Optymalizacja stron
31 grudnia 2012

Sklep internetowyNiniejszym wpisem zaczynam ciąg publikacji poświęconych optymalizacji sklepu internetowego pod Google. Zdaję sobie sprawę, że temat optymalizacji sklepu internetowego jest „tematem-rzeka” – ale mam nadzieję, że podzielenie się swoją wiedzą z tego zakresu sprawi, że przynajmniej podstawowe elementy, tak często zaniedbane przez webmasterów, będą na właściwym poziomie. Zaczynamy od Title.

Jaką rolę pełni title w strukturze strony

Title w sklepie odgrywają bardzo ważną rolę – informuje roboty oraz osoby (SERPy) o zawartości strony – co nie zmienia faktu, że bardzo często ten element budowy strony jest traktowany po macoszemu.  W kodzie strony jego zawartość zawiera się w znacznikach <title>jakiś tekst</title>.

Ciekawostka – title często „podciągane jest” pod meta tagi – a w rzeczywistości nim nie jest :) Używanie zapisunie mówi nic robotowi Google.

Najczęstsze błędy w budowie title

Analizując sklepy internetowe, które mają problem z widocznością w Google, najczęściej spotykam się z następującymi sytuacjami:

  1. strona główna sklepu jest przeoptymalizowana – czytaj: „napakowana” słowami kluczowymi. Widuję title i o długości kilkuset znaków. Przestało mnie to już dziwić – dla wielu osób optymalizacja sklepu rozpoczyna i kończy się na title…
  2. title podstron są niezoptymalizowane – przy zoptymalizowanej stronie głównej
  3. powtarzają się hurtowo te same wyrażenia – np. dla sklepu z obuwiem: „Buty sportowe, buty męski, buty damskie, buty dziecięce” – 4x mamy „buty”. O 3x za dużo.
  4. w title występują frazy, o których nie ma mowy na stronie
  5. (rzadko, ale czasem) title jest ustawione fabrycznie – np. „Sklep internetowy”

Jak powinna wyglądać optymalna struktura title w sklepie internetowym?

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że w wynikach wyszukiwania widać około 60 – 65 znaków zawartości title, a dokładniej tyle, ile zmieści się na …. 512 px :). Ponieważ trudno jest za każdym razem „używać miarki” proponuję dwa rozwiązania: albo nie przekraczać 60 znaków, albo używać odpowiedniego programu, np. SEOmofo, który wizualnie poinformuje nas, kiedy wpisaliśmy w title za dużo znaków. Preferuję pierwsze – przyzwyczajenie. Poza tym zauważyłem, że SEOmofo niekiedy pokazuje pełny tekst, a w rzeczywistości Google obcina title …

Przechodząc do konkretów:

Strona główna – opisujemy krótko zawartość naszego sklepu. Przyjmijmy, że mamy sklep z obuwiem sportowym

  • źle – Buty męskie, buty damskie, buty dla dzieci, buty sportowe
  • dobrze – Buty sportowe – damskie, męskie, dla dzieci

Co z nazwą sklepu – gdzie ją umieścić? Są tutaj dwie szkoły – jedna mówi o tym, że powinna być na początku title, druga – na końcu. Jestem zwolennikiem drugiego rozwiązania – zależy nam na pozycjach w wynikach wyszukiwania, nie na promocji marki. Jak mamy znany sklep, to ludzie i tak będą wpisywali jego nazwę.

Strona kategorii – opisujemy ją kilkoma wyrażeniami. Unikamy sytuacji, gdzie jest title to zlepek opisu kategorii oraz title strony głównej

  • źle – buty sportowe Adidas, buty sportowe Puma, buty sportowe Converse
  • dobrze – Buty sportowe: Adidas, Puma, Converse

Co z nazwą sklepu? Jak przy stronie głównej.

Strona produktu – cechy charakterystyczne produktu.

  • dobrze – Buty sportowe Adidas ABC „plus cechy”

„Plus cechy” – czyli rozmiar, kolor, podeszwa, cena – czyli te elementy, które będą wpisywały w Google osoby zainteresowane nabyciem danego produktu.

Co z nazwą sklepu? Jak przy stronie głównej.

Oczywiście przedstawione rozwiązania to pozycja wyjściowa. W trakcie funkcjonowania sklepu może się okazać, że będzie trzeba niektóre kategorie ustawić inaczej – ale to już podpada pod ciągły monitoring i „permanentną” optymalizację :)

Prowadzisz własny sklep internetowy i zaciekawił Ciebie wpis?

Zobacz inne artykuły zgrupowane pod tagiem audyt sklepu internetowego.

 Inne zagadnienia, aktualności i ciekawostki znajdziesz w dziale optymalizacja sklepu internetowego.

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Tak, chcę >>

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


OPINIE I KOMENTARZE

PM 1 stycznia 2013, 15:22

A co jeśli chcemy wypozycjonować stronę główną np. dla 10 słów kluczowych? czy próbować je wypisać w Title? czy lepiej ograniczyć się do 60 znaków

Sebastian Miśniakiewicz 1 stycznia 2013, 16:05

Im więcej wpisujesz w title tym bardziej upychasz słowa kluczowe. Wychodze z założenia, że sklep powinien miec stronę główna zoptymalizowana pod kilka fraz, reszta – to już kwestia odpowiedniej optymalizacji stron kategorii i podkategorii – oczywiście wraz z innymi „drobiazgami”, jak chociażby linkowanie wewnętrzne, tekst, grafiki itp.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii