Optymalizacja stron
5 marca 2020
fake news

Jestem przeciwnikiem spamu na forach w komentarzach – Internet mamy mocno zaśmiecony, spotkałem się z opinią, ze ponad 80% komentarzy to spam produkowany przez agencje marketingowe oraz Klientów, którzy promują swoje usługi – i coś w tym jest na rzeczy.

Dlatego nie dziwię się właścicielom for, że walczą ze spamem, moderując komentarze – sam tak robię na swoim blogu, bo nie chcę, aby w dyskusjach pojawiały się linki do szamponów, kloców czy … firm pozycjonujących (swoją drogą trzeba być nie powiem kim, aby wrzucać taką reklamę na moim blogu w komentarzu :)

Swoim Klientom też powtarzam w kółko, że mają dbać o markę, że wymaga to czasu, pracy oraz duuużej cierpliwości (opisałem to w ostatnim wywiadzie, w którym przybliżyłem meandry dzisiejszego pozycjonowania). Nie jest to łatwe, bo niekiedy przysłowiowy „szlag człowieka trafia”, jak widzi, że się męczy i działa uczciwie, a ktoś idzie na skróty i ma efekty, ale jak ktoś w tym wytrwa i przekona się o tym, że w Internecie, tak jak w realu, marka, nie spam, się liczy, to potem już jest łatwiej.

Budowanie marki nie jest proste

O tym, że proces budowania marki nie jest taki prosty niech świadczy opisana sytuacja, z którą dzisiaj się spotkałem.

Dostałem email od Klienta, który mi napisał, że dostał ostrzeżenie od moderatora forum Wizaz.pl za spam reklamowy.

Poprosiłem go o przesłanie treści komentarza, myśląc, że może napisał „Jak szukasz XXX to przyjdź do mnie, jestem the best w tej dziedzinie, wszyscy ode mnie XXX kupują” :)

Ale nie – komentarz, jaki zamieścił, był normalny – po prostu ustosunkował się do tematu poruszanego w wątku, a ponieważ oferuje produkt, który służy rozwiązaniu omawianego tam problemu, wspomniał go z nazwy i dodał, ze stosuje – co jest zgodne z prawdą.

Jak czytamy w regulaminie

6. Użytkownikom Serwisów zabrania się przesyłania za pomocą Serwisów materiałów (…) zawierających przekazy reklamowe, w szczególności zakazane jest zakładanie blogów reklamowych, czyli zawierających treści oraz elementy graficzne o charakterze komercyjnym lub blogów, które są wyłącznie reklamą w postaci linku przekierowującego do innego bloga albo innej strony www.

Nie wiem zatem, czym zgrzeszył użytkownik, pisząc

Ja nie dziewczyna, ale pomoge :P
Jest taki preparat Stop Zapachom firmy Subio. Radzi sobie z usuwaniem wszystkich zapachow pochodzenia organicznego, czyli naturalnego. Stechlizna sie do nich zalicza. Na moje buty i rekawiczki z silowni pomaga :P wiec z fotelem tez powinien pomoc. Wydajny, nie pozostawia śladów. Szczerze polecam.

Osoba, pisząca komentarz, stosuje dany środek, więc wie, jak działa (i czy działa). Klienci są zadowoleni i go kupują. Dodam, że we wpisie nie było ŻADNEGO linka.

Mogę się tylko domyślać, że moderatorzy mają dość agencji reklamowych, które podszywając się pod „naturalne dyskusje” „promują markę Klienta” (opisywałem to m.in. w innym wpisie) – ale dlaczego ktoś, kto FAKTYCZNIE dba o swoją markę, ma być poszkodowany?

Jak Wizaż moderuje komentarze

Już szybkie spojrzenie na jeden z wątków (wstawiam nofollow, ponieważ linkuję do strony, która sprzedaje linki) pokazał, że osoby ze stażem mogą „więcej” – nie wnikam w to, czy link jest dofollow, czu nofollow – nikt normalny nie wrzuca anchorów tego rodzaju w dyskusję

fake moderacja na wiza.pl

Moderator robi TO SAMO

wizaż moderator spamuje

Popatrzmy teraz na to, gdzie kierują linki osoby,

czy tu

O ile jeszcze drugi link mogę uznać za naturalny, o tyle zrobienie anchora „szampon” w pierwszym przypadku nie wygląda naturalnie – żaden normalny internauta nie będzie się bawił w anchory, tylko wklei link do strony.

Popatrzmy na naszego moderatora, gdzie kieruje użytkownika

Wizaż walcząc ze spamem sam „spamuje”

Załóżmy, że źle interpretuje fakty – jeżeli jednak tak by było, to dlaczego ten link

de facto wygląda w ten sposób?

Użytkownik o dużej ilości postów śledzi, w NORMALNEJ DYSKUSJI konwersje? :)

Popatrzmy na „naszego moderatora”

No, nie powiem, tagowanie linków w NORMALNEJ DYSKUSJI? :)

Czyn nieuczciwej konkurencji ?

W trakcie pisania wpisu zrozumiałem, że Wizaż stworzył system reklamowy, w którym płacąc za linka dostajesz odnośnik do swojej strony. Jeżeli jednak już tak(o tym że jest to system świadczy fakt, że post z 2015 roku linkuje do tej samej strony, do której linkował post bardziej aktualny)

to należałoby zadbać o to, aby w sposób właściwy oznaczać takie linki.

Bo to, co robi Wizaż, to jest moim zdaniem nie tylko SPAM, ale i wprowadzanie użytkowników w błąd i moim zdaniem podpada pod ustawę o nieuczciwej konkurencji – ponieważ użytkownicy, czytający forum, są wprowadzani w błąd, ponieważ stali bywalcy (i moderatorzy!) sugerują coś, czego de facto nie sugerują (owe sugestie nie są oznaczone jako reklama)

czyn nieuczciwej konkurencji

(dla zainteresowanych – pełna treść ustawy)

Ostrzeżenie dla czytelników Wizaż

Uczulam wszystkich, którzy są bywalcami Wizaz.pl, aby byli bardziej wyczuleni na to, co piszą na nim użytkownicy ze stażem ORAZ MODERATORZY – jak pokazałem na powyższych przykładach, używanie w dyskusjach systemu reklamowego powoduje, że niekiedy więcej w tym spammarketingu niż rzetelnego doradztwa (a taki jest cel, jaki przyświeca istnieniu forum)

Szkoda, że kogoś, kto rzetelnie chce wejść w dyskusję i POMÓC ZA DARMO, dostaje bana za NIEOPŁACONĄ REKLAMĘ

Bo to świadczy o tym, że forum, które kiedyś uważałem za wartościowe, zeszło na przysłowiowe psy.

Edytowano 06-03-2020

Ponieważ na Fecebooku Tomek Wydra zarzucił mi, że się czepiam systemowego podejścia, poniżej screeny znalezione na szybko „czystej dyskusji”, bez żadnych systemowych „ulepszaczy”

w tym wypowiedź stałego bywalca forum

Dla osób postronnych wygląda to naturalnie i … pewnie jest; jednak polski marketing szeptany odszedł już od anchorów więc pewności nie mam.

I aby była jasność – w całej tej dyskusji chodzi o to, aby wszystkich traktować równą miarą – zarzucanie nowym użytkownikom spamu,. w sytuacji, gdy starzy ORAZ SYSTEM robią to jest nie na  miejscu.

Link do dyskusji

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii