Optymalizacja stron

Mobile-first Index – przydatne informacje

(update: 17-06-2018)

17 maja napisałem o nowym komunikacie rozsyłanym przez Google  w ramach Search Console – zgodnie z zapowiedziami dla wskazanej w powiadomieniu strony Google będzie wykorzystywać jej mobilną wersję w celach indeksowania oraz ustalania jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Googlebot will now use the mobile version of your site for indexing and ranking, to better help our (primarily mobile) users find what they’re looking for

Jeżeli interesuje Ciebie temat mobile-first indexing poniżej znajdziesz przydatne informacje na ten tema.

Przejście do indeksu mobile następuje po informacji od Google

Dopóki nie dostaniemy komunikatu to do ustalanie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania Google będzie brało pod uwagę dalej wersję desktopową.

Mobile-first index wdrażany na początku dla najlepiej przygotowanych

Zgodnie z informacją przekazaną przez Johna Muellera Google będzie zmieniać indeksowaną wersję strony dla tych serwisów, które są na to gotowe

Google intends to continue moving individual sites to the mobile-first index that are the most ready for it.

Nie oznacza to zatem, że, kto ma dopracowaną wersję RWD czy mobilną/AMP, z automatu każdy dostanie komunikat o mobile-first index – mój blog nadal znajduje się w „desktopowym indeksie :)

Zadbajmy o optymalizację wersji mobilnej, ale …

Jeżeli nie chcesz spaść w wynikach wyszukiwania po przepięciu, zadbaj o jakość strony w wersji mobilnej. Deweloperzy w ich przypadku rezygnują niekiedy z implementacji np. altów dla grafik, wychodząc z założenia, że użytkownik może skorzystać z title. To błąd – ich brak wpłynie na obniżenie pozycji strony w mobilnych wynikach wyszukiwania po migracji (no i na komórce nie ma jak najechać kursorem na grafikę, aby zobaczyć, w przypadku implementacji title, co ona przedstawia)

markup on mobile sites will be important going forward, because Google will no longer be referencing the desktop version of a site.

Należy zadbać także o to, aby na wersji mobilnej mieć, jak i na desktopowej, wdrożone dane strukturalne – oczywiście nie dotyczy to stron RWD/AMP, tylko sytuacji, gdy mamy wersję mobilną strony ustawioną na subdomenie „m”.

… dobra strona desktopowa jest lepsza niż kiepska mobilna :)

Z informacji od Johna

if you have a good desktop site, stick with it for now until you have a quality mobile-friendly site ready.

wynika, że warto najpierw zadbać o desktop niż stawiać „byle co” na mobilu. Jest to logicznie powiązane z wcześniejszą informacją, jaką podałem we wpisie, zgodnie z którą Google przenosić będzie do indeksu mobile najpierw strony, które są na to gotowe.

Powód?

Relewantność jest najważniejsza – zgodnie z uzyskaną informacją od Johna strona z dobrą treścią w wersji desktopowej będzie wysoko rankować w nowym indeksie mimi, że nie jest mobile-friendly

relevancy supersedes everything. If your content is highly relevant to an individual query, it may still be surfaced in the new index even if it’s not on a mobile-friendly site.

 

Jakie adresy url zobaczą użytkownicy w wynikach wyszukiwania

Jeżeli strona posiada osobny adres dla wersji mobilnej, a osobny dla desktopowej, to w takiej sytuacji Google będzie prezentował internautom adres witryny w zależności od tego, na jakim urządzeniu się znajdują:

  • osoby korzystające z przeglądarki na urządzeniu mobilnym będą miały prezentowany adres wersji mobilnej
  • osoby korzystające z przeglądarki na komputerze stacjonarnym będą miały prezentowane adresy wersji desktopowej

Uwaga !

W obydwu przypadkach indeks będzie tworzony zgodnie z nowymi zasadami – na podstawie wersji mobilnej witryny

Indeksowanie wersji mobilnej / desktopowej a roboty Google

Dla każdej strony Google przeznacza w procesie indeksowania określoną ilość czasu (zależną od wielu czynników). W związku z przejściem na prezentowanie SERPów w oparciu o zawartość stron mobilnych Google będzie przesuwać w indeksowaniu punkt ciężkości na wersję mobilną (czyli wersja desktopowa witryny będzie mniej angażować roboty indeksujące Google)

Błąd w prezentowanej w wynikach wyszukiwania kopii strony

Google pracuje obecnie nad usunięciem błędu, który odpowiada za brak kopii wersji mobilnej strony w wynikach wyszukiwania.

Speed-update planowany na lipiec 2018 nie jest powiązany z mobile-first indexing

Dostosowanie menu do wygody użytkowników na stronach mobilnych jest OK

Zastępowanie tradycyjnych menu np. „hamburgerami” jest ukierowane na użytkowników i nie wpłynie negatywnie na ranking strony w SERPach.

s

GD Star Rating
a WordPress rating system
Mobile-first Index - przydatne informacje, Mobile-first Index - przydatne informacje, 10.0 out of 10 based on 1 rating Mobile-first Index - przydatne informacje

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1379 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Chcesz pozyskiwać więcej Klientów z Google?

Tak, chcę >>

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *