Narzędzia SEO

Majestic ogranicza dostęp do bezpłatnych raportów

majesticNie tak dawno pisałem o tym, że Ahrefs wykluczył możliwość dostępu do bezpłatnych raportów dla właścicieli domen. W kolejnym kroku sprawdziłem, czy Majestic też planuje takie rozwiązanie – okazało się, że nie. Okazało się jednak, że … nie do końca. Firma postanowiła zrobić porządek z tymi kontami, na których było zweryfikowanych dużo domen.

Ponieważ przez lata sporo osób pytało się mnie o linki mam więcej niż 5 domen w Narzędziach – od pewnego czasu obserwowałem dziwne fluktuacje, a dzisiaj zauważyłem że …. raporty są  poblokowane :)

Definicja „dużo” według Majestic

Odpowiedź na tak postawione pytanie znalazłem na stronie bloga systemu, na której dzisiaj przeczytamy o tym, że firma postanowiła zmienić politykę w stosunku do darmowych kont.

Majestic will therefore continue to allow you to verify domains on Majestic, but free users will only be able to see search explorer data on five of their verified domains at any one time

czyli: „Majestic będzie nadal oferował bezpłatny dostęp do raportów ale tylko dla tych osób, które posiadają w danym momencie 5 domen.”

W polskiej wersji, dostępnej tutaj, jest to lepiej wytłumaczone, można modyfikować te ustawienia – ale tylko 5 domen na dobę. Czyli jak ktoś ma 10 domen, to kolejne 5 będzie mógł zobaczyć dopiero następnego dnia

Na chwilę obecną jednak coś nie do końca to chyba jeszcze dobrze działa. Mimo, że mam mieć możliwość zmiany, to jak wracam na panel domen to system … odznacza mi domeny wybrane jako „dopuszczone do bezpłatnego użycia” – i zaznacza 5 pierwszych z listy.

O tym, jak świeża jest to zmiana i (chyba) jak szybko chciano ją wprowadzić świadczy też to, że na stronie programu nie jest to nawet przetłumaczone w polskiej wersji

Your free account allows you to have 5 verified domains enabled at once. To activate or deactivate domains, use the enable checkboxes in the list below. To ensure fair usage of Majestic Webmaster Tools, daily limits apply to the number of times you can modify your verified domains

ale jak widać będzie można wybierać sobie (chyba raz na dzień), które domeny z Konsoli Google mają być zweryfikowane jako nasze

Czy wprowadzenie restrykcji w dostępie do danych w Majestic ma sens

Majestic to komercyjne rozwiązanie i już dawno temu pisałem, że moim zdaniem możliwość bezpłatnego dostępu się „nie kalkuluje”. 27 sierpnia Dixon napisał na moim blogu w komentarzu pod jednym z wpisów, że Majestic musi poradzić sobie z nadmiernym wykorzystywaniem darmowych kont

At Majestic we have been looking at the huge costs of servicing „free” users and we look at how we can balance the needs of most free users without having to pay substantial costs to service users that take the free service to extremes.

Whilst I am not able to discuss our roadmap, you can expect Majestic to control any spiralling abuse of the free system, but modest users should not be alarmed. Our free system is designed to give users their most important data for free within reason and also to allow users to evaluate whether the modest monthly fee of €39.99 Euros a month is justified. It is not designed to be the basis of a business model.

To było 27 sierpnia – zmiany jak widać szybko weszły w życie.

Co jeszcze zmienia się w systemie

Najważniejsze zmiany moim zdaniem są dwie

  1. Od dzisiaj bezpłatne konta nie mają dostępu do danych historycznych.
  2. Brak periodycznego logowania się na darmowe konto będzie skutkował (jak nie zastosujemy się do systemowych monitów) usunięciem raportów z konta.
  3. wprowadzono limity analizy linków w skali miesiąca (tego chyba nie było) – wynoszą one dla podstawowych planów odpowiednio 5 lub 25 mln – nie widzę informacji, jak traktowane są linki sidewide, a to znaczy, że po prostu wliczają się w limit
  4. nie kojarzę informacji głębokości raportu w wersjach płatnych (kiedy to weszło w życie) – w bezpłatnych można było zobaczyć wszystkie domeny, teraz system przerwie analizę po 5000 domen dla najbardziej popularnych planów  (lub w droższych wariantach po 15000); mamy jeszcze pakiet premium – za 1200 EUR miesięcznie zobaczymy dane ze 100.000 domen, mogąc pobrać 100 milionów linków :)

Co mają zyskać na zmianach właściciele płatnych kont w Majestic

OK, darmowe konta dostają ograniczenia – a co z płatnymi?

„Our customers do not have to worry about the escalating costs of Majestic servicing free accounts” – z tej lakonicznej wypowiedzi możemy wyczytać, że (ja tak to rozumiem) właściciele płatnych kont nie powinni martwić się o rosnące koszty korzystania serwisu – uporządkowanie polityki związanej z darmowymi kontami ma (tak to odbieram) zagwarantować stabilność cen pakietów.

Ciekawy jestem, czy za jakiś czas nie będzie obniżek :) – no bo skoro są oszczędności ….

Moja ocena zmian

No cóż, osobiście nie widzę różnicy między dwiema sytuacjami,w których

  1. ktoś przekazuje komuś linki do analizy ze swojego konta
  2. ktoś pozwala podpiąć swoją domenę pod czyjeś konto

Rozumiem jednak firmę, że chce zrobić porządek z dotychczas darmowymi kontami- to jej prawo.

Konsekwencje tych zmian będą takie, że koszty analizy linków wzrosną, ponieważ wielu zwykłych webmasterów nie poradzi sobie z weryfikacją domeny/nie będzie wiedziała, jak to zrobić. A to oznacza, że firma SEO nawet, jak powie Klientowi jak pozyskać bezpłatnie linki z Majestica i tak w wielu sytuacjach policzy sobie sobie z anie – trochę czasu będzie trzeba poświęcić bowiem na nauczenie Klienta, jak to zrobić.

Tak

Wasze zdanie?

Zachęcam do wypełnienia ankiety :)

Edytowano

Odznaczyłem 5 domen, które miałem domyślnie zaznaczone jako zweryfikowane, wybrałem kolejnych 5 i … mam adnotację, że weryfikacja się nie powiodła (mimo, że raport wygenerowałem ze dwa dni temu)

Jak na razie coś średnio to działa …

GD Star Rating
loading...
Majestic ogranicza dostęp do bezpłatnych raportów, Majestic ogranicza dostęp do bezpłatnych raportów, 5.3 out of 10 based on 4 ratings Majestic ogranicza dostęp do bezpłatnych raportów
napisał/a 1322 artykułów na rzecz Bloga SEO

Działaniami z zakresu SEO zajmuję się nieprzerwanie od 2008 roku - swoje usługi świadczę w Polsce oraz na rynkach anglo- i niemieckojęzycznych. W 2010 roku roku założyłem pierwszego bloga SEO (na którym mam przyjemność Ciebie gościć) skierowanego stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam zmiany w algorytmie oraz publikuję wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google. Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC.

Opinie i Komentarze

Marcin 8 września 2015, 19:45

Sebastian, wydaje mi się, że jeśli prowadzi się agencję, to dostęp płatny do takich narzędzi jak majestic czy ahrefs to takie „podstawowe wyposażenie”. I nie ma konieczności kombinowania i tłumaczenia klientom, jak mają swoje domeny weryfikować…

Sebastian Miśniakiewicz 8 września 2015, 20:00

Ja staram się optymalizować Klientom koszty – czasem warto pokazać Klientowi, co może sam robić, niż brać za niewiedzę kasę.
To już kwestia podejścia – można kasować za wszystko, można … za to, za co się chce.

Co do podstawowego wyposażenia – dla mnie podstawowym to Konsola i dane, które tam się znajdują. O ile pamiętam to Paweł Gontarek wielokrotnie też to samo mówił – jak widać nie trzeba płacić za coś, za co wszyscy płacą – czasem wystarczy lepiej zinterpretować na przykład fakty :)

Szymon 9 września 2015, 9:03

Marcin, to właśnie kwestia tego, czy jesteś freelancerem, który żyje od zlecenia do zlecenia, który obsługuje klientów za kilkaset złotych, czy jesteś agencją i w kontekście kosztów stałych, które i tak ponosisz, cena takich narzędzi jak Ahrefs czy Majestic nie stanowi żadnego problemu. W przypadku profesjonalnej agencji sugerowanie klientom, aby zakładali sobie konta, coś tam gdzieś tam weryfikowali etc. byłoby nieprofesjonalne. Klient chce zapłacić i mieć zrobione.

Sebastian Miśniakiewicz 9 września 2015, 9:21

@Szymon, poza tym jest jeszcze jedna kwestia – Kaspar ostatnio wspomniał, że on pobiera codziennie dane z Konsoli Google, jeżeli chodzi o linki – https://blog.seo-profi.pl/dobrze-robione-seo-nie-moze-byc-tanie-mozna-jednak-przeciwdzialac-kilka-porad-od-kaspara-szymanskiego/
Nie wiem, ile osób zwróciło na to uwagę – ale dodając do tego fakt, że sporo serwerów zaczyna blokować takie roboty jak Majestic czy Ahrefs – np. WSZYSTKIE sklepy na Shoperze w modelu SaaS mają taką blokadę założoną – o ile się nie mylę też IAI – to znaczy, że jednak Konsola … pozostaje najważniejsza.
Do wyciągnięcia z filtra nie trzeba mieć kont w komercyjnych narzędziach – i dobrze, aby Klienci też z tego zdawali sobie sprawę (i same firmy SEO też oczywiście)

Szymon 9 września 2015, 10:13

To zaczyna być problem, to fakt. Niemniej w SC te dane są … żadne. Brak sortowania po domenach, informacji nf/df etc. Na etapie wyciągania z filtra rzeczywiście trzeba bazować na SC, ale przy normalnym audycie strony, przy ocenianiu jej profilu linków zawsze korzystam z kilku narzędzi równolegle.

Przy wychodzeniu z filtra też nie chodzi o to, aby się wszystkiego zrzec. Ręczna analiza 800k linków z poziomu excela też nie jest przyjemna :P (chociaż oczywiście to robiłem).

Sebastian Miśniakiewicz 9 września 2015, 10:23

Jak masz spam musisz zrzec się wszystkiego :) – miałem ze dwa takie przypadki … zwłąszcza jeden był taki, że do dzisiaj o nim pamiętam…
Analizę linków też robię ręczną, ale jak się siedzi w temacie i wie, co jest złe, a co dobre – plus korzysta się np. z Seoodkurzacza – to idzie to szybko :)

Lech Krupa 9 września 2015, 12:19

Nic dodać nic ująć – Majestic monetyzuje :)

Sebastian Miśniakiewicz 9 września 2015, 14:05

Aż się chce napisać – w końcu :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz inne wpisy z tej kategorii