Wyszukiwarka Google
24 kwietnia 2012

We wczorajszym filmiku poproszono Matta o odpowiedź na tak postawione pytanie (pytanie było dłuższe, bardziej dokładne – chodziło m.in. o wskazanie priorytetów, jakimi kieruje się Google przy ustalaniu swojego rankingu). Nie oczekuje – i nie oczekiwałem – że zostanie to wyraźnie powiedziane – w końcu, jakby na to się nie patrzyć, jest to tajemnica firmowa.

Aby wyszukiwarka w dzisiejszych czasach odniosła sukces – w Internecie, jak i na rynku  – („if you really want to be the best search engine” – mało trochę skromności, no ale :) musi spełniać przynajmniej trzy zadania

1. należy umieć przemierzać sieć – w sposób dokładny i kompleksowy

2. należy indeksować znalezione w ten sposób strony

3. i na końcu należy zwracać najlepsze, z punktu widzenia osób zadających pytania, wyniki wyszukiwania

Przemierzanie przez roboty zasobów Internetu jest trudniejsze, niż by to się mogło nam wydawać. Kiedy Matt zaczynał swoją pracę w Google w 2000 roku nie do pomyślenia było, aby można było przejść wszystkie strony w Sieci w 3 czy 4 miesiące!

Nadal Pagerank odgrywa znaczną rolę, jeżeli chodzi o szybkość indeksacji. Im więcej osób linkuje do nas, im z lepszych jakościowo stron są te linki, tym szybciej taka docelowa strona zostaje zaindeksowana. Według moich obserwacji w czasie mniejszym niż minute – a kiedyś widziałem wyniki bardziej znanej witryny, która była indeksowana w kilkanaście sekund. Z tego, co kiedyś czytałem, jeżeli się nie myle, na najbardziej znanych portalach informacyjnych indeksowanie następuje niejako od razu po opublikowaniu newsa..

Matt na konkretnym przykładzie pokazuje, w jaki sposób Google w dzisiejszych czasach stara się dopasować do zapytań internatów tak, aby serwować im („zdaniem algorytmu”) najlepsze wyniki wyszukiwania.. Film jest o tyle ciekawy, że przedstawia nam nie tylko – w skrócie oczywiście – sposób działania wyszukiwarki, ale i nawiązuje do przeszłości. Kiedyś Google przemierzało sieć w 30 dni, potem przez tydzień analizowało dane, by w ciągu kolejnego tygodnia udostępniać go użytkownikom. Z tym był związany tzw. Google Dance – gdzie nie w każdym Data Centre były te same dane: jedne były z wcześniejszego przejścia, a inne – z najnowszego. To nie było dobre rozwiązanie – w Internecie 30 dni to zbyt długi okres. Dlatego w 2003 podzielono Internet na segmenty, które były indeksowane z różna częstotliwością – nawet i co 24h – tzw. update Fritz. Oczywiście nie można zapomnieć przy okazji o tzw. supplemental index – gdzie wpadały strony, których Google „nie chciało”, z powodu ich jakości, indeksować zbyt często. jak Twoja strona tam się znalazła, był spory problem, aby do niej dotrzeć za pośrednictwem Google.

Miłego oglądania :)

GD Star Rating
loading...
Jak działa wyszukiwarka Google by Matt Cutts, Jak działa wyszukiwarka Google by Matt Cutts, 9.0 out of 10 based on 2 ratings Jak działa wyszukiwarka Google by Matt Cutts
O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


OPINIE I KOMENTARZE

Mirek 24 kwietnia 2012, 13:05

Mat założył inną niż zwykle koszulkę? :]

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *