Wyszukiwarka Google

Jak webmaster w prosty sposób może obniżyć pozycję strony Klienta w Google

Brak komentarzy

Od wielu już lat nie mogę zrozumieć, jak ktoś, kto zawodowo stawia strony, nie wie, że nieumiejętne obchodzenie się z serwisem w pewnych sytuacjach może doprowadzić do znacznego zmniejszenia jego widoczności w Google, a w skrajnym przypadku do wyindeksowania serwisu. Tylko w marcu mam już do czynienia z drugą sytuacją, w której źle ustawione przekierowania doprowadzają do dużego spadku widoczności strony w wyszukiwarce.

Dwa przypadki, dwa różne powody obniżenia widoczności witryny w Google – popatrzmy na każdy z nich z osobna.

Zmiana głównej domeny

Właściciel ustawia przekierowanie 301 z domeny A na domenę B – przy czym webmaster przeważającą większość adresów przekierowuje na stronę główną domeny B.

Efekt?

Strona spada nagle w Google – dzieje się to 24 lutego.

Ponieważ jednocześnie stara witryna lekko  idzie w górę uznaję na początku, że może to jakiś update Google, który ma na celu „podnieść reputację” starych domen. Ten scenariusz nie pasuje mi to do widoczności innych stron, które mam pod opieką PLUS nie widzę rzetelnej informacji o jakimś większym updacie w mediach społecznościowych –  zaczynam analizować przypadek i znajduję przyczynę spadku – źle ustawione przekierowanie 301 (ze starych adresów starej domeny na stronę główną nowej domeny)

Sytuacja została poprawiona, przekierowania ustawiono jak należy – jak widać strona powoli zaczyna iść w górę; liczę, że za 2/3 tygodnie Google na nowo przeliczy przekierowania i nastąpi duża zmiana widoczności domeny B – tym razem w górę.

Ale to tylko liczenie – znam przypadki, gdzie taka „beztroska” ze strony webmastera obniżyła w sposób znaczący (ponad 90%!) widoczność witryny w Google na długie miesiące; mam nadzieję że ten scenariusz tutaj nie nastąpi….

Zmiana silnika serwisu

Druga z sytuacji, z jaką miałem do czynienia też związana jest z przekierowaniem 301, ale tym razem w obrębie witryny – następuje zmiana silnika z WordPressa na Joomlę.

Efekt?

Mocny spadek

Po przeskanowaniu wyników wyszukiwania okazuje się, że WSZYSTKIE stare adresy zostały przekierowane – a jakże – na stronę główną serwisu.

Webmaster dostał właśnie wskazówki i niedługo zacznie ustawiać przekierowania

Wniosek

Webmasterzy, co widać na powyższych przykładach, często nie znają się na SEO – a powinni. Zmiana domeny czy struktury silnika ma bowiem kolosalny wpływ na biznes Klienta i NIE MOŻNA robić jej bez posiadania wiedzy z zakresu SEO; inaczej kończy się tak, jak opisałem.

Ostatnia znana mi wypowiedź z sierpnia 2018 roku, kiedy to John Mueller powiedział

The bigger effect will be from changing a lot of URLs (all pages in those folders) – that always takes time to be reprocessed. I’d avoid changing URLs unless you have a really good reason to do so, and you’re sure that they’ll remain like that in the long run.

Trudno oczekiwać od właścicieli stron, że będą się znali na wszystkim – od tego są specjaliści; szkoda, że są sytuacje, w których migracja kończy się jednym z dwóch opisanych tutaj scenariuszem. Jest to o tyle irytujące, że Google od lat zniechęca do zmiany struktury serwisu – chyba, że „nie mamy wyjścia”.

Dobrze, że udało się to szybko wyłapać – teraz tylko muszę poświęcić swój czas, aby posprzątać po czyiś błędach :(; uczulam w tym miejscu osoby, które dokonują migracji serwisów (zmiany silnika, zmiany domen), aby chociaż zadali webmasterowi pytanie CZY wie, jak dokonać migracji, aby nie zepsuć widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.

GD Star Rating
loading...
Jak webmaster w prosty sposób może obniżyć pozycję strony Klienta w Google, Jak webmaster w prosty sposób może obniżyć pozycję strony Klienta w Google, 5.6 out of 10 based on 11 ratings Jak webmaster w prosty sposób może obniżyć pozycję strony Klienta w Google
autor 1398 artykułów opublikowanych na blogu

Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na oficjalnym Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Tak, chcę >>


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii