Optymalizacja stron

Paginacja a SEO – czyli rel=canonical” oraz rel=next” i rel=”prev” by Maile Ohye

Prowadzisz bloga, masz portal, a może sklep, w którym pojawia się paginacja?

Warto oglądnąć film z Maile Ohye i dowiedzieć się w jaki sposób właściwie stosować paginację w serwisie, z korzyścią dla widoczności naszej strony w Google.

Od października 2011 Google, jeżeli stwierdzi, że serwis, obok wersji np. artykułu podzielonej na części, zawiera także i tę bez paginacji – to wówczas stara się sam w wynikach wyszukiwania wyświetlać tylko pełną wersję (bez paginacji) – do tej pory przy braku tagu kanonicznego system mógł zaindeksować nam np. ostatnią stronę z produktami, z … tylko jednym elementem. A na pozostałych dwóch było ich po 50 – Klient wchodził z SERPów na stronę, widział jeden produkt – i wychodził ze sklepu, wychodząc z założenia, że … nic  w nim nie ma :(

Co radzi nam Maile Ohye, jak poprawnie zadbać o strukturę serwisu zawierającego paginację?

Należy rozważyć dwa przypadki – pierwszy, gdzie w serwisie, obok stron z paginacją, występuje także jedna strona, zawierająca w sobie wszystkie strony z serii (czyli mamy 101 produktów w danej kategorii w sklepie, podzielonych po 25 na stronie. czyli występują w serii 4 strony z 25 elementami oraz jedna z .. jednym – czyli razem 5 stron z paginacją) oraz stronę przedstawiającą wszystkie 101 produktów. I drugi – gdzie takiej „podsumowującej strony” w serwisie nie ma.

Serwis ze stroną „podsumowującą”

Właściciele takich serwisów mają w takiej sytuacji trzy opcje do wyboru. Mogą oni

  1. zostawić serwis takim, jakim jest – Google powinno sobie poradzić i zaindeksować stronę „podsumowującą”
  2. użyć tagu kanonicznego na stronach z paginacją – kierującego roboty do „pełnej” strony
  3. użyć rel=”next” oraz rel=’prev” – za pomocą których poinformujemy Google, że strony z paginacją są wprawdzie osobnymi elementami, ale wszystkie należą do jednej serii.

 

rel="prev" rel="next"

 

Jest jedna bardzo ważna różnica między 2 a 3 przypadkiem. O ile przy tagu kanonicznym kierujemy roboty na stronę „podsumowującą”, zawierającą „w sobie” wszystkie strony częściowe, o tyle stosowanie rel=”prev” rel=”next” kieruje roboty na jedną, najbardziej „właściwą”, stronę, zwykle pierwszą z serii – i taką też indeksuje w wynikach wyszukiwania.

Warto o tym niuansie wiedzieć – ponieważ nie zawsze chcemy skierować użytkownika na stronę zawierającą „wszystko” – niekiedy liczy się tylko strona pierwsza z serii – a pozostałe np. 19już nie. Jest to ważne w przypadku np. sklepu, który ma, powiedzmy rozbitą kategorię na 20 stron po 10 elementów, ale produkty na pierwszej stronie są źródłem 80% przychodów z danej kategorii. Zamiast zatem prezentować w wynikach wyszukiwania całą, długą listę wszystkich 200 produktów – pokażmy użytkowników 10 najważniejszych :)

Serwis bez strony „podsumowującej”

Tutaj mamy zamiast trzech jedynie dwie opcje dostępne

  1. Zostawiamy serwis „takim, jak jest”
  2. Używamy rel=”prev” rel=”next”

Jak widać, nie stosujemy tagu kanonicznego! (nie mamy strony „podsumowującej”)

Dlaczego lepiej używać dla stron z paginacją rel=”prev” rel=”next” niż rel=canonical” kierującego do pierwszej strony serii?

Odpowiedź: rel=”canonical” został stworzony dla unikania zduplikowanej treści.  Poza tym – rel=”canonical” indeksuje tylko stronę główną, zawierającą „w sobie” wszystkie strony częściowe – a rel”prev” i rel=”next” – indeksuje poszczególne strony serii

Warto zwrócić jednak uwagę na wspólne zastosowanie rel=”canonical” oraz rel=”prev” oraz rel=”next” w poniższym przypadku – gdy występuje jeszcze w adresie url parametr sesji.

 

Wspólne zastosowanie rel="canonical" oraz rel="next" oraz rel="prev"

 

Wszystkich zachęcam do oglądnięcia całego filmu – warto :)

GD Star Rating
loading...
Paginacja a SEO - czyli rel=canonical" oraz rel=next" i rel="prev" by Maile Ohye, Paginacja a SEO - czyli rel=canonical" oraz rel=next" i rel="prev" by Maile Ohye, 7.8 out of 10 based on 9 ratings Paginacja a SEO - czyli rel=canonical" oraz rel=next" i rel="prev" by Maile Ohye

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Wojciech 13 marca 2012, 8:23

Witam,
Czy mając w URL parametr SORT zamiast SID (z ostatniego przykładu) użycie ‚canonical’, ‚prev’ i ‚next’ wygląda tak samo? Chodzi głównie u ‚canonical’ czy na stronie /page-2/sort-X ma być ‚canonical’ do /page-2 czy do /page-1?

Przemek Sztal 13 marca 2012, 14:44

@Wojciech: IMO powinno się wskazać stronę page-2 bez sortowania. Wskazanie page-1 oznaczałoby wskazanie tylko pierwszej strony jako kanonicznej dla wszystkich stron, a page-1 nie jest przecież stroną zbiorczą. Jeśli mówimy o parametrach to warto jeszcze wskazać w GWT odpowiednie traktowanie parametru sortowania przez Google. Trzeba zadbać o to, żeby w Google znalazły się pojedyncze wersje stron, a nie we wszystkich możliwych konfiguracjach sortowania i filtrowania, bo tak naprawdę będą to duplikaty, np. z różną kolejnością produktów.

Wojciech 13 marca 2012, 15:11

@Przemek: Dzięki za wyjaśnienie.

Przemek Sztal 13 marca 2012, 20:36

A jakie jest stanowisko autora w tej sprawie? Dobrze mówię, czy wprowadzam w błąd? :)

Seo-Profi 15 marca 2012, 1:50

Dobrze :) – w końcu canonical jest od tego, aby wskazywać głowną wersję strony – tzn. taką, którą chcemy, aby Google zaindeksowało – czyli np. sortowanie produktów po cenach MALEJĄCO. Zawartość page-1 będzie zawsze inna niż page-2.
W pomocy Google jest zresztą zapis: „Tak. Atrybut rel=”canonical” powinien być używany tylko do określania preferowanej wersji z wielu stron o identycznej treści (chociaż drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne). ”
Zachęcam wejścia na stronę http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=139394 :)

Colin 15 marca 2012, 8:43

Strona 7 przy sortowaniu 1 nie jest:
– stroną 7 przy sortowaniu 2
– stroną 1 przy sortowaniu 1
– stroną 1 przy sortowaniu 2
i powinna mieć canonical ustawiony na własny adres, a nie na adres innej strony.

Colin 15 marca 2012, 8:49

Według pomocy Google „drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne”, ale zupełnie inna lista wpisów spowodowana innym podziałem na strony jest bardzo dużą różnicą.

Wojciech 15 marca 2012, 10:02

„drobne różnice, takie jak porządek sortowania, są dopuszczalne” – tutaj chyba chodzi o sortowanie na stronach typu „view all” – wtedy to ma ręce i nogi… chyba trzeba będzie zapytać na forum google.

ŁukaszK 17 czerwca 2014, 14:54

A co sądzicie o rozwiązaniu polegającym na dodaniu do podstron kategorii sklepu noindex,follow. Zaindeksuje się tylko główna strona kategorii a robot i tak będzie hulał po reszcie indeksując produkty a nie podstrony paginacji. Podstrony paginacji kategorii do niczego nie są potrzebne w site podobnie jak strony z regulaminami, kosztami wysyłki etc. . Myślę, że taka opcja jest korzystna w przypadku gdy na stronie kategorii znajduje się rozbudowany jej opis, wtedy indeksacja 20 podstron z podobnym opisem na kilkaset do tysiąca znaków była by szkodliwa w kontekście DC, zwłaszcza że na stronach kategorii sklepów nie ma zbyt wiele treści aby taki opis „zginął w tłumie”. W tworzonym przez siebie sklepie wdrażam taką opcję i zobaczymy.

Sebastian Miśniakiewicz 17 czerwca 2014, 19:00

Przypadek ze stroną podsumowującą, punkt 2 – prosto, bez kombinowania :)

Janek 11 maja 2015, 15:08

Co zrobić gdy na stronie głównej znajduje się 10 produktów – adresstrony.pl, na stronie adresstrony.pl/page1 te same produkty? A na stronie adresstrony.pl/page2 kolejne produkty?

Czy zrobić przekierowanie 301 z adresstrony.pl/page1 na adresstrony.pl/ a na tej stronie dać
?

Sebastian Miśniakiewicz 11 maja 2015, 15:22

No masz w artykule dwa rozwiązania – w zależności od tego, czy masz stronę podsumowującą, czy też nie.

Nie da się tego lepiej opisać, niż zrobiłem :)

Janek 11 maja 2015, 15:26

Ale jak mamy duplikat stronaglowna.pl i stronaglowna.pl/page1 to czy zrobić 301 z stronaglowna.pl/page1 na stronaglowna.pl?

Sebastian Miśniakiewicz 11 maja 2015, 18:31

Albo canonical ustawiasz – on działa jak przekierowanie 301

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *