4 listopada 2013 | Aktualizacja: 29 czerwca 2018
Branża SEO
Oszukać

OszukaćCo ma wspólnego w Google link sponsorowany z naturalnymi wynikami wyszukiwania? Jak się okazuje ma, i to sporo.

Niewiele osób mających małą styczność z SEO czy/i Adwords, wie, że w sytuacji, gdzie prowadzimy kampanię linków sponsorowanych bez połączenia kont Adwords z Google Analytics ma miejsce ciekawe zjawisko – cały ruch z linków sponsorowanych wpada nam do organica !

W wyniku tego w Google Analytics widzimy piękną listę słów kluczowych, z których rzekomo nastąpiło wejście na naszą stronę z SERPów. I ponieważ znajdziemy tę listę (zestawienie fraz) w statystykach ruchu bezpłatnego domniemywać można, że są to wejścia z wyników wyszukiwania…adwords-organic

Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie Klient nie monitoruje pozycji strony pod dana frazę kluczową. Z biegiem czasu pojawia się wątpliwość/rodzi się pytanie: „Czy SEO coś w ogóle daje?”. Aby utwierdzić go w przekonaniu, że „wszystko gra”do akcji wkracza „kreatywna” firma SEO, która prowadzi Klientowi – bez jego wiedzy – kampanię linków sponsorowanych. Wykorzystując fakt, że przy niepołaczonych kontach Adwords oraz Google Analytics ruch płatny wpada do bezpłatnego firma SEO może ona jasno i bez dwóch zdań pokazać Klientowi „pozytywne efekty wynikające z pozycjonowania”: „Proszę zobaczyć, przecież są wejścia”…

Czy opisane zjawisko ma miejsce?

Tak.

Czy opisane zjawisko jest do wykrycia?

Tak – mamy co najmniej dwa sposoby:

  1. W związku z coraz większym udziałem not provided (w niektórych branżach sięgającym nawet i ponad 95%) można przyjąć, że pojawienie się dni, w których mamy ten stosunek na dużo niższym poziomie niż zazwyczaj (widzimy więcej fraz niż zwykle) jest dziwnym zjawiskiem.
  2. Można porównać stopień widoczności strony pod dane frazy w Narzędziach dla Webmasterów z ruchem w GA można – przy odpowiedniej metodologii łatwo zauważyć, że coś jest nie tak – skoro poziom widoczności strony pod daną frazę się nie zmienił/spada to … dlaczego nagle mamy z niej wejścia?

Jest jeszcze trzeci sposób – namierzamy reklamę w realu – nie słyszałem jeszcze o tym, aby konkurencja konkurencji prowadziła Adwords :)

No i czwarty – jak ktoś monitoruje sobie pozycję strony pod jakąś frazę to też ma punkt odniesienia…

Szkoda, że Google nie informuje webmastera o tym, że właśnie rozpoczęto kampanię linków sponsorowanych dla jego domeny. Nie byłoby w ogóle tematu. A tymczasem po raz kolejny wyraxnie widać, że pomysłowość „specjalistów SEO” nie zna granic. Szkoda, że nie zawsze jest to pomysłowość kreatywna… Z tego, co wiem, najczęściej takie kampanie prowadzone są na niszowe słowa kluczowe (aby firma SEO nie generowała sobie zbędnych kosztów) i najczęściej taka sytuacja ma miejsce pod koniec miesiąca (kiedy to przypada okres rozliczeń za usługi SEO).

Czy spotkaliście się z tym zjawiskiem? Macie inne sposoby na jego wykrycie?

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google? Umów się ze mną na 15 minut bezpłatnych konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.

GD Star Rating
loading...
Jak za pomocą Adwords poprawić wyniki pozycjonowania Klienta

8.0106

OPINIE I KOMENTARZE

Gawlin 4 listopada 2013, 22:09

Ciekawe czy takie działanie jest nagminne, czy są to tylko pojedyncze przypadki? Wszystko jak zwykle oparte na niewiedzy klienta.

Sebastian Miśniakiewicz 4 listopada 2013, 22:16

Z tego, co wiem, to osoby siedzące w SEO o tym wiedzą. Jak Klienci – moim zdaniem mało z nich to wie, bo i skąd, skoro nikt chyba o tym nie napisał do tej pory…

Jetek 4 listopada 2013, 23:06
klewer 5 listopada 2013, 8:28

Tak, spotkałem się z tym już dawno nawet za czasów starego panelu GA. Jednak ja mam doświadczenia takie że rozpoczęcie kampanii adwords dla stron pozycjonowanych wpływa samo przez się na poprawę pozycji w organicznych google.

Neutron 5 listopada 2013, 11:43

Czyli jednak nie tylko ja to zauważyłem! :D Nie powiem… interesujące… kolejny przykład jakim syfem jest polskie SEO/SEM…

Sebastian Miśniakiewicz 5 listopada 2013, 17:05

Nie zawsze, ale niestety także i w tej branży trafiają się „czarne owce” ….

Leave reply to Gawlin anuluj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii