza część pytanie. teraz czas na drugą.

Ile przekierowań 301 można zastosować jednocześnie

Mamy stronę „starą”. Robimy teraz przekierowanie do domeny A. Z domeny A do domeny B. Z domeny B do … domeny C. I tak dalej…. Czy jest tutaj jakiś limit, kiedy Googlebot powie „wystarczy”?

Według słów Matta idealnym rozwiązaniem, jak już musimy zastosować coś takiego, jest jeden punkt pośredni. Czyli z domeny starej na domenę przejściową, a z przejściowej na docelową. Można stosować dwa czy trzy „przystanki” – jednak przy czwartym/piątym robot może się „zmęczyć” i … nie dojść tam, gdzie byśmy chcieli.

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


OPINIE I KOMENTARZE

rewn 6 grudnia 2011, 23:27

Witam,
a jak przekierować kilka tematów?
Mam zaindeksowane strony, jak i dodane po różnych stronach linki, które prowadzą do adresów które już nie istnieją, tzn. dlatego nie istnieją bo przez optymalizacje SEO zmienił się adres.
Przykładowo wcześniej był adres https://blog.seo-profi.pl/jakiś dział.html
i ten powyższy adres już nie istnieje, a teraz mam taki:
https://blog.seo-profi.pl/jakiś dział/
czyli brak .html

Seo-Profi 7 grudnia 2011, 9:55

Do bloga używam wtyczki. Na innych serwisach mam „normalny układ”, oparty na html’u. Nie zmieniam struktur serwisów. Musisz poszukać w sieci odpowiedniej formułki

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii