13 marca 2012 | Aktualizacja: 9 lipca 2016
Optymalizacja stron

Prowadzisz bloga, masz portal, a może sklep, w którym pojawia się paginacja?

Warto oglądnąć film z Maile Ohye i dowiedzieć się w jaki sposób właściwie stosować paginację w serwisie, z korzyścią dla widoczności naszej strony w Google.

Od października 2011 Google, jeżeli stwierdzi, że serwis, obok wersji np. artykułu podzielonej na części, zawiera także i tę bez paginacji – to wówczas stara się sam w wynikach wyszukiwania wyświetlać tylko pełną wersję (bez paginacji) – do tej pory przy braku tagu kanonicznego system mógł zaindeksować nam np. ostatnią stronę z produktami, z … tylko jednym elementem. A na pozostałych dwóch było ich po 50 – Klient wchodził z SERPów na stronę, widział jeden produkt – i wychodził ze sklepu, wychodząc z założenia, że … nic  w nim nie ma :(

Co radzi nam Maile Ohye, jak poprawnie zadbać o strukturę serwisu zawierającego paginację?

Należy rozważyć dwa przypadki – pierwszy, gdzie w serwisie, obok stron z paginacją, występuje także jedna strona, zawierająca w sobie wszystkie strony z serii (czyli mamy 101 produktów w danej kategorii w sklepie, podzielonych po 25 na stronie. czyli występują w serii 4 strony z 25 elementami oraz jedna z .. jednym – czyli razem 5 stron z paginacją) oraz stronę przedstawiającą wszystkie 101 produktów. I drugi – gdzie takiej “podsumowującej strony” w serwisie nie ma.

Serwis ze stroną “podsumowującą”

System rezerwacji wizyt online dla Twojego gabinetu, salonu, klubuTestuj przez 30 dni !

Właściciele takich serwisów mają w takiej sytuacji trzy opcje do wyboru. Mogą oni

  1. zostawić serwis takim, jakim jest – Google powinno sobie poradzić i zaindeksować stronę “podsumowującą”
  2. użyć tagu kanonicznego na stronach z paginacją – kierującego roboty do “pełnej” strony
  3. użyć rel=”next” oraz rel=’prev” – za pomocą których poinformujemy Google, że strony z paginacją są wprawdzie osobnymi elementami, ale wszystkie należą do jednej serii.

 

rel="prev" rel="next"

 

Jest jedna bardzo ważna różnica między 2 a 3 przypadkiem. O ile przy tagu kanonicznym kierujemy roboty na stronę “podsumowującą”, zawierającą “w sobie” wszystkie strony częściowe, o tyle stosowanie rel=”prev” rel=”next” kieruje roboty na jedną, najbardziej “właściwą”, stronę, zwykle pierwszą z serii – i taką też indeksuje w wynikach wyszukiwania.

Warto o tym niuansie wiedzieć – ponieważ nie zawsze chcemy skierować użytkownika na stronę zawierającą “wszystko” – niekiedy liczy się tylko strona pierwsza z serii – a pozostałe np. 19już nie. Jest to ważne w przypadku np. sklepu, który ma, powiedzmy rozbitą kategorię na 20 stron po 10 elementów, ale produkty na pierwszej stronie są źródłem 80% przychodów z danej kategorii. Zamiast zatem prezentować w wynikach wyszukiwania całą, długą listę wszystkich 200 produktów – pokażmy użytkowników 10 najważniejszych :)

Serwis bez strony “podsumowującej”

Tutaj mamy zamiast trzech jedynie dwie opcje dostępne

  1. Zostawiamy serwis “takim, jak jest”
  2. Używamy rel=”prev” rel=”next”

Jak widać, nie stosujemy tagu kanonicznego! (nie mamy strony “podsumowującej”)

Dlaczego lepiej używać dla stron z paginacją rel=”prev” rel=”next” niż rel=canonical” kierującego do pierwszej strony serii?

Odpowiedź: rel=”canonical” został stworzony dla unikania zduplikowanej treści.  Poza tym – rel=”canonical” indeksuje tylko stronę główną, zawierającą “w sobie” wszystkie strony częściowe – a rel”prev” i rel=”next” – indeksuje poszczególne strony serii

Warto zwrócić jednak uwagę na wspólne zastosowanie rel=”canonical” oraz rel=”prev” oraz rel=”next” w poniższym przypadku – gdy występuje jeszcze w adresie url parametr sesji.

 

Wspólne zastosowanie rel="canonical" oraz rel="next" oraz rel="prev"

 

Wszystkich zachęcam do oglądnięcia całego filmu – warto :)

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google? Umów się ze mną na 15 minut bezpłatnych konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





    SEBASTIAN
    MIŚNIAKIEWICZ
    Autor bloga,
    specjalista SEO
    Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

    Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.

    GD Star Rating
    loading...
    Paginacja a SEO - czyli rel=canonical" oraz rel=next" i rel="prev" by Maile Ohye

    6.71011

    OPINIE I KOMENTARZE

    Wojciech 13 marca 2012, 8:23

    Witam,
    Czy mając w URL parametr SORT zamiast SID (z ostatniego przykładu) użycie ‘canonical’, ‘prev’ i ‘next’ wygląda tak samo? Chodzi głównie u ‘canonical’ czy na stronie /page-2/sort-X ma być ‘canonical’ do /page-2 czy do /page-1?

    Przemek Sztal 13 marca 2012, 14:44

    @Wojciech: IMO powinno się wskazać stronę page-2 bez sortowania. Wskazanie page-1 oznaczałoby wskazanie tylko pierwszej strony jako kanonicznej dla wszystkich stron, a page-1 nie jest przecież stroną zbiorczą. Jeśli mówimy o parametrach to warto jeszcze wskazać w GWT odpowiednie traktowanie parametru sortowania przez Google. Trzeba zadbać o to, żeby w Google znalazły się pojedyncze wersje stron, a nie we wszystkich możliwych konfiguracjach sortowania i filtrowania, bo tak naprawdę będą to duplikaty, np. z różną kolejnością produktów.

    Wojciech 13 marca 2012, 15:11

    @Przemek: Dzięki za wyjaśnienie.

    Przemek Sztal 13 marca 2012, 20:36

    A jakie jest stanowisko autora w tej sprawie? Dobrze mówię, czy wprowadzam w błąd? :)

    Seo-Profi 15 marca 2012, 1:50

    Dobrze :) – w końcu canonical jest od tego, aby wskazywać głowną wersję strony – tzn. taką, którą chcemy, aby Google zaindeksowało – czyli np. sortowanie produktów po cenach MALEJĄCO. Zawartość page-1 będzie zawsze inna niż page-2.
    W pomocy Google jest zresztą zapis: “Tak. Atrybut rel=”canonical” powinien być używany tylko do określania preferowanej wersji z wielu stron o identycznej treści (chociaż drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne). ”
    Zachęcam wejścia na stronę http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=139394 :)

    Colin 15 marca 2012, 8:43

    Strona 7 przy sortowaniu 1 nie jest:
    – stroną 7 przy sortowaniu 2
    – stroną 1 przy sortowaniu 1
    – stroną 1 przy sortowaniu 2
    i powinna mieć canonical ustawiony na własny adres, a nie na adres innej strony.

    Colin 15 marca 2012, 8:49

    Według pomocy Google “drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne”, ale zupełnie inna lista wpisów spowodowana innym podziałem na strony jest bardzo dużą różnicą.

    Wojciech 15 marca 2012, 10:02

    „drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne” – tutaj chyba chodzi o sortowanie na stronach typu “view all” – wtedy to ma ręce i nogi… chyba trzeba będzie zapytać na forum google.

    ŁukaszK 17 czerwca 2014, 14:54

    A co sądzicie o rozwiązaniu polegającym na dodaniu do podstron kategorii sklepu noindex,follow. Zaindeksuje się tylko główna strona kategorii a robot i tak będzie hulał po reszcie indeksując produkty a nie podstrony paginacji. Podstrony paginacji kategorii do niczego nie są potrzebne w site podobnie jak strony z regulaminami, kosztami wysyłki etc. . Myślę, że taka opcja jest korzystna w przypadku gdy na stronie kategorii znajduje się rozbudowany jej opis, wtedy indeksacja 20 podstron z podobnym opisem na kilkaset do tysiąca znaków była by szkodliwa w kontekście DC, zwłaszcza że na stronach kategorii sklepów nie ma zbyt wiele treści aby taki opis “zginął w tłumie”. W tworzonym przez siebie sklepie wdrażam taką opcję i zobaczymy.

    Sebastian Miśniakiewicz 17 czerwca 2014, 19:00

    Przypadek ze stroną podsumowującą, punkt 2 – prosto, bez kombinowania :)

    Janek 11 maja 2015, 15:08

    Co zrobić gdy na stronie głównej znajduje się 10 produktów – adresstrony.pl, na stronie adresstrony.pl/page1 te same produkty? A na stronie adresstrony.pl/page2 kolejne produkty?

    Czy zrobić przekierowanie 301 z adresstrony.pl/page1 na adresstrony.pl/ a na tej stronie dać
    ?

    Sebastian Miśniakiewicz 11 maja 2015, 15:22

    No masz w artykule dwa rozwiązania – w zależności od tego, czy masz stronę podsumowującą, czy też nie.

    Nie da się tego lepiej opisać, niż zrobiłem :)

    Janek 11 maja 2015, 15:26

    Ale jak mamy duplikat stronaglowna.pl i stronaglowna.pl/page1 to czy zrobić 301 z stronaglowna.pl/page1 na stronaglowna.pl?

    Sebastian Miśniakiewicz 11 maja 2015, 18:31

    Albo canonical ustawiasz – on działa jak przekierowanie 301

    Leave reply to Przemek Sztal anuluj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Inne wpisy z tej kategorii