Branża SEO
8 lutego 2012

Groupon w Polsce jest bardzo popularny (zresztą nie tylko u nas :). Sporo osób z niego korzysta, ponieważ można często wręcz za darmo skorzystać z usługi, za którą normalnie musielibyśmy znacznie zapłacić. Oczywiście zdarzają się już coraz częściej sytuacje, gdzie ktoś sztucznie zawyża ceny, aby potem obniżając je …  zarobić więcej na osobach, które zdecydują się na skorzystanie z kuponu. Dla mnie to jawne oszustko – jak oferowanie czegoś „gratis” – a w rzeczywistości kazanie Klientowi za to płacić. Ale to inna historia, nie o tym chcę tutaj pisać.

W związku z duża popularnością Internetu, także i niektóre osoby zajmujące się SEO postanawiają skorzystać z tego sposobu dotarcia do Klienta. Już kilka razy widziałem oferty na pozycjonowanie stron i … muszę przyznać, że jestem lekko zniesmaczony. Dlaczego?

Jestem w stanie zrozumieć kobietę, która korzysta z kuponu na Groupona na wizytę do fryzjera – zamiast 80 zł zapłaci 20 zł. Albo mężczyznę, który za wyczyszczenie i przegląd klimatyzacji zamiast 200 zł zapłaci 40. Jednak „wrzucanie do jednego koszyka” z takimi usługami usług SEO jest co najmniej nie na miejscu – z prostej przyczyny.

Fryzjer, serwisant samochodowy – to usługi, z których korzystamy cały czas. Co miesiąc/dwa musimy udać się „podciąć grzywkę”, co rok/dwa – wyczyścić klimatyzację w samochodzie – zwłaszcza, jak mamy małe dzieci cierpiące na alergię.

A pozycjonowanie wykonuje się … jeden raz. Tzn. każda firma SEO musi wyjść z założenia, że Klient, który do niej trafia jest Klientem „na dobre i na złe” – bardziej „na dobre”. Oferowanie takiemu Klientowi np. pół rocznego pozycjonowania za np. 299 złotych oznacza, że firma musi przez pół roku co miesiąc za 49 zł wykonać następujące czynności:

  • wykonać audyt strony sugerując wprowadzenie poprawek, które mają na celu uczynienie strony bardziej przyjazną
  • spotkać się kilka razy z Klientem
  • porozmawiać/pomailować (chociaż raz w miesiącu, jeżeli chce go przekonać potem do wykupienia pełnopłatnej obsługi)
  • wystawić fakturę 6x w ciągu roku i wysłać ją Pocztą (no chyba, że Klient wyraził zgodę na otrzymywanie jej emailem)
To wszystko generuje koszty. A są to tylko prace biurowe. gdzie zdobywanie linków poprzez np. katalogowanie? Co z zapleczem – zbudowaniem, utrzymaniem i rozwijaniem? Co z opłacaniem domen, serwerów itp? Albo ktoś tego nie robi, albo ma nadmiar punktów z SWLi i nie wie, co z nimi zrobić.
Popatrzmy się na przykład, który jako pierwszy wpadł mi „w oko”:
Pozycjonowanie w Grouponie - czy warto?
Nie wierzę, aby ktoś za 299 zł w skali pół roku inwestował 4201 zł licząc, że Klient potem będzie płacić mu potem … 20x więcej. Wiele osób, które znam, z Groupona korzysta tylko po to, aby „złapać okazje”. Oznacza to, że firmy, z których usług korzystają, nie znajdą w tej osobie stałego Klienta, ba, tym bardziej nie znajdą w niej tzw. „ambasadora firmy” – czyli osoby, która będzie aktywnie zachęcać innych do skorzystania z usług danej firmy. Biznes to biznes, obowiązuje w nim prosta zasada – nie ma nic za darmo.
Ok – ktoś powie, że w tej kwocie jest zysk firmy, zatem tak naprawdę nie inwestuje ona różnicy, tylko część. No dobrze – niech to będzie nawet połowa tej kwoty, nawet „tylko 2000 zł. Sprzedając 100 kuponów firma „wyrzuca w błoto” 200.000 zł – bez sensu, prawda?
Moje zdanie na temat pozycjonowania na Grouponie?  Jak dla mnie jest to tylko pozyskanie Klienta i „przeczekanie” do następnego półrocza – a w tym czasie „jedynie” wystawianie faktur – tych drobnych, ale jednak faktur. Należy przy tym pamiętać, że z tych 299 zł trzeba jeszcze 50 % „odpalić” Grouponowi
Pozycjonowanie w Grouponie? Moje zdanie? Jestem na nie.
PS Na koniec poszukałem jeszcze raz jakiś ofert na SEO  i znalazłem coś takiego. Roczne pozycjonowanie za 199 zł zamiast … 7380, zniżka …. 97% !!!!!!!!!!!!!!  
Albo ktoś nie potrafi kalkulować kosztów działalności firmy, albo zaoferuje frazy lokalne albo takie, które same wejdą w TOP10, a które jednocześnie Klientowi nic nie przyniosą – nie raz już widziałem oferty na coś, co nie przekłada się na ruch na stronie.
Dlaczego tak piszę? Odejmując prowizję Groupona otrzymujemy 99 zł za roczne pozycjonowanie, czyli 8,25 zł w skali miesiąca. Już nie wnikam, czy netto, czy brutto. Na wystawienie i wysyłkę faktury wystarczy, ale tylko na to. No comments.
Zniżka 93% za pozycjonowanie na Grouponie
GD Star Rating
loading...
O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


OPINIE I KOMENTARZE

marcin 8 lutego 2012, 15:29

Nic innego jak odcinanie kuponów od fali surfujących w sieci drobnych przedsiębiorców. Przerażające (albo i nie zależnie od punktu patrzenia) jest to że na wspomnianym portalu obserwować można zjawisko znane z innej dużej strony zakupowej tzn. zakup impulsowy, brak weryfikacji. Identyczna oferta pojawiła się jakiś czas temu dot. wykonania strony www z gwiazdką taką że klient kupował usługę a nie produkt ;)

Seo-Profi 8 lutego 2012, 19:52

Możesz rozwinąć „usługę, a nie produkt”? Brzmi ciekawie :)

Seo-Profi 8 lutego 2012, 20:28

Świetny filmik. Jak się nie zna angielskiego dobry materiał na przyswojenie sobie przydatnego słownictwa – nie tylko z zakresu SEO :)

~ak47 8 lutego 2012, 23:59

Sam pozycjonuje w firmie która taki grupon oferowała. Cały ten grupon to był fail teraz więcej pieprzenia z tymi ludźmi bo im się należy za 100zł :) tyle to warta jest optymalizacja na szybko bo na więcej nie ma po prostu czasu gdy ma się normalnych klientów.

Zgred 9 lutego 2012, 10:12

Znam to z każdej strony … ogólnie powiem że da się ;) tylko potem jest gorzej…

Seo-Profi 9 lutego 2012, 10:18

Wiesz, na pewno się da – pytanie tylko jakie są intencję. Rabat 97%, a tak naprawdę 98,5% – połowa idzie z tych 3% bowiem do Groupona – to nie jest biznesowe podejście…. Tym bardziej, że okres wynosi aż rok czasu.

Zgred 9 lutego 2012, 11:15

zapis o jednym dniu i finał :)

Seo-Profi 9 lutego 2012, 11:37

Zgred – masz na myśli sprawdzenie pozycji jeden raz na miesiąc, czy coś innego? Bo chyba nie to, że Klient np płacił przez rok w oparciu o jedno jedyne sprawdzenie pozycji?

Zgred 9 lutego 2012, 12:00

Gruponowa umowa polega na tym, że jest spełniona jak strona choć 1 dzień będzie w top10 – poczytaj warunki :)

Seo-Profi 9 lutego 2012, 12:08

No, taki zapis w moim odczuciu stricte wskazuje na to, ze firma pozycjonująca nie zamierza za bardzo angażować sie w promocję strony swojego Klienta.
To tak, jak uzależnić wygranie konkursu strzeleckiego od tego, kto pierwszy trafi w środek tarczy.
Bez sensu….

marcin 9 lutego 2012, 16:09

Zapis dotyczący usługi to smaczek skutkujący tym że klient nie otrzymuje strony www na wskazanym serwerze a jedynie redir na serwer wykonawcy. To wykonawca hostuje i modyfikuje stronę :) Było w ramach zagrywek firm i klienci się znaleźli.

[email protected] 14 lutego 2012, 12:01

Te firmy nic nie robią, mam przykład na dwóch firmach – dają bardzo proste frazy szczytem hipokryzji jest 3 miesięczny okres wypowiedzenia… naliczali opłaty za to co ja wypracowałem bo linków nie zdobyli anie jednego, optymalizacja brak poza linkiem w stopce i drobnej zmianie tytułu

Rafał Mróz 20 lutego 2012, 16:09
Seo-Profi 20 lutego 2012, 16:44

A, to, to już swoją drogą :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *