Wyszukiwarka Google

Kiedy postawić stronę na subdomenie a kiedy w katalogu serwisu

Z reguły strony stawiamy na osobnych domenach – związane jest to często ze specyficzną nazwą serwisu i chęcią jego promocji. W niektórych jednak sytuacjach warto rozważyć postawienie strony na subdomenie. Dlaczego?
Subdomena jest traktowana przez Google jako osobna strona, w przeciwieństwie do strony, która zawiera się w już istniejącym serwisie. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj blog, który przez jedne osoby jest stawiany jako katalog danej strony – www.domena.pl/blog, zaś przez innych na specjalnie tworzonej subdomenie – blog.domena.pl. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.
Blog w katalogu jest częścią serwisu. Oznacza to, że każdy kolejny (zaindeksowany) post zwiększa nam site strony, zaś każda odsłona jakiegokolwiek postu to mały plusik z punktu widzenia Google – które widzi, że strona żyje, rozwija się, cieszy się popularnością wśród internautów.
Blog w subdomenie musi pracować na siebie niejako „od nowa” – chociaż według niektórych opinii w pewien sposób, jeżeli jest on częścią serwisu, który istnieje już od pewnego czasu w sieci i cieszy się u Google poważaniem, reputacja strony głównej przenosi się na niego pozytywnie.
Minus stawiania bloga w domenie to to, że jeżeli „zrobimy” coś świadomie czy nieświadomie sprzecznego z Wytycznymi Google dla Webmasterów, wówczas reperkusje ze strony Google udzielą się nie tylko blogowi, ale całemu serwisowi – ponieważ blog jest częścią serwisu, nie stanowi odrębnej witryny jak w przypadku, gdy jest on postawiony na subdomenie. Gdybyśmy umieścili na blogu postawionym na subdomenie linki dofollow do witryn łamiących Wytyczne Google, to ewentualna kara dotknie „jedynie” bloga. Przy bogu w katalogu – ucierpi cały serwis.
Które rozwiązanie jest lepsze? Zdania są tutaj podzielone. Także i wśród osób, które od dłuższego czasu działają w branży SEO nie mają jednakowego zdania w tej kwestii – część z nich stawia blogi w subdomenach, część – wręcz przeciwnie.
Dlaczego zdecydowałem się na blog w subdomenie?
Moim zdaniem takie rozwiązanie jest lepsze z punktu widzenia „oddzielenia” bloga od strony głównej i jego promocji. Użytkownik dostaje jasny sygnał – „jest to osobny serwis”. Można np. prowadzić firmę, zaś bloga traktować jedynie jako źródło informacji przydatnych odwiedzającym go internautom. No i przy okazji – nigdy nie wiadomo, czy nie umieścimy niechcący linków nie tak, gdzie byśmy tego chcieli :)
Warto wspomnieć jeszcze o dwóch kwestiach.
Jeżeli mamy portal wielotematyczny. W takiej sytuacji dobrze jest rozdzielić tematy na osobne subdomeny – zyskamy większą chociażby tematyczność serwisów. W ten sposób działają duże portale, jak np. Wirtualna Polska – która każdy serwis konsekwentnie stawia na subdomenie.
A co, gdy mamy kilka/kilkanaście produktów, które chcemy lepiej opisać – czy stworzyć dla każdego subdomenę, czy może osobną podstronę/katalog w obrębie serwisu? W takiej sytuacji subdomeny to nie najlepsze rozwiązanie – wydzielenie dla każdego produktu podstrony sprawi, że szybciej pojawi się on w SERPach na wyższych pozycjach, niż gdybyśmy stworzyli dla każdego osobną subdomenę – ponieważ wówczas każda subdomena musiałaby pracować od nowa na swoją pozycję w Google.
Na koniec należy zwrócić uwagę na jedną, bardzo ważną kwestię – w przypadku filtra czy bana na stronę główną, automatycznie spotyka „ten sam los” wszystkie serwisy postawione na subdomenach. Jest to coś, o czym nie wie wiele osób, a co później może odbić się „czkawką”.
Jest tutaj jednak jeden wyjątek, kiedy ban czy filtr na domenę główną nie ma wpływu na jej subdomeny – w wywiadzie, jaki udzielił mi Guglarz w sierpniu 2010 (pytanie 16) jasno zostało powiedziane, jak są traktowane domeny regionalne, które są subdomenami domeny głównej. Zgodnie z zawartą tam konkluzją przewinienie na domenie głównej nie wpływa na subdomenę. Jest to logiczne – w końcu domeny regionalne można kupić na innego abonenta niż domena główna. W przypadku zaś subdomen domen pl, funkcjonalnych czy com oraz eu – subdomena zawsze należy do właściciela domeny głównej.

GD Star Rating
loading...
Kiedy postawić stronę na subdomenie a kiedy w katalogu serwisu, Kiedy postawić stronę na subdomenie a kiedy w katalogu serwisu, 8.5 out of 10 based on 12 ratings Kiedy postawić stronę na subdomenie a kiedy w katalogu serwisu

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Od9 10 lutego 2011, 22:46

Tekst bardzo fajny i pomocny. Jednak fatalnie się go czyta.
Powinieneś bardziej przyłożyć się do formatowania tekstu. I postaraj się dzielić go na widoczne akapity. Taka forma sprawia, że wzrok usera strasznie się męczy, a spojrzenie gubi.

Minuta dłużej przy publikacji posta, a ludzie odetchną z pewnością :)

Seo-Profi 11 lutego 2011, 14:46

Dzięki za uwagę. Faktycznie, mało „akapitowałem” :)

Robert 26 stycznia 2012, 20:17

Fajny post, dzięki. Mam jedno pytanie… Powiedzmy że są dwie domeny: domena1.pl domena2.com czy zrobienie subdomeny: subdomena.domena1.pl która będzie otwierać domena2.com ma negatywny wpływ na pozycje w googlach?

Seo-Profi 27 stycznia 2012, 1:07

Dzięki za feedback :)
Jak ustawisz przekierowanie 301 z subdomeny na domena2.com nie widze problemu – ale chyba nie o to Tobie chodziło?
Zastanów się „na logikę”, zawsze w przypadku wątpliwości, czy to jest dobre dla osoby odwiedzającej Twoją stronę. Jak padnie TAK – nie słyszałem jeszcze o sytuacji, aby to było niezgodne z Wytycznymi :)

Marek 7 lutego 2013, 0:29

Czy blog postawiony w katalogu serwisu nie zmieni keyword density samego serwisu? Chodzi tu o sklep – gdzie kazdy nowy post bedzie rozrzedzal obecnosc procentowa slow w kontekscie calego serwisu, co Ty na to ?

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2013, 0:39

keyword density? Hm – ja nie myślę o tym.
Pomyśl – trafiasz do dwóch sklepów – jeden i drugi ma produkty, ale … ten jeden dodatkowo ma super dział FAQ. Po lekturze dowiadujesz się, że … mało brakowało, a dokonałbyś złego wyboru.
Gdzie złożysz z większym prawdopodobieństwem zamówienie? :)
Jak śledze wątki np. na Forum Google to właściciele sklepów mają problemy z widocznością w sytuacji, gdzie ich serwis nie wyróznia sie niczym od reszty. OK – linki się liczą. Ale to Klient podejmuje decyzję. Przeróbmy w/w sytuację – sklep na TOP1 jest super, ale na TOP2 ma ten dział FAQ. reszta sklepów jest do bani – wygląd, oferta itp. Do którego zadzwonisz, aby porozmawiać o ewentualnym zamówieniu najpierw?
Od dawna stoje na stanowisku, że sklep musi być nie super, ale rewelacyjny :)

Anna 10 maja 2016, 17:11

Witam, mam pewne pytanie.

Od jakiegoś czasu planuję postawienie strony z komiksami – jednak każdy z nich jest odrębną historią, wymagającą odrębnej otoczki – dodatkowych materiałów wyjaśniających etc. Zastanawiam się, czy postąpić w następujący sposób: nazwaseriikomiksów.pl i komiks1.nazwaseriikomiksów.pl i tak dalej. Czyli każdy konkretny tytuł stanowiłby subdomenę, a domena byłaby miejscem do…? No właśnie. Wychodziłoby na to, że to na domenie znajdowałyby się „blog” – w moim przypadku seria notek o serii komiksów. Jakieś tam grafiki dodatkowe i inne materiały promocyjne. Proszę o opinię eksperta :) Obawiam się po prostu zmarnowania materiału, nad którym pracuję od roku.

Sebastian Miśniakiewicz 10 maja 2016, 17:27

Dobre pytanie ….
Ja bym zrobił wszystko na jednym adresie, na folderach, jeżeli chodziłoby o promocję siebie/serwisu.
Jeżeli zaś w jakiś sposób chciałabyś promować bardziej komiksy niż serwis – to postawiłbym je na subdomenach, a domena główna spinałaby je razem w jedną całość.
Czyli wychodzi na to, że myślimy podobnie.
PS
Bardziej popatrz „do przodu” niż na Google – bo ono się mocno zmienia i coraz bardziej patrzy na jakość niż na „seo-sztuczki” :)

Anna 10 maja 2016, 18:26

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź! Myślę, że wybiorę wspomnianą opcję, skoro nie została odrzucona :)

Sebastian Miśniakiewicz 10 maja 2016, 20:21

Nie ma za co :)

Dawid 11 marca 2017, 8:55

Witam. Zamierzam założyć sklep internetowy. Mam też oosbę chętną do prowadzenia bloga. Jest jedno „ale”, sklep ma oferować głównie odzież, a blog ma być na temat zdrowego odżywiania. Czy nie są to zbyt rozbieżne tematy, chodzi o indeksowanie.
Chciałbym wiedzieć co w takiej sytuacji jest bardziej korzystne jeśli chodzi o „pozycje”:
– blog (WordPress) na subdomenie: nazwa_bloga.domena.pl
– blog (WordPress) jako podstrona: domena.pl/blog
– blog (WordPress) na zupełnie innej domenie – strona sklepu podlinkowana do tego bloga
– blog będący modułem Prestashop (blog jako podstrona)
Póki co w każda z tych opcji na jednym adresie IP
Blog ma pisać pasjonatka, więc będzie sporo contentu. Chciałbym by blog generował mi ruch na stronie. Jednak ze względu na różnorodność tematyki nie wiem co wybrać. Co w sytuacji gdyby blog miał większy ruch niż sklep?

Sebastian Miśniakiewicz 11 marca 2017, 10:06

Hej.

CO ma wspólnego zdrowe odżywianie z odzieżą?

Nic.

To powinny być dwa serwisy, prowadzone dla celu, jakim jest ich rozwój – a nie pozycjonowanie jednym drugiego. Owszem, to zadziałą, ale za jakiś czas – jak serwisów będziesz mieć więcej i podobnie jak robią to duże grupy, jak WP czy Onet, w stopce będziesz mieć wymienione adresy wszystkich twoich serwisów

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *