Optymalizacja stron

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

wzrostDosyć często spotykam się z opinią, że nie można zwiększyć ruchu i sprzedaży w sklepie internetowym w sposób naturalny. Że bez  wpisów w katalogach, „spamszeptanki” czy popularnego obecnie content marketingu (polegającego na kupowaniu wpisów na różnych serwisach – czy to osobiście, czy przez różnego rodzaju strony pośredniczące) nie uda się zwiększyć ruchu z Google, a co za tym idzie sprzedaży w sklepie internetowym.

Nic bardziej mylnego, ponieważ

aby zwiększyć sprzedaż w sklepie musimy go rozwinąć

Po latach lekceważenia tej oczywistej oczywistości w  końcu nawet najwięksi sceptycy tego podejścia przyznają, że dzisiaj, aby rankować wysoko w Google, trzeba mieć sklep z unikalną treścią. Nawet osoby, które nie pracują nad jakością stron swoich Klientów coraz częściej przyznają, że nie da się zaistnieć w sposób trwały w Google bez dobrego sklepu. Podobnie jak w biznesie offline także i w e-biznesie w końcu zaczyna się liczyć jakość – i wszystko wskazuje na to, że zagościła ona w nim już na dobre.

Nie trzeba „stosować się” do idei „content marketingowych” opisanych powyżej, aby rozwijać sklep i zwiększać w nim sprzedaż.

Czy rozwój serwisu przekłada się na ruch z Google

Odpowiedź jest prosta – tak.

Ostatnio analizowałem dwa serwisy.

Pierwszy z nich rozwijał się naturalnie, na którym treści były starannie dobierane pod kątem użytkowników – mozolna optymalizacja zakładek, wpisy na blogu pisane pod użytkowników.

Drugi z nich robił to samo – ale wspomagał się zakupem „contentu” na różnych serwisach, tematycznie zbliżonych do pozycjonowanej w ten sposób strony.

Obie strony po półtora roku czasu notują taki sam poziom ruchu – różnica jest taka, ze drugi wydał sporo na „content marketing”, zamiast zainwestować te pieniądze w rozwój serwisu, tym bardziej, że stosowanie „spam szeptanki” z mojego doświadczenia zawsze kończy się ukaraniem sklepu przez Google, co prowadzi do zmniejszenia ilości transakcji, których źródłem są naturalne wyniki wyszukiwania, nawet do zera.

Jak optymalizować (pozycjonować) sklep internetowy

Odpowiedź na pytanie „Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?” jest prosta – rozwijać go o treści przydatne dla potencjalnych Klientów (czyli osób, które go odwiedzają)

Spotykam się z opiniami, że pozycjonowanie jest niezgodne ze Wskazówkami Google dla Webmasterów – osoby, które tak mówią nie znają Wskazówek Google dla Webmasterów. Google na swoich stronach posługuje się pojęciem „pozycjonowanie”, np. tutaj

pozycjonowanie w google - we wskazówkach google dla webmasterów

Jest jednak jedno, ale jakże istotne ALE – Google pod pojęciem pozycjonowania nie ma na myśli tutaj spamszeptanki czy „content marketingu” – a utożsamia pozycjonowanie z budowaniem wizerunku marki w Internecie – czyli pozycjonowanie brandu. Google nie zabrania pozycjonowania – wręcz do niego zachęca. Należy tylko popatrzyć się na temat z pewnym dystansem, aby umieć/chcieć to zrozumieć.

Rozmawiając z właścicielami sklepów internetowych i pomagając im rozwijać ich biznes często słyszę stwierdzenie: „Ja nie pozycjonuję swojego sklepu i mam sprzedaż”. W trakcie rozmowy okazuje się jednak, że właściciel doskonale wie, że aby odnieść sukces najpierw musi wyrobić sobie markę i dlatego

  1. zanim „postawił” sklep starannie wybrał skrypt – aby mieć pewność, że będzie można go optymalizować pod Google
  2. zapełnił sklep użyteczną treścią – opisując kategorie, podkategorie, dbając o unikalne opisy produktów
  3. cały czas optymalizuje serwis – wzbogacając o nowe funkcjonalności,
  4. prowadzi bloga firmowego – nadal rzadkość …

Nasuwa się zatem pytanie

Jak skutecznie wypromować sklep internetowy w Google

Dwa lata temu napisałem wpis pod takim tytułem, w którym m.in. zlazły się takie słowa

(…) częstym błędem sklepów internetowych podejmowanym w zakresie e-commerce – fakt, że chcą one od razu konkurować z Amazonem. W wielu sytuacjach właściciel sklepu kupuje skrypt, bazę towarów producenta, odpala stronę i … liczy, że już tego samego dnia potencjalni Klienci będą walić „drzwiami i oknami”. Niestety, ale tak to nie działa. Aby myśleć o sukcesie w e-commerce należy bezwzględnie spełnić kilka przesłanek – jeszcze zanim zaczniemy myśleć o promocji naszego sklepu w Google. (…)

Wpis to przetłumaczona wypowiedź … Matta Cutts’a :). Aby było ciekawie z 2013 roku !

Podobnie mówił – w 2012 roku ! – Kaspar Szymański aka Guglarz – odpowiedzialny w Search Quality Teamie przez osiem lat za polski rynek wyszukiwarki, który w jednym z wywiadów powiedział

Jeżeli chodzi o efektywność i minimalizowanie kosztów, to wydaje mi się, że  najważniejsze jest, żeby właściciel lub webmaster miał przynajmniej podstawową wiedzę na temat optymalizacji witryn. Lektura Przewodnika Google o SEO dla Początkujących  oraz Wskazówek Google dla Webmasterów z pewnością pomoże zapobiec popełnianiu  błędów na początku. W Centrum Pomocy Google jest również wpis pt. Optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO). Można się tam między innymi  dowiedzieć, jakie pytania należy zadawać potencjalnemu doradcy SEO oraz czego  wymagać. Te i inne źródła informacji, nasze fora pomocy oraz informacje przesyłane  przez narzędzia dla webmasterów to jak najbardziej formy współpracy pomiędzy Google a  webmasterami. Wybór słów kluczowych to bardzo interesująca kwestia. Spotykam się  z ogólnymi opisami, takimi właśnie jak „tani komputer”, które są bardzo oblegane oraz  mało specyficzne. Użytkownicy szukają dzisiaj inaczej niż kilka lat temu, w bardziej  wyrafinowany sposób, wykorzystując dłuższe frazy oraz operatory wyszukiwania. W  moim doświadczeniu dobrą metodą wyboru słów kluczowych jest testowanie, jak  potencjalni klienci szukaliby danego produktu czy serwisu. Dyskusja na ten temat w gronie  rodzinnym, o ile nie wszyscy są zapalonymi użytkownikami internetu, może się  okazać bardziej owocna niż wymyślanie potencjalnych słów kluczowych na własną rękę. I  tak się może okazać, że zamiast opisu „bravia 46 ex” słowa kluczowe, takie jak „kupię duży telewizor”, ściągają więcej i lepszej jakości ruch z wyników wyszukiwania.

W grudniu tego samego roku – przypomnę, że cały czas jesteśmy w 2012 roku – w wywiadzie, który miałem przyjemność z nim przeprowadzić, użył takich słów na pytanie „Co mógłbyś doradzić webmasterom, którzy właśnie zaczynają myśleć o promocji swojej strony w Google? Jakich błędów powinni się wystrzegać, na co zwracać szczególna uwagę?”

Myślę, że szczególnie na początku do niektórych publicznych informacji lepiej podchodzić ze zdrową porcją sceptycyzmu, szczególnie do tych o sensacyjnej naturze. Czas spędzony na wczytaniu się w podstawy tematu, to czas dobrze zainwestowany. Sprawdzonych źródeł informacji na temat SEO jest więcej; jest broszura dla początkujących oraz wirtualna akademia dla webmasterów (po angielsku). Cierpliwe, długo planowe podejście to obiecująca strategia.

Jeżeli okaże się to konieczne, wybór doradcy w sprawach SEO powinien być świadomy, a decyzja podejmowana niepochopnie. A wszystkich, którzy napotkają na orzech nie do zgryzienia, zapraszam na polskie Forum dla Webmasterów; jest ono jednym z najlepszych spośród wszystkich forów Google. Na żadnym innym nie ma tak wielu, tak biegłych TC jak na naszym forum :)

Mamy resume rozmów z właścicielami sklepów, mamy wypowiedzi Matta oraz Kaspara.

Czy to działa?

Odpowiadając na tak postawione pytanie chciałbym pokazać efekty rocznej pracy przy sklepie internetowym. 

Zakres współpracy przy stronie Klienta obejmuje zakrojoną na szeroką skalę optymalizację sklepu – począwszy od dostosowanie go do Wskazówek Google dla Webmasterów po optymalizację treści, połączoną z pomocą w prowadzeniu bloga firmowego (i nie tylko …)

Jakie są efekty po roku czasu?

Wzrost ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania o 3464 %

optymalizacja sklepu internetowego - ruch naturalny

W stosunku do marca 2015 roku.

Wzrost sprzedaży z wejść z Google o 1954 %

optymalizacja sklepu internetowego - wzrost sprzedaży z ruchu naturalnego z Google

Tutaj skala wzrostu jest mniejsza :)

Jak widać, to działa.

Co dalej?

Dalsze promowanie sklepu internetowego :)

Serwis jest duży – cały czas się rozwija, co chwile dochodzą nowe kategorie, które trzeba optymalizować.  Blog też się rozwija, generując dodatkowy ruch w serwisie.

Czy było warto?

Na pewno ! – w końcu zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym to nadrzędny cel każdego właściciela sklepu.

Czy było trudno ?

Na pewno ! :) – jednak jak chcesz mieć sklep i markę, a nie tylko sklep – bez Twojego zaangażowania tego nie osiągniesz. Na podstawie swojego doświadczenia mogę powiedzieć na koniec jedno: „Żadna agencja czy firma SEO samodzielnie nie wypromuje sklepu tak, jak zrobi to wespół z jego właścicielem”.

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Tak, chcę >>

GD Star Rating
a WordPress rating system
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, 8.4 out of 10 based on 13 ratings Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Sebastian 17 kwietnia 2016, 23:29

No, nie wiem, moim zdaniem jest to totalnie bez sensu :)

Sebastian Miśniakiewicz 18 kwietnia 2016, 9:15

Co jest totalnie bez sensu? :)

Takich sytuacji widziałem już wiele

a) że wykupywanie linków przez serwisy pośredniczące nic nie daje
b) że rozwój serwisu „odwdzięcza się” pięknymi wzrostami – tu masz inny case – https://blog.seo-profi.pl/czy-mozna-zwiekszyc-znacznie-ruch-na-stronie-z-google-bez-linkowania-oczywiscie-ze-tak/

Więcej wyszukasz na pewno samodzielnie na moim blogu.

Janunsz Kamiński 18 kwietnia 2016, 11:23

Heh. Ciekawe badanie ;) Dzięki za poradę P)

Sebastian Miśniakiewicz 18 kwietnia 2016, 11:26

Prawdziwe – często „niedowiarkowie” zarzucają brak tego typu informacji, mimo, że jest trochę na blogu – zatem od czasu do czasu posługuję się prawdziwymi danymi, a nie „teorią”, aby pokazać, że to, o czym piszę na blogu od 2009 roku CAŁY CZAS DZIAŁA :)

Marcin 4 czerwca 2016, 8:03

Absolutnie zgadzam sie z wpisem. Sam właściciel powinien wiedzieć jak promować markę a nie korzystać z firm które wrzuca linki na strony spammiarskie. Korzystałem z 3 firm Seo i już dziękuje. Efektów żadnych a moj sklep pozycje na tylko dzięki mojej pracy.

Sebastian Miśniakiewicz 4 czerwca 2016, 10:07

Korzystanie z firm jest ok, pod warunkiem, że znają się na rzeczy … :)

Marcin 5 czerwca 2016, 18:58

Ale tych co znają się na rzeczy nie znalazłem. A tak swoją drogą to wątpie by jakaś firma pozycjonująca będzie tworzyła treści, które można wrzucać na atrakcyjne blogi czy portale. Raczej nie sądzę, ponieważ koszt takiej działalności byłby dla nich za wysoki. Robiąc co indywidualnie wydaję od 500 do 1000 zł miesięcznie a wiem gdzie dodałem swoją stronę i że są to strony wartościowe, redakcja stron jest częsta itp, wiec i ich ranking jest wysoki. W przypadku gdyby miala robić to firma pozycjonująca wydałbym co najmniej dwa razy tyle.

Sebastian Miśniakiewicz 5 czerwca 2016, 19:48

Firma SEO zawsze miała pełnić rolę doradcy – czy wręcz katalizatora działań promocyjnych, jakie Klient podejmuje/chciałby podejmować na stronie.

Źle napisałem – miała i … moim zdaniem nadal ma.

Do tego jednak dwie strony muszą dojrzeć – nie tylko owa firma, ale i … Klient. Tak, tak – Klienci często wymagają od firm SEO rzeczy niemożliwych, a te godzą się na to TYLKO ze względu na kasę.

PS

Trzymam kciuki, aby Twoje działania przynosiły dobre efekty :)

Marcin 6 czerwca 2016, 11:28

Firma SEO jako doradca jak najbardziej. Dzięki:)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *