Filtry, bany

Jak dobrze napisać prośbę o ponowne rozpatrzenie dla strony, która dostała filtr od Google za nienaturalne linki

W związku z dużą ilością zapytań, jakie dostaję po 3 lipca 2013 w sprawie pliku disavow oraz pisania prośby o ponowne rozpatrzenie, chciałby podzielić się kwestiami, na które należy bezwzględnie zwrócić uwagę w sytuacji, gdy strona dostanie takie oto powiadomienie:

Nowe powiadomienie od Google o wykryciu ninaturalnych linkówTaki komunikat oznacza, że musimy zakasać rękawy i wziąć się do “odkręcania” zaistniałej sytuacji. Zaznaczam, że proces wymaga sporo czasu, cierpliwości i … asertywności, przydatnej zwłaszcza w sytuacji, jak Google odpowie negatywnie na naszą prośbę.

“Odkręcanie” przeprowadzamy zgodnie z poniższymi punktami

1. Robimy rachunek sumienia – w jaki sposób pozyskiwane były linki do strony?

Bez tego dalej ani rusz – jeżeli już podjęliśmy decyzje o tym, aby samodzielnie “walczyć z linkami” to na samym początku należy przypomnieć sobie zestaw działań związanych z pozyskiwaniem linków do strony. Czyli w praktyce musimy odpowiedzieć sobie na pytania takie, jak: “Jakie swle były w użyciu?”, “Do jakich grup precli była dodana strona?”, “Gdzie były kupowane multikody do katalogów stron?” itp.

Jeżeli ktoś inny ma się zająć wyprowadzeniem strony z filtra nie wyobrażam sobie sytuacji, w której jej właściciel nie informuje o działaniach, jakie były wykorzystywane do pozycjonowania strony. Zatajenie takich informacji porównałbym (nie bez przesady) do zatajenia przed prawnikiem szczegółów dotyczących sprawy, jaką prowadzi on dla swojego Klienta. Miałem przypadek, gdzie strona dostała odmowę, ponieważ Klient stwierdził, że nie ma wpływu na żadne linki; przy pierwszym rozpatrzeniu Google nie dało się przekonać. Ale już przy drugim, w którym wskazałem miejsca, z których udało się jednak usunąć linki, przyszła informacja o zdjęciu filtra.

Jeżeli już przypomnieliśmy sobie miejsca/sposoby pozyskiwania linków, przechodzimy do kolejnego punktu.

2. Analiza linków prowadzących do strony

Przy otrzymaniu powiadomienia od Google o nienaturalnych linkach należy dokładnie przeanalizować odnośniki do witryny i podjąć działania, mające na celu ich wyeliminowanie.

Zwracam uwagę na podjąć. Jest to szalenie  ważne, ponieważ aby wyjść z filtra musimy postarać się usunąć chociaż część zakwalifikowanych przez Google jako nienaturalne linków prowadzących do strony. Najczęstszym błędem, jaki ma miejsce przy samodzielnym pisaniu RR jest to, że przygotowywany jest plik disavow bez zrobienia czegokolwiek związanego z usuwaniem linków. Niestety, ale odpowiedź od Google może być tylko jedna – odrzucenie.

Jakich narzędzi używać do analizy linków przychodzących?

Osobiście od lat analizuję linki przychodzące bazując tylko na Narzędziach dla Webmasterów i nigdy nie musiałem korzystać z MajestcSEO, ahrefs czy innych komercyjnych narzędzi, ponieważ

  1. Google utrzymuje, że dane z Narzędzi są reprezentacyjne i ich analiza wystarczy do wyciągnięcia strony z filtra – jak na razie potwierdzam.
  2. Bardziej wierzę swojemu “nosowi” – do czego doprowadziły automaty widać po 3 lipca. Można z nich skorzystać, aby sobie coś przypomnieć, ale raczej tylko w tym celu.

Domeny znajdują się w odpowiedniej sekcji Narzędzi – można je pobrać do arkusza Google lub zapisać w pliku CSV.

Linki do strony - Narzedzia Google dla Webmasterów

Mamy zatem naszą listę domen – kolejny krok to namierzenie wśród nich nienaturalnych linków.

3. Jak poznać, które linki są nienaturalne?

Dla Google nienaturalnym linkiem jest każdy link, pozyskany w celu manipulowania wynikami wyszukiwania. Bardzo dobrze określa to Pomoc Google, gdzie czytamy m.in.

Wszelkie linki, które mają manipulować rankingiem witryny w wynikach wyszukiwania Google, mogą zostać uznane za element programu wymiany linków. Dotyczy to wszelkich działań polegających na manipulowaniu linkami prowadzącymi do Twojej witryny lub linkami z niej wychodzącymi. Manipulowanie tymi linkami może mieć wpływ na jakość naszych wyników wyszukiwania i dlatego narusza wskazówki Google dla webmasterów.

Oto przykłady programów wymiany linków, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania:

  • kupowanie lub sprzedawanie linków z rankingu PageRank; dotyczy to też wymiany pieniędzy na linki lub posty zawierające linki, wymiany towarów lub usług na linki, a także wysyłania komuś „bezpłatnych” produktów w zamian za napisanie o nich i zamieszczenie linku;

  • nadmiarowe wymiany linków („Umieść link do mnie, a ja umieszczę link do Ciebie”);

  • zamieszczanie linków do stron spamerów lub niepowiązanych witryn w celu manipulowania rankingiem PageRank;

  • tworzenie stron partnerskich wyłącznie w celu wzajemnego linkowania;

  • używanie zautomatyzowanych programów lub usług do tworzenia linków do witryny.

Nie zawsze można w prosty sposób stwierdzić, który odnośnik jest nienaturalny. Aby zobrazować to swoim Klientom podaję im często przykład, który obrazuje, że ten sam link może być zinterpretowany na dwa sposoby

  1. pozyskany w naturalny sposób – dzwonimy do znajomego, który prowadzi sklep internetowy komplementarny z naszym biznes i prosimy, aby poinformował osoby odwiedzające jego stronę o naszym sklepie
  2. pozyskany w nienaturalny sposób – j.w, przy czym dodatkowo prosimy, aby anchor linka przyjął stricte określoną postać, np. żarówki do samochodów elektrycznych

Pierwszy przypadek jest zgodne ze Wskazówkami, drugi – niestety już nie…

Analiza odnośnika, który podałem powyżej do strony Pomocy Google, pozwala osobom nie siedzącym w SEO w prosty sposób zorientować się, które linki są nienaturalne. Zaliczymy do nich przede wszystkim:

Linki z systemów wymiany linków

Rotacyjne poznać bardzo łatwo – będąc na stronie znajdujemy grupę linków, wciskamy F5 i patrzymy, czy się coś na niej zmienia, patrząc się na fragment strony z linkami. Od razu informuje, że obecnie wśród nich sa także linki nofollow – niech to Was nie zmyli, to też jest swl…

Linki są z giełd linków

Tutaj sprawa jest trudniejsza – najczęściej jednak właściciel strony wie, co kupował i gdzie :)

Linki typu sidewide

czyli odnośniki znajdujące się w obrębie całego serwisu, na każdej stronie (stąd nazwa), najczęściej w sekcji “Polecamy”, “Warto zobaczyć”, “Przyjaciele”. Bardzo często to tam właśnie znajdują się kupowane kupowane linki.

Czy linkami z komentarzy się przejmować?

Jak są dofollow i zostały pozyskane np. w wyniku używania Xrumera, to tak. Podpisy praktycznie zawsze są nofollow. Ale jak komentowaliśmy coś na blogu, który nagradza użytkowników za aktywność linkami dofollow, to z takimi linkami należy się pożegnać – zwłaszcza, jak mają postać fraz pozycjonujących (np. tanie okna kraków)

Katalogi stron

Katalogi SEO zgodnie z Pomocą Google łamią Wskazówki. Z moich obserwacji pojedyncze linki jednak “przechodzą”. Niestety, jak np. skorzystałeś z multikodu i nagle przyrosło Ci dziesiąt-tysięcy linków nie zdziw się, jak dostaniesz powiadomienie o filtrze – opisałem taki case niedawno.

Osobiście uznaje jako bezpieczne tylko takie katalogi, do których nie dodamy wpisu z anchorem w tytule – Onet, Wp, gwiazdor czy Katalok są tego najlepszymi przykładami. Za linki z nich nie zostaniemy ukarani.

Precle

No cóż, precle też łamią Wskazówki. Jak mamy możliwość usunięcia z nich linków, zróbmy to. Jak nie – spróbujmy skontaktować się z właścicielem. Jak się nie uda – pozostaje plik disavow.

Sygnaturki na forach

Podpadają pod Wskazówki.

itp itd

Na podstawie analizy i podjętych działań przygotowujemy plik, który wgrywamy do disavow toola. Jednocześnie zbieramy sobie w jednym miejscu to, co udało się nam dokonać – czyli skąd usunęliśmy linki, skąd nie, kto nas objechał za zawracanie głowy (znam grupę SEO katalogów, które nie usuwają wpisów w ogóle) – i piszemy coś, co się nazywa

4. Prośba o ponowne rozpatrzenie

Tutaj na kilka kwestii koniecznie należy zwrócić uwagę:

  • w jakim języku piszemy prośbę? – w polskim
  • co tam piszemy? – wszystko to, co naszym zdaniem przyczyni się do przekonania osoby z SQT, która będzie to czytała, do zdjęcia ze strony filtra. Np. jeżeli wysłaliśmy emaila w sprawie usunięcia strony np. z jakiejś grupy precli, a w odpowiedzi dostaliśmy odpowiedź w stylu “Nie da się” – wklejmy takiego emaila. Na pewno nie zaszkodzi, może tylko pomóc – jeżeli inne osoby będą pisać to samo, jest duża szansa, że guglarze w przyszłości oznaczą sobie odpowiednio taką domenę.
  • co zrobić w sytuacji, jak brakuje miejsca, aby wpisać wszystkich działania do formularza? – miejsce, które Google udostępnia, ma ograniczoną pojemność. Osobiście zawsze piszę prośbę np. w Notatniku, po czym kopiuję zawartość i próbuję wkleić do formularza – jak widzę koniec, jest OK. Jak ucina – nie ma wyjścia, w wyniku podania dużej ilości niechcianych domen, z którymi się uporaliśmy/nie uporaliśmy należy załączyć udostępniony arkusz kalkulacyjny z GoogleDocs . SQT odrzuci nawet dobrze napisaną prośbę, ale jak odnośnik będzie nie działał lub plik nie zostanie otwarty nie zostanie wysłana do nas prośba o podesłanie raz jeszcze linku. Moim zdaniem to błąd, no ale miejmy nadzieje, że Google coś tutaj zrobi
  • jak długo czekamy na odpowiedź od Google? Obecnie jest to okres około 5-7 dni. Jednak 4-5 tygodni to jeszcze nie jest powód do niepokoju. Przy czasie zbliżonym do dwóch miesięcy – 7-8 tygodni – warto, jak to powiedział kiedyś John Mueller, zadać pytanie na Forum Google dla Webmasterów.

W wyniku wysłania prośby możliwe są dwa scenariusze – albo pozytywny (zdjęcie filtra, hura !) albo … negatywny (cholera jasna !).  Ta druga sytuacja najczęściej ma miejsce w następujących przypadkach

  1. Nie wskazaliśmy wszystkich toksycznych domen w pliku disavow
  2. Nie pokazaliśmy wystarczająco wyraźnie w prośbie, że bardzo się staraliśmy “posprzątać”
  3. Nie ujęliśmy w prośbie informacji o wgraniu pliku disavow
  4. Wgraliśmy plik do disavow toola, ale z prośby nie wynika, aby coś zostało zrobione w kwestii usunięcia linków
  5. Zmienił się profil linków w widoczny w Narzędziach

Czy są inne sposoby, aby wyjść z filtra?

Moim zdaniem, bazującym na konkretnych przypadkach, jest to możliwe – dotyczy to jednak tylko takich przypadków, w których np.

  1. zostały usunięte linki, które były przyczyna nałożenia filtra, i nie napisano prośby o ponowne rozpatrzenie (z różnych powodów) – mija czas ważności filtra, pracownik SQT wchodzi na domenę, widzi poprawę i .. nie odnawia kary
  2. usunięto linki, po czym … nie napisano prośby.
  3. słyszałem (już dawno temu o sytuacji), w której właściciel utrzymywał, że nic nie zrobił, a strona sama wyszła z filtra. Hm… chciałbym zobaczyć taki case

Spotykam się też z opiniami, że do wyjścia z filtra wystarczy

  1. “przykrycie” starych, złych linków, nowymi, dobrymi – jakoś po 3 lipca nie wierze, aby to działało
  2. “przykrycie” starych, złych linków, nowymi – anchory w stylu “tutaj”, “zobacz” itp. – miałem jakiś czas temu domenę z takimi anchorami w analizie, zatem, jak w pkt 4., nie polecam
  3. nic nie robić czy
  4. wysłać pusty RR

no ale nie miałem z tym do czynienia, więc się nie wypowiadam

THE END

Jeżeli szukasz większej ilości informacji na temat nienaturalnych linków zobacz wpisy na moim blogu traktujące o disavow tool oraz prośby o ponowne rozpatrzenie strony. Wiele tematów i przypadków, z jakimi miałem do czynienia na etapie pisania próśb/używania narzędzia disavow opisałem bowiem wcześniej dokładnie i nie chcę z tego wpisu robić “tasiemca”. M.in. sporo miejsca poświęciłem formułowaniu poprawnej struktury takiego pliku, unikaniu błędów przy jego tworzeniu itp. Tematyka związana z filtrami i banami od Google poruszana jest w osobnej kategorii. Zawsze możesz też skorzystać z wyszukiwarki, jaka jest dostępna na blogu.

Na koniec przykład obrazujący dowód na to, że warto wyciągać stronę, która dostała filtr za nienaturalne linki – zwróćmy uwagę na “Wyświetlenia” na poniższym wykresie, który dotyczy młodej domeny, z “zapaskudzonym” od samego początku profilem linków.

efekt wyjścia z filtra młodej domeny:)

Chcesz, abym pomógł Twojej stronie wyjść z filtra w Google?

Tak, chcę >>

GD Star Rating
loading...
Jak dobrze napisać prośbę o ponowne rozpatrzenie dla strony, która dostała filtr od Google za nienaturalne linki, Jak dobrze napisać prośbę o ponowne rozpatrzenie dla strony, która dostała filtr od Google za nienaturalne linki, 6.0 out of 10 based on 8 ratings Jak dobrze napisać prośbę o ponowne rozpatrzenie dla strony, która dostała filtr od Google za nienaturalne linki

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1338 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Tomasz 12 lipca 2013, 7:38

– pozyskany w naturalny sposób – dzwonimy do znajomego, który prowadzi sklep internetowy komplementarny z naszym biznes i prosimy, aby poinformował osoby odwiedzające jego stronę o naszym sklepie
– pozyskany w nienaturalny sposób – j.w, przy czym dodatkowo prosimy, aby anchor linka przyjął stricte określoną postać, np. żarówki do samochodów elektrycznych

A co jak nasz znajomy sam doda taki link z anchorem (ponieważ uważa, że będzie on najlepiej odpowiadał treści naszej strony), a nie będziemy go o to prosić :D To nadal będzie link naturalny czy już nie, hmm?

Sebastian Miśniakiewicz 12 lipca 2013, 12:31

Moim zdaniem to też będzie naturalny link.
Niestety, ale trzeba przekonac o tym SQT – a z tym może być problem

Rafal 13 lipca 2013, 21:01

Po jakim czasie od cofniecia recznego filtra wroca pozycje?

Sebastian Miśniakiewicz 13 lipca 2013, 21:05

Z reguły kilka dni – około tygodnia – drugi wykres – https://blog.seo-profi.pl/dlaczego-warto-wyciagac-domene-z-filtra-zwlaszcza-stara/

Paweł W. 14 lipca 2013, 15:07

Ostatnio dostałem ręczny filtr na jedną ze stron (powiadomienie w narzędziach dla webmasterów wskazywało na płatne linki). Odnalazłem kilka linków SWL’i, prawdopodobnie od życzliwej konkurencji, która jak domniemywam wysłała spam report :)
Oczywiście dodałem disallow tool i złożyłem prośbę o ponowne rozpatrzenie. Niemniej jednak analizując całą sprawę odkryłem coś ciekawego … Otóż strona, która dostała filtr, od razu poleciała w wynikach w dół z TOP3 gdzieś poza 30 pozycję (w niektórych frazach poza 150). Jednak w wynikach lokalnych strona utrzymuje się na te same frazy w TOP10 (nastąpiły tylko minimalne spadki).

Czy ktokolwiek z was miał takie przypadki, że strona dostaje ręczny filtr od Google i spadki dotyczą wszystkich lokalizacji jednak poza tą, której dotyczy lokalizacja firmy?

Sebastian 14 lipca 2013, 16:09

Po jakim czasie od cofniecia recznego filtra wroca pozycje?
Tak pozycję wracają – trwa to trochę około 7-10 dni, ale w wielu (przynajmniej w moim przypadku) pozycję są lepsze niż sprzed filtra i mam wrażenie są stabilne.

Niemniej zastanawiam się obecnie czym (jak dokładnie przeanalizować linki) – to co ja obecnie zrobiłem to odrzuciłem linki rotacyjne z SWL, zablokowałem SWL oraz wyłoniłem grupę linków, które są stałe. Pytanie- czym (jakimi narzędziami) się kierować aby przeanalizować pozostałą grupę linków. Mi zostało około 19.000 ?

Sebastian Miśniakiewicz 14 lipca 2013, 19:23

Ja analizuję domeny – ich nie ma nigdy więcej niż 1000 :)
Na ich podstawie wiesz, jak wygląda profil i co jest złe, a co dobre…

Sebastian 14 lipca 2013, 19:38

No dobra, a na co należy obecnie zwracać uwagę – analizując domeny – tak aby sobie nie zaszkodzić, ale i aby wyjść z filtra ?

Sebastian Miśniakiewicz 14 lipca 2013, 23:14

Ciężko odpowiedzieć na tak postawione pytanie :) Musisz, patrząc na stronę, samemu ocenić, czy bardziej Ci zaszkodzi, czy też nie.
Jak nie jesteś w stanie sam tego zrobić, lepiej nie ryzykować, bo wytniesz dobrą domene i (odpukać) spadniesz jeszcze bardziej – ogólnie swle, wp-katy, spam precle – out. reszta – do wnikliwej analizy…

MArcin 14 lipca 2013, 21:25

Prawda jest taka ze naturalny profil linkow to po prostu nic nie robić takiego co by spowodowało nabicie nam linków. Przecież jak coś zaczynamy robić to już nie jest to naturalne…. bądź tu teraz mądry co jest dla nich “naturalne” a co nie. Mi pierw strona poleciała w dól sporo, 15 dni później powiadomienie o nienatyuralnych linkach. Zdjąłem kilka linków sitewide z katalogów i napisali że zdjęli reczny filtr…i co? … i nico…4 dzień mija i nić strona jak w otchłąni tak dalej w otchłani i nie zanosi się na poprawę……i bądź tu teraz mądry czy to filtr algorytmiczny czy coś za linki…eh….

Sebastian Miśniakiewicz 14 lipca 2013, 23:12

Poczekaj jeszcze parę – najczęściej koło 7-8 dni czeka się na wyniki

Milo 20 lipca 2013, 17:19

Linki jakie usuwamy z SWL wklejamy je potem do raportu? Czy wystarczy napisać że wszystkie linki z SWL zostały usunięte? Jak z tym najlepiej się uporać:) Będę wdzięczny za jakieś wasze sugestie

Sebastian Miśniakiewicz 22 lipca 2013, 17:53

Ja na wszelki daję – chociaż Google mówi, aby nie wrzucać tam urli, z których usunęliśmy linki.
W dzisiejszych czasach wolę dmuchać na zimne – moim zdaniem to na pewno nie zaszkodzi, a poza tym… jaką mam pewność, że za chwile jakies linki tam sie nie pojawią? :)

Adam 30 października 2013, 16:19

Artykuł trochę w stylu s-f – z całym szacunkiem. To co napiszemy nie ma wpływu na zdjęcie filtra. Decyzję podejmuje automat po ponownym przeskanowaniu linków. Masę filtrów się usunęło po złgoszeniu pustego formularza.

Należy pamiętać o tym, aby ręcznie coś usunąć bo sam disavow nie pomoże

Sebastian Miśniakiewicz 30 października 2013, 16:39

Adam – pisałem już kilka razy dlaczego puste RR znosi filtr.
to nie s-f ale praktyka.
Nie mnóżmy mitów – dużo domen wyciągnąłem z filtra i jeszcze nie widziałem przypadku aby filtr zszedł sam z siebie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *