Optymalizacja stron, Search Console

Po wdrożeniu https nie oczekuj wzrostów Google – oczekuj spadków

zmianaOd kiedy Google w sierpniu 2014 roku podało do publicznej informacji, że https będzie czynnikiem rankingowym, wiele osób – zwłaszcza związanych zawodowo z SEO – podeszło do tematu „zbyt entuzjastycznie”, oczekując, że zmiana adresu na https da im od razu znaczący wzrost pozycji w Google.

Wiele z nich od razu zaczęło robić testy, aby po miesiącu czy dwóch „triumfalnie” obwieścić, że … nie widać żadnych pozytywnych korzyści wynikających ze zmiany adresu z http na https – zapominając o tym, że zmiana adresu wymaga przeliczenia pozycji, a cały proces trwa miesiącami – pół roku do nawet roku …

Plus chyba nie do końca rozumiejąc podaną przez Google informację, że https to czynnik o bardzo niskim wpływie na pozycje (nieporównywalnym np. z wysokiej jakości treścią znajdującą się w witrynie), który w dodatku dotyczy mniej niż 1% wyników wyszukiwania.

it’s only a very lightweight signal — affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals such as high-quality content

Ponieważ widziałem sporo różnego rodzaju dyskusji – na blogach czy w mediach społecznościowych – które bazowały albo na mitach, albo na … elementernej niewiedzy zasad rządzących procesami, jakie zachodzą podczas optymalizacji stron pod kątem Wskazówek Google dla Webmasterów, postanowiłem pokazać dwie sytuacje wynikające z wdrożenia https, aby przybliżyć czytelnikom to, co się może stać z ich witrynami, gdy zdecydują się na migrację z http na https

Case numer 1 – zmiana http -> https

Ostatnie 31 dni przed migracją w Search Console wyglądało następująco

http-przed-search-console-31-dni-ok

 

Po miesiącu  od przejścia na https Search Console nadal prezentuje dane dla domeny z protokołem http

http-po-miesiacu-search-console-31-dni

 

Spadek poziomu wyświetleń w naturalnych wynikach wyszukiwania Google  jest doskonale widoczny po włączeniu dłuższego okresu czasu, pokazującego dane przed migracją oraz po migracji – na poniższym wykresie doskonale widać moment włączenia https (obniżenie „czerwonego wykresu”, który pokazuje ilość wyświetleń witryny w SERPach).

 

https-stara-domena

 

Zobaczmy teraz nową domenę – już opartą na https. Po 30 dniach dane prezentują się następująco

 

https-po-miesiacu-search-console-31-dni-

Po 30 dniach miały miejsce następujące zdarzenia

  • spadek kliknięć o 22,17%
  • spadek wyświetleń o 37,81 %
  • spadek CTR o 19,86 %
  • wzrost średniej pozycji – o 261 %

A jak dane dla domeny – już opartej o https – prezentują się w Search Console od momentu zmiany?

https-nowa-domena

Case numer 2 – zmiana http -> https PLUS zmiana domeny A -> B

Kilka miesięcy temu nadzorowałem inną migrację – wówczas zmiana dotyczyła nie tylko zmiany domeny na https ale dodatkowo jeszcze przekierowania domeny A na domenę B.

Mimo, że zastosowano przekierowanie 301, dokonano zmiany domeny w Search Console to Google przez miesiąc czasu pokazywało domenę w wynikach wyszukiwania na jedną frazę – domena była exact match – aż przez miesiąc czasu.

Do chwili obecnej domena B nie odzyskała pozycji, jakie zajmowała domena A– zaś domena A nadal pokazuje się w naturalnych wynikach wyszukiwania – mimo, że od przekierowania 301 minęło już ponad 90 dni !

https-plus-zmiana-domeny

Wnioski

  1. Nie oczekuj „cudownej zmiany” – https to jeden z elementów rankingu, jak Google to słusznie ujęło – o niskiej wadze
  2. Nie oczekuj zmiany od razu – zanim Google przeliczy wszystkie linki prowadzące do Twojej strony może minąć nawet rok czasu (a samo przeliczenie nie zawsze przywróci wcześniejsze pozycje)
  3. Pamiętaj, że https to nie tylko SEO – ale i bezpieczeństwo dla Twoich Klientów czy szybsze działanie strony – jak już decydujesz się na zmianę, miej cel – nie idź w https bo „na jakimś blogu SEO pokazano, że to działa JUŻ PO MIESIĄCU”.

Bardzo, ale to bardzo jestem zdziwiony wnioskami odnośnie korzyści migracji z http na https przez osoby związane z SEO – które piszą publicznie, że „nie widać zmian” po miesiącu/kilku od przejścia domeny na https. Tego typu stwierdzenia obnażają elementarne braki z zakresu SEO – a Klientów tychże osób narażają na niepotrzebny stres.

GD Star Rating
loading...
Po wdrożeniu https nie oczekuj wzrostów Google - oczekuj spadków, Po wdrożeniu https nie oczekuj wzrostów Google - oczekuj spadków, 8.1 out of 10 based on 15 ratings Po wdrożeniu https nie oczekuj wzrostów Google - oczekuj spadków

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1333 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Sebastian 28 kwietnia 2016, 17:24

Świetny wpis , konkretny i rzeczowy :)
Widać że wdrażanie https tylko pod SEO nie ma najmniejszego sensu, lepiej zająć się rozbudową serwisu o nowe treści i pozyskiwaniem linków. Były już firmy co przekonywały klientów, że taka zmiana jest konieczna, a jak pokazał drugi case nie zawsze od razu zaskoczy 301 więc pozycje i ruch strony będą na minus.

natomiast https dla sklepów jest pozycją obowiązkową ze względu na dane, a nie seo

Sebastian Miśniakiewicz 28 kwietnia 2016, 17:39

Staram się – bardo dużo widziałem ostatnio dyskusji i … w pewnym momencie stwierdziłem,. że trzeba napisać wpis.
Poruszyłeś ważną kwestię – bezpieczeństwo. No właśnie – https to czynnik złożony – z jednej strony Google daje jakiś boost stronie, która go używa, ale, to też inne cechy sprawiają, że warto mieć httpsa.
Mnie osobiście dziwi to, że większość piszę o SEO, niektórzy o bezpieczeństwie – ale nikt nie pisze o tym, że dzięki https strona szybciej chodzi

Colin 28 kwietnia 2016, 19:41

HTTPS nic nie przyspiesza, tylko używasz CloudFlare, który oprócz zwykłego HTTP 1.1 obsługuje też nowość jaką jest HTTP 2, co umożliwia nowoczesnym przeglądarkom żądanie wszystkich plików będących częścią strony za jednym razem. Przy włączonym szyfrowaniu przeglądarka i serwer mogą prawie zerowym kosztem wynegocjować HTTP 2, bo można do listy szyfrów dokleić listę protokołów aplikacyjnych, przy wyłączonym wymaga to dodatkowych komunikatów, których wysyłanie jest aktualnie bardziej kosztowne niż całkowite zrezygnowanie z nowej wersji HTTP.

Sebastian Miśniakiewicz 28 kwietnia 2016, 20:00

Tak, sporo pozmieniałem ostatnio, w Cloudflare. Przyznasz jednak, że wdrażanie https TYLKO pod kątem SEO to błąd? :)
https wdrożyłem, ponieważ tyle pozmieniałem ostatnio, że uznałem „jak szaleć, to na całego” :)

Artur Gumiński 29 kwietnia 2016, 11:41

Dobry artykuł. Trafiony w sedno. W naszych testach (3 sklepy internetowe) po 4 miesiącach odnotowaliśmy tylko delikatne wahania, które nie odbiegały od normy.

Sebastian Miśniakiewicz 29 kwietnia 2016, 11:57

A co ze średnią pozycją? Bo tylko tutaj są wzrosty (wszędzie są spadki)

Też to zaobserwowałeś u siebie, na tych sklepach?

Przemek 4 maja 2016, 10:55

Właśnie testujemy 2 domeny: Pierwsza z https, druga bez. Ogólnie rzecz biorąc z tego co zauważyłem do tej pory, tam gdzie można dokonać zakupu (np. sklep) stronie łatwiej pozyskać wyższe pozycje z protokołem SSL niż bez niego. W przypadku stron firmowych, blogów ciężko powiedzieć na chwilę obecną czy ma to znaczenie zauważalne :)

Sebastian Miśniakiewicz 4 maja 2016, 10:58

Co dokładnie zaobserwowaliście w przypadku sklepu? O ile wzrosły pozycje? – pytam, ponieważ nie znalazłem jeszcze namacalnego dowodu. Tym bardziej, że ostatnio była jakaś mała zmiana w algorytmie i nie jest wykluczone, że ów wzrost był tym spowodowany :)
W moim przypadku, jak wykazałem, ruch podobny, ale … wyświetleń mniej w Search Console – przyznam, że to bardzo intrygujące i się zastanawiam, co będzie, jak ilość wyświetleń się …z większy :)

Przemek 8 maja 2016, 12:25

Wyświetlenia w search console mniejsze, ctr wyższy, pozycję średnio o 2-3 pozycje do góry w zależności od frazy. Zmiany obserwujemy od 11/2015

Sebastian Miśniakiewicz 8 maja 2016, 12:38

Zastanawiałeś się, kiedy wyświetlenia pójdą w górę wraz z … wejściami ? :)

Marcin 12 lutego 2017, 20:16

No właśnie ja mam ten sam problem minęło prawie 2 miesiące a połowa stron wyświetla się w sierpach z http a połowa podstron z https. Sam nie wiem jak to długo potrwa tym bardziej że sama strona ma ponad 95
Po drugie spadki w połowie fraz w drugiej połowie trzymają pozycje ogólnie mi te https wyszło bokiem.

Sebastian Miśniakiewicz 15 lutego 2017, 9:18

httpsa nie wdraża się pod Google, ale z innych powodów – jak ktoś myśli, że https podniesie mu pozycje w Google w każdej sytuacji i od razu, to niestety jest w grubym błedzie

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *