Wyszukiwarka Google

Ile kosztuje reklama w Internecie

Sporo osób zadaje sobie to pytanie, równie duża grupa nie jest świadoma tego, że reklamowanie strony w Internecie w niektórych przypadkach niesie za sobą konieczność ponoszenia sporych wydatków. Ponieważ ostatnimi czasy mam sporo pytań o koszty promocji strony postanowiłem krótko odnieść się do tej tak ważnej, z punktu widzenia właściciela strony, kwestii.

Ile kosztuje reklama w Internecie

Zacznę od tego, że na tak postawione pytanie nie ma prostej odpowiedzi – jeżeli ktoś zapyta nas „Ile kosztuje samochód?” to czy podamy jakąś kwotę? Nie – odpowiemy pytaniem „A jaki ?”

Podobnie jest z reklamą w Internecie. To, ile będzie nas kosztowała zależy od nas – od naszych oczekiwań oraz możliwości finansowych. Jeżeli mamy małą firmę to na pewno nie przeznaczymy na promocją takich środków jak duża marka.

Ale to nie oznacza, że duża firma wydaje środki finansowe na promocję w Internecie zawsze w sposób lepiej przemyślany niż mała firma.

Duża firma nie zarządza lepiej środkami reklamowymi

Duże firmy wbrew pozorom często robią … duże błędy przy swoich działaniach reklamowych. Znanym powszechnie zjawiskiem jest „palenia budżetów reklamowych” w miesiącu grudniu, kiedy to działy marketingu środki, jakie im pozostały w budżecie reklamowym, wydają „jak popadnie”, nie patrząc się na to, czy to ma sens i logikę. Dziwię się, że tak mało się o tym pisze i mówi, ponieważ tego typu praktyki to najzwyczajniej w świecie działanie na szkodę firmy. Jedna rzecz jest pewna – gdyby to była moja firma, to dział reklamy, który złapałbym na marnowaniu moich pieniędzy od razu wyleciałby „na bruk”. Niestety, duże firmy mają to do siebie, że tam wiele kwestii funkcjonuje wbrew logice :)

I dlatego jeżeli popatrzymy na budżet reklamowy dużej firmy, to może się okazać, że reklama w Internecie kosztuje ją np. dwa razy więcej niż powinna – ponieważ przez 11 miesięcy w roku miała prowadzoną bardzo dobrą kampanię reklamową, tak dobrą, że wydała na nią „zaskakująco niewiele” i w grudniu szef działu marketingu podjął „korporacyjną decyzję” o „spaleniu resztki budżetu”.

Małą firma lepiej podchodzi do kosztów reklamy

Każdy, kto prowadzi własną firmę małej czy średniej wielkości, ma innej podejście do kosztów reklamowych niż korporacja. Taka osoba uważnie ogląda przysłowiową „każdą złotówkę” i stara się wydawać ją tylko wtedy, kiedy faktycznie uzna, że jest duża szansa zwrotu z inwestycji.

Nie każda firma korzysta z usług firm reklamowych

Jakiś czas temu we wpisie postawiłem tezę, że nie każda firma potrzebuje do promocji stronyw  Google firmy SEO. Wpis spotkał się z dużym zainteresowaniem, a niektórym osobom otworzył oczy (jak mi napisały) na kwestie związane z pozycjonowaniem – zarówno na korzyści, jak i na potencjalne zagrożenia związane ze zlecaniem tego typu działań na zewnątrz.

I bardzo dobrze.

Znam wiele firm, które robią same SEO.

Znam firmy, które „zabrały Adwords” agencjom i ze zdziwieniem zauważyły, że nie tylko wydają mniej, ale – co jest najważniejsze – mają więcej zapytań/klientów/większą sprzedaż w sklepiej.

Znam firmy, które same prowadzą Facebooka i świetnie sobie radzą.

Nie każdy musi korzystać z usług firm zajmujących się reklamą w Sieci – jeżeli czuje swój biznes to w wielu sytuacjach zrobi to lepiej. Każdy jednak prędzej czy później staje przed pytaniem, czy warto robić wszystko samemu, czy może niektóre usługi wyprowadzić poza firmę. Ludzie już dawno zauważyli, że skupienie się na swoim fachu jest lepsze niż robienie wszystkiego samodzielnie – szewc kiedyś robił buty, ale korzystał z usług bednarza czy kowala, jak musiał – a nie robił sam beczki czy podkuwał konia.odobnie jest i dzisiaj

Kiedy zlecić reklamę w Internecie na zewnątrz

Jeżeli widzisz, że firma się rozwija i zaczyna brakować Ci czasu na reklamę – skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale ją koniecznie kontroluj !)

Jeżeli robisz coś samemu i nie widzisz efektów – skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale także i w tym przypadku patrz firmie uważnie na ręce !)

Jeżeli chcesz przetestować outsourcing- skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale nie bezkrytycznie – pytaj, obserwuj działania, jak nie jesteś zadowolony z kontaktu – nie wahaj się zmienić firmy; to Twoje pieniądze są wydawane, nie miej sentymentów)

ALE

Jeżeli robisz coś, co świetnie działa – NIE korzystaj z usług firmy marketingowej (chyba, że chcesz, aby coś działało jeszcze lepiej – ale także i wtedy patrz jej na ręce i nie bój się zadawać niewygodnych/trudnych pytań !)

Ile zapłacić za reklamę w Internecie

Nie ma innej odpowiedzi na tak postawione pytanie niż „sensownie, zgodnie ze swoimi możliwościami

W każdej sytuacji należy sprawdzać i nadzorować prowadzone działania – zestawiać wydatki z przychodami i dążyć do badania, czy inwestycja w reklamę przynosi nam korzyści finansowe

PS

I jeszcze jedno – „próbowanie działań marketingowych” nie ma sensu – do tego trzeba być przekonanym. Reklamy nie robi się na próbę – reklamę robi się po to, aby lepiej zarabiać.

GD Star Rating
loading...
Ile kosztuje reklama w Internecie, Ile kosztuje reklama w Internecie, 4.8 out of 10 based on 8 ratings Ile kosztuje reklama w Internecie
napisał/a 1322 artykułów na rzecz Bloga SEO

Działaniami z zakresu SEO zajmuję się nieprzerwanie od 2008 roku - swoje usługi świadczę w Polsce oraz na rynkach anglo- i niemieckojęzycznych. W 2010 roku roku założyłem pierwszego bloga SEO (na którym mam przyjemność Ciebie gościć) skierowanego stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam zmiany w algorytmie oraz publikuję wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google. Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz inne wpisy z tej kategorii