Spis treści
Prowadzisz bloga, masz portal, a może sklep, w którym pojawia się paginacja?
Warto oglądnąć film z Maile Ohye i dowiedzieć się w jaki sposób właściwie stosować paginację w serwisie, z korzyścią dla widoczności naszej strony w Google.
Od października 2011 Google, jeżeli stwierdzi, że serwis, obok wersji np. artykułu podzielonej na części, zawiera także i tę bez paginacji – to wówczas stara się sam w wynikach wyszukiwania wyświetlać tylko pełną wersję (bez paginacji) – do tej pory przy braku tagu kanonicznego system mógł zaindeksować nam np. ostatnią stronę z produktami, z … tylko jednym elementem. A na pozostałych dwóch było ich po 50 – Klient wchodził z SERPów na stronę, widział jeden produkt – i wychodził ze sklepu, wychodząc z założenia, że … nic w nim nie ma :(
Co radzi nam Maile Ohye, jak poprawnie zadbać o strukturę serwisu zawierającego paginację?
Należy rozważyć dwa przypadki – pierwszy, gdzie w serwisie, obok stron z paginacją, występuje także jedna strona, zawierająca w sobie wszystkie strony z serii (czyli mamy 101 produktów w danej kategorii w sklepie, podzielonych po 25 na stronie. czyli występują w serii 4 strony z 25 elementami oraz jedna z .. jednym – czyli razem 5 stron z paginacją) oraz stronę przedstawiającą wszystkie 101 produktów. I drugi – gdzie takiej “podsumowującej strony” w serwisie nie ma.
Serwis ze stroną “podsumowującą”
Właściciele takich serwisów mają w takiej sytuacji trzy opcje do wyboru. Mogą oni
- zostawić serwis takim, jakim jest – Google powinno sobie poradzić i zaindeksować stronę “podsumowującą”
- użyć tagu kanonicznego na stronach z paginacją – kierującego roboty do “pełnej” strony
- użyć rel=”next” oraz rel=’prev” – za pomocą których poinformujemy Google, że strony z paginacją są wprawdzie osobnymi elementami, ale wszystkie należą do jednej serii.
Jest jedna bardzo ważna różnica między 2 a 3 przypadkiem. O ile przy tagu kanonicznym kierujemy roboty na stronę “podsumowującą”, zawierającą “w sobie” wszystkie strony częściowe, o tyle stosowanie rel=”prev” rel=”next” kieruje roboty na jedną, najbardziej “właściwą”, stronę, zwykle pierwszą z serii – i taką też indeksuje w wynikach wyszukiwania.
Warto o tym niuansie wiedzieć – ponieważ nie zawsze chcemy skierować użytkownika na stronę zawierającą “wszystko” – niekiedy liczy się tylko strona pierwsza z serii – a pozostałe np. 19już nie. Jest to ważne w przypadku np. sklepu, który ma, powiedzmy rozbitą kategorię na 20 stron po 10 elementów, ale produkty na pierwszej stronie są źródłem 80% przychodów z danej kategorii. Zamiast zatem prezentować w wynikach wyszukiwania całą, długą listę wszystkich 200 produktów – pokażmy użytkowników 10 najważniejszych :)
Serwis bez strony “podsumowującej”
Tutaj mamy zamiast trzech jedynie dwie opcje dostępne
- Zostawiamy serwis “takim, jak jest”
- Używamy rel=”prev” rel=”next”
Jak widać, nie stosujemy tagu kanonicznego! (nie mamy strony “podsumowującej”)
Dlaczego lepiej używać dla stron z paginacją rel=”prev” rel=”next” niż rel=canonical” kierującego do pierwszej strony serii?
Odpowiedź: rel=”canonical” został stworzony dla unikania zduplikowanej treści. Poza tym – rel=”canonical” indeksuje tylko stronę główną, zawierającą “w sobie” wszystkie strony częściowe – a rel”prev” i rel=”next” – indeksuje poszczególne strony serii
Warto zwrócić jednak uwagę na wspólne zastosowanie rel=”canonical” oraz rel=”prev” oraz rel=”next” w poniższym przypadku – gdy występuje jeszcze w adresie url parametr sesji.
Wszystkich zachęcam do oglądnięcia całego filmu – warto :)
loading...
6.71011
OPINIE I KOMENTARZE
Witam,
Czy mając w URL parametr SORT zamiast SID (z ostatniego przykładu) użycie ‘canonical’, ‘prev’ i ‘next’ wygląda tak samo? Chodzi głównie u ‘canonical’ czy na stronie /page-2/sort-X ma być ‘canonical’ do /page-2 czy do /page-1?
@Wojciech: IMO powinno się wskazać stronę page-2 bez sortowania. Wskazanie page-1 oznaczałoby wskazanie tylko pierwszej strony jako kanonicznej dla wszystkich stron, a page-1 nie jest przecież stroną zbiorczą. Jeśli mówimy o parametrach to warto jeszcze wskazać w GWT odpowiednie traktowanie parametru sortowania przez Google. Trzeba zadbać o to, żeby w Google znalazły się pojedyncze wersje stron, a nie we wszystkich możliwych konfiguracjach sortowania i filtrowania, bo tak naprawdę będą to duplikaty, np. z różną kolejnością produktów.
@Przemek: Dzięki za wyjaśnienie.
A jakie jest stanowisko autora w tej sprawie? Dobrze mówię, czy wprowadzam w błąd? :)
Dobrze :) – w końcu canonical jest od tego, aby wskazywać głowną wersję strony – tzn. taką, którą chcemy, aby Google zaindeksowało – czyli np. sortowanie produktów po cenach MALEJĄCO. Zawartość page-1 będzie zawsze inna niż page-2.
W pomocy Google jest zresztą zapis: “Tak. Atrybut rel=”canonical” powinien być używany tylko do określania preferowanej wersji z wielu stron o identycznej treści (chociaż drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne). ”
Zachęcam wejścia na stronę http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=139394 :)
Strona 7 przy sortowaniu 1 nie jest:
– stroną 7 przy sortowaniu 2
– stroną 1 przy sortowaniu 1
– stroną 1 przy sortowaniu 2
i powinna mieć canonical ustawiony na własny adres, a nie na adres innej strony.
Według pomocy Google “drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne”, ale zupełnie inna lista wpisów spowodowana innym podziałem na strony jest bardzo dużą różnicą.
„drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne” – tutaj chyba chodzi o sortowanie na stronach typu “view all” – wtedy to ma ręce i nogi… chyba trzeba będzie zapytać na forum google.
A co sądzicie o rozwiązaniu polegającym na dodaniu do podstron kategorii sklepu noindex,follow. Zaindeksuje się tylko główna strona kategorii a robot i tak będzie hulał po reszcie indeksując produkty a nie podstrony paginacji. Podstrony paginacji kategorii do niczego nie są potrzebne w site podobnie jak strony z regulaminami, kosztami wysyłki etc. . Myślę, że taka opcja jest korzystna w przypadku gdy na stronie kategorii znajduje się rozbudowany jej opis, wtedy indeksacja 20 podstron z podobnym opisem na kilkaset do tysiąca znaków była by szkodliwa w kontekście DC, zwłaszcza że na stronach kategorii sklepów nie ma zbyt wiele treści aby taki opis “zginął w tłumie”. W tworzonym przez siebie sklepie wdrażam taką opcję i zobaczymy.
Przypadek ze stroną podsumowującą, punkt 2 – prosto, bez kombinowania :)
Co zrobić gdy na stronie głównej znajduje się 10 produktów – adresstrony.pl, na stronie adresstrony.pl/page1 te same produkty? A na stronie adresstrony.pl/page2 kolejne produkty?
Czy zrobić przekierowanie 301 z adresstrony.pl/page1 na adresstrony.pl/ a na tej stronie dać
?
No masz w artykule dwa rozwiązania – w zależności od tego, czy masz stronę podsumowującą, czy też nie.
Nie da się tego lepiej opisać, niż zrobiłem :)
Ale jak mamy duplikat stronaglowna.pl i stronaglowna.pl/page1 to czy zrobić 301 z stronaglowna.pl/page1 na stronaglowna.pl?
Albo canonical ustawiasz – on działa jak przekierowanie 301