Wyszukiwarka Google
9 kwietnia 2013

pamietajTag kanoniczny jest używany w sytuacji, gdy mamy w serwisie zduplikowaną treść – za jego pomocą wskazujemy wyszukiwarce preferowaną wersję strony. Obowiązkowo rel=”canonical” powinno się stosować np. w sklepach internetowych na stronach kategorii, w sytuacji, gdy możemy sortować produkty według różnych kryteriów – używając tagu kanonicznego „mówimy Google”, co jest najważniejsze (najczęściej główna strona kategorii, bez ustawionego jakiegokolwiek porządku sortowania), czyli co chcemy, aby znalazło się w SERPach.

Wiele osób robi błędy, implementując tag kanoniczny na swoim serwisie. Dlatego cieszy fakt, że na blogu Google został opublikowany wpis, dotyczący 5 najczęstszych błędów, jakie popełniają webmasterzy przy implementacji na swojej stronie tagu kanonicznego.

Podstawowe zasady stosowania w serwisie tagu kanonicznego (rel=”canonical”)

  1. Na stronie wskazywanej za pomocą rel=”canonical” powinna znajdować się spora część zduplikowanej treści – taka strona musi „coś sobą reprezentować”; nie może być uboższa w treść niż strona, na której wstawiamy tag kanoniczny. Jest to logiczne, ale jak widać zapomina się o tym często, skoro Google podkreśla to zaraz w pierwszym punkcie zaleceń
  2. Upewnijmy się, że strona, do której kieruje tag kanoniczny, istnieje – niby dziwne zalecenie, ale nie raz widziałem tagi kanoniczne z literówkami w adresie…
  3. Upewnijmy się, że strona z rel=”canonical” nie jest blokowana przed robotami ! – sprawdźmy meta tag robots, plik robots.txt
  4. Upewnijmy się, że dobrze wybraliśmy stronę, która ma się wyświetlać w SERPach
  5. Tag kanoniczny implementujemy w sekcji <head> lub nagłówku HTTP – nie w body!
  6. Tag kanoniczny używamy tylko jeden raz – strona z kilkoma tagami kanonicznymi nie ma sensu – roboty będą takie zapisy ignorowały; tutaj nie ma zasady, że pierwszy link się liczy

Tyle podstaw – niby logiczne, ale już kilka razy widziałem, jak ktoś wyindeksował sobie cały serwis poza stroną główną – wrzucając na wszystkich jego podstronach tag kanoniczny kierujący do … głównej strony.

Gdzie zatem według Google robimy najczęściej błędy?

Błędne użycie rel=”canonical” nr 1 – ustawienie tagu kanonicznego do pierwszej strony z paginacją

Jeżeli np. kategoria dzieli się na 3 strony, wskazywanie na pierwszą z nich sprawi, że dwie pozostałe nie pojawią się w  Google

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 1

Jakie rozwiązanie należy zatem zastosować?

1) tag kanoniczny – który nie ma jednak kierować do pierwszej strony, ale do specjalnie stworzonej, niepodzielonej na strony, wersji artykułu

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 2

2) znaczniki rel=”prev”, rel=”next”.

Błąd w stosowaniu tagu kaninicznego - paginacja stron w serwisie - 3

Zainteresowanych szczegółami odsyłam do artykułu, w którym Maile Ohye z Google w sposób wyczerpujący i .. przystępny przestawiła zasady stosowania obydwu rozwiązań – obowiązkowa lektura!

Błędne użycie rel=”canonical” nr 2 – adresy względne i bezwzględne

Używając tagu kanonicznego możemy wskazać zarówno adresy bezwzględne (czyli pełne, z http://), jak i względne. Należy uważać na drugi przypadek – zapis <link rel=canonical href=“example.com/cupcake.html” /> jako adres docelowy zawsze wskazuje http://example.com/cupcake.html

Błędne użycie rel=”canonical” nr 3 – niezamierzone lub wielokrotne zastosowanie tagu kanonicznego

Dwa najczęstsze błędy to

  1. Kopiowanie zawartości tagu z innej swojej (np.) witryny i … nie zmienienie go na właściwy – w ten sposób na stronie mamy tag kanoniczny, który kieruje do innego serwisu !
  2. Wspomniane już wcześniej kilkukrotne użycie tagu – Google nie zastosuje się do pierwszego zapisu z wielu – pominie wszystko.

Błędne użycie rel=”canonical” nr 4 – związane ze stronami z podsumowaniami

Jeżeli mamy stronę kategorii, która się de facto nie zmienia, a jednocześnie wyświetlają się na niej (poniższa grafika) pełne strony produktów/usług, to mamy dwa rozwiązania do wyboru

  1. Ustawiamy tag kanoniczny strony kategorii kierujący do niej samej
  2. Nie ustawiamy tagu kanonicznego w ogóle – można dodatkowo opisać taką stronę kategorii, aby miała jednak jakiś unikalny tekst :)

Tag kanoniczny - bład 4

Błędne użycie rel=”canonical” nr 5 – umiejscowienie tagu kanonicznego w sekcji body

Nie wymaga komentarza :)

Zachęcam do przeczytania całego wpisu.

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii