Wyszukiwarka Google

Pozycja strony w Google w Search Console a w wynikach wyszukiwania

wzrostKilka dni temu pisałem o zmianie, jaką Google wdrożyło w swoim algorytmie.  Była to kolejna w przeciągu miesiąca aktualizacja, która miała na celu zminimalizowanie wpływu zautomatyzowanych działań na wyniki wyszukiwania. Tym razem wpływ na rynek był druzgocący – polskie serwisy oferujące publiczne proxy wykorzystywane do sprawdzania pozycji strony wycofały je (przynajmniej na razie) ze swojej oferty.

Ponieważ problemy z działaniem systemów monitorujących pozycje w Google pojawiały się  już wcześniej  postanowiłem sprawdzić czy ostatnia zmiana powinna zmartwić właścicieli stron internetowych. Jestem zdania, że często komplikujemy sobie życie, niepotrzebnie poświęcając swoją uwagę, czas i … zasoby nie na to, co jest istotne. Fakt, że nie natrafiłem na wątki, w których osoby narzekałyby na Google z tego powodu tylko przyspieszył przeprowadzenie niniejszego testu.

Cel

Sprawdzenie czy pozycja strony pod daną frazę, prezentowana w Search Console, jest zbieżna z pozycją w wynikach wyszukiwania Google.

Metodologia

  1. Analizowano cztery serwisy – blog, portal, stronę firmową oraz sklep.
  2. Porównano pozycje widoczne domyślnie w Search Console (średnią z ostatnich 28 dni, Typ wyszukiwania  „Sieć”) z pozycjami, jakie badane serwisy zajmowały w dniu dzisiejszym.
  3. Analizie poddano frazy, dla których średnia pozycja widoczna w Search Console nie byłą liczbą po przecinku (aby łatwiej było odnieść pozycję w Search COnsole do tej z wyników wyszukiwania)
  4. Ilość fraz – zakres 93 – 302
  5. Frazy dobierano z różnych zakresów – jedynie w przypadku portalu był to zakres 1-6 – ze względu na ograniczenia danych w Search Console nie można było uzyskać bardziej zróznicowanego zakresu jak dla pozostałych serwisów (5-20)
  6. W wyliczeniach nie uwzględniono kilu procent fraz, dla których pozycja strony w Google znalazła się poza TOP50. Podjąłem taką decyzję, ponieważ moim zdaniem wyrównało to fakt, że porównywane są średnie wartości z bieżącymi.

Ważna adnotacja

Zadaję sobie sprawę z faktu, że porównywanie średniej pozycji z 28 dni z jednym wynikiem wydaje się w pierwszej chwili nie na miejscu – jednak to, że w Search Console wyniki uwzględniają personalizację (czyli jak dla danego zapytania jedna osoba widzi stronę na 50 pozycji, a jej właściciel, odwiedzający ją non-stop na 1, co daje nam średnią 25,5)  sprawia, że moim zdaniem można takiego porównania dokonać.

Wyniki

Blog

Analizowano 93 fraz

Pozycja w wynikach wyszukiwania jest 0 1,04 niższa w porównaniu z Search Console.

Portal

Analizowano 302 fraz

Pozycja w wynikach wyszukiwania jest  o 0,25 niższa w porównaniu z Search Console.

Strona firmowa

Analizowano 127 fraz

Pozycja w wynikach wyszukiwania jest  o 1,51 wyższa w porównaniu z Search Console.

Sklep

Analizowano 125 fraz

Pozycja w wynikach wyszukiwania jest 0 0,47 wyższa w porównaniu z Search Console.

Wnioski

Różnice między uśrednionymi danymi prezentowanymi w Search Console a aktualnymi wartościami są prawie żadne – jeszcze jak ze dwa lata temu robiłem podobne badanie to rozbieżności były znacznie większe.

Tytułem zakończenia

Jak rozwijasz swój serwis z ukierunkowaniem na długi okres czasu to w wielu sytuacjach monitoring pozycji jest Tobie zbędny – praca przy stronie  daje rezultaty, ale pod warunkiem, że swoją stroną i cały czas nad nią pracujesz i się zastanawiasz, co możesz jeszcze usprawnić/ulepszyć.

Pozycja to nie wszystko – wiele osób przesadnie skupia się na frazach, zapominając, że o sukcesie serwisu decyduje wiele czynników – jego wygląd, użyteczność czy takie „przyziemne kwestie”  jakość obsługi Klienta. Sprawdzanie pozycji to coś, co na pewno „kręci” – jednak Twój e-biznes nie może się tylko wokół nich kręcić.

Konkurencyjność frazy jest złudna – w związku z masowym sprawdzaniem pozycji wiele wyników prezentowanych w Planerze słów kluczowych ma zawyżone sztucznie dane, Fraza, która w dopasowaniu ścisłym jest wyszukiwana kilka tysięcy razy  może wygenerować w ciągu miesiąca ilość wejść na poziomie zaledwie kilku – kilkunastu procent pierwotnej liczby ! I nie zmienia tego faktu to, że Google pokazuje teraz nawet 4 reklamy nad wynikami naturalnymi, plus oczywiście mapki, co spycha naturalne wyniki wyszukiwania coraz niżej na pierwszej stronie. Już lata temu jeden z serwisów, które analizowałem, był 1 na frazę, która według Planera generowała 600 wejść dziennie. W realu było ich … kilka – kilkanaście.

Na koniec – jak już bardzo chcesz to miej na uwadze pewne frazy – ale bardziej pod względem wizerunkowym, pamiętając jednak, że wizerunek to nie tylko pozycja w Google :)

PS

Jakie są Wasze obserwacje w zakresie porównania pozycji z Google Search Console a tymi z naturalnych wyników wyszukiwania?

GD Star Rating
loading...
Pozycja strony w Google w Search Console a w wynikach wyszukiwania, Pozycja strony w Google w Search Console a w wynikach wyszukiwania, 6.5 out of 10 based on 6 ratings Pozycja strony w Google w Search Console a w wynikach wyszukiwania

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

AdamD 6 marca 2016, 5:10

A co z tzw google dance i DC?

Sebastian Miśniakiewicz 6 marca 2016, 9:20

Dla mnie Google Dance i kwestia Data Center to przesadzone teorie „branżowe” – z moich obserwacji różnice są znikome a jeżeli ktoś bierze pod uwagę dużą ilość fraz to ich wpływ jeszcze bardziej się zaciera.
Nie widzę na serwisie, który jest moim „papierkiem lakmusowym” zmian w algorytmie dużych równic związanych z pozycjami co potwierdza to, co mówię wyżej.
A na koniec – nie lepiej zamiast rozmawiać o GD i DC zastanowić się, co poprawić na stronie? :)

Marek 3 maja 2016, 0:54

Ta 1 pozycja różnicy, np. Między 10 a 11 miejscem to czasami… Dużo. Do tego podałeś uśrednione wyniki, co są równie dobre jak nic. Średnia wypłata w Polsce to ile? A ilu ludzi marzy żeby mieć tyle. Nie można uśredniać pozycji 600 fraz na sklepie. Och, wyszło 0,25 niżej. Ale to jak to policzyłeś, że średnio? Na 50 frazach różnica była +20 na 50 frazach była -20 i średnia jest 0… Dane statystyczne trzeba też umieć przedstawić ;)

Sebastian Miśniakiewicz 3 maja 2016, 8:44

Ale malkontentem jesteś Marek
Ale dam Ci szansę – zrób swoje porównanie i wróć wtedy tutaj z nim – pozwolę Co wkleić link do wpisu :)
Moim zdaniem wpis jest ok. Pokazał to na co mało kto zwraca uwagę – talii był cel

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *