Wyszukiwarka Google

Najczęstsze błędy związane z używaniem tagu kanonicznego (rel=”canonical) na stronie

pamietajTag kanoniczny jest używany w sytuacji, gdy mamy w serwisie zduplikowaną treść – za jego pomocą wskazujemy wyszukiwarce preferowaną wersję strony. Obowiązkowo rel=”canonical” powinno się stosować np. w sklepach internetowych na stronach kategorii, w sytuacji, gdy możemy sortować produkty według różnych kryteriów – używając tagu kanonicznego „mówimy Google”, co jest najważniejsze (najczęściej główna strona kategorii, bez ustawionego jakiegokolwiek porządku sortowania), czyli co chcemy, aby znalazło się w SERPach.

Wiele osób robi błędy, implementując tag kanoniczny na swoim serwisie. Dlatego cieszy fakt, że na blogu Google został opublikowany wpis, dotyczący 5 najczęstszych błędów, jakie popełniają webmasterzy przy implementacji na swojej stronie tagu kanonicznego.

Podstawowe zasady stosowania w serwisie tagu kanonicznego (rel=”canonical”)

  1. Na stronie wskazywanej za pomocą rel=”canonical” powinna znajdować się spora część zduplikowanej treści – taka strona musi „coś sobą reprezentować”; nie może być uboższa w treść niż strona, na której wstawiamy tag kanoniczny. Jest to logiczne, ale jak widać zapomina się o tym często, skoro Google podkreśla to zaraz w pierwszym punkcie zaleceń
  2. Upewnijmy się, że strona, do której kieruje tag kanoniczny, istnieje – niby dziwne zalecenie, ale nie raz widziałem tagi kanoniczne z literówkami w adresie…
  3. Upewnijmy się, że strona z rel=”canonical” nie jest blokowana przed robotami ! – sprawdźmy meta tag robots, plik robots.txt
  4. Upewnijmy się, że dobrze wybraliśmy stronę, która ma się wyświetlać w SERPach
  5. Tag kanoniczny implementujemy w sekcji <head> lub nagłówku HTTP – nie w body!
  6. Tag kanoniczny używamy tylko jeden raz – strona z kilkoma tagami kanonicznymi nie ma sensu – roboty będą takie zapisy ignorowały; tutaj nie ma zasady, że pierwszy link się liczy

Tyle podstaw – niby logiczne, ale już kilka razy widziałem, jak ktoś wyindeksował sobie cały serwis poza stroną główną – wrzucając na wszystkich jego podstronach tag kanoniczny kierujący do … głównej strony.

Gdzie zatem według Google robimy najczęściej błędy?

Błędne użycie rel=”canonical” nr 1 – ustawienie tagu kanonicznego do pierwszej strony z paginacją

Jeżeli np. kategoria dzieli się na 3 strony, wskazywanie na pierwszą z nich sprawi, że dwie pozostałe nie pojawią się w  Google

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 1

Jakie rozwiązanie należy zatem zastosować?

1) tag kanoniczny – który nie ma jednak kierować do pierwszej strony, ale do specjalnie stworzonej, niepodzielonej na strony, wersji artykułu

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 2

2) znaczniki rel=”prev”, rel=”next”.

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 3

Zainteresowanych szczegółami odsyłam do artykułu, w którym Maile Ohye z Google w sposób wyczerpujący i .. przystępny przestawiła zasady stosowania obydwu rozwiązań – obowiązkowa lektura!

Błędne użycie rel=”canonical” nr 2 – adresy względne i bezwzględne

Używając tagu kanonicznego możemy wskazać zarówno adresy bezwzględne (czyli pełne, z http://), jak i względne. Należy uważać na drugi przypadek – zapis <link rel=canonical href=“example.com/cupcake.html” /> jako adres docelowy zawsze wskazuje http://example.com/cupcake.html

Błędne użycie rel=”canonical” nr 3 – niezamierzone lub wielokrotne zastosowanie tagu kanonicznego

Dwa najczęstsze błędy to

  1. Kopiowanie zawartości tagu z innej swojej (np.) witryny i … nie zmienienie go na właściwy – w ten sposób na stronie mamy tag kanoniczny, który kieruje do innego serwisu !
  2. Wspomniane już wcześniej kilkukrotne użycie tagu – Google nie zastosuje się do pierwszego zapisu z wielu – pominie wszystko.

Błędne użycie rel=”canonical” nr 4 – związane ze stronami z podsumowaniami

Jeżeli mamy stronę kategorii, która się de facto nie zmienia, a jednocześnie wyświetlają się na niej (poniższa grafika) pełne strony produktów/usług, to mamy dwa rozwiązania do wyboru

  1. Ustawiamy tag kanoniczny strony kategorii kierujący do niej samej
  2. Nie ustawiamy tagu kanonicznego w ogóle – można dodatkowo opisać taką stronę kategorii, aby miała jednak jakiś unikalny tekst :)

Tag kanoniczny - bład 4

Błędne użycie rel=”canonical” nr 5 – umiejscowienie tagu kanonicznego w sekcji body

Nie wymaga komentarza :)

Zachęcam do przeczytania całego wpisu.

GD Star Rating
loading...
Najczęstsze błędy związane z używaniem tagu kanonicznego (rel="canonical) na stronie, Najczęstsze błędy związane z używaniem tagu kanonicznego (rel="canonical) na stronie, 6.3 out of 10 based on 12 ratings Najczęstsze błędy związane z używaniem tagu kanonicznego (rel="canonical) na stronie

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *