Wyszukiwarka Google

Hangout z Johnem Muellerem – 28-09-2012

Hangout z Johnem Muellerem z GoogleDzisiaj odbył się kolejny hangout z Johnem Muellerem, który poruszał kwestie związane z widocznością strony w wynikach wyszukiwania Google.

M.in. padły takie oto pytania:

1 część HO

Czy Googlebot potrafi odczytać zawartość strony, która zwraca kod 404?

Nie – jak Googlebot widzi kod 404 to „nie zajmuje” się w ogóle treścią. Pamiętajmy też przy okazji o tym, że nie wszystkie strony w serwisie są odwiedzane z równą częstotliwością. Dlatego  jak strona przestanie działać, np. z powodu błędu związanego z serwerem, to nie oznacza to automatycznie, że od razu wszystkie strony zostaną wyindeksowane. Te, które są najczęściej aktualizowane, odwiedzane – szybciej znikną z SERPów. Dla tych „bardziej schowanych” będzie to trwało odpowiednio dłużej.

Mamy problemy z DNSami?

Sprawdźmy je innym narzędziem – np. intodns.com. Warto też sprawdzić nasze inne nasze strony na tym samym serwerze – często okazuje się, że problem leży nie po stronie DNSów a serwera…

Czy w Narzędziach dla Webmasterów (NDW) zobaczymy błędy związane z przekierowaniami 301?

Tak – ale tylko wtedy, gdy przekierowania są zepsute.

Czy używanie wytycznych wskazanych w schema.irg będzie kiedykolwiek brane pod uwagę przy tworzeniu przez Google rankingu?

John nie sądzi, aby kiedyś to miało miejsce.

Czy błędy 404/410 dla niektórych/większości stron serwisu wpływają negatywnie na odwiedzanie pozostałych stron strony przez Googlebota?

Nie. Jak jakiś adres zwraca kod 404/410 to wtedy Google próbuje nie odwiedzać tych adresów tak często, jak wcześniej. Ale to nie dotyczy innych części serwisu – one będą nadal odwiedzane normalnie.

Czy wszystkie prośby o ponowne rozpatrzenie dla danej strony są zawsze rozpatrywane przez ta samą osobę z SQT?

Nie. Dlatego jak uważamy, że coś jest nie tak, zgłośmy ponownie prośbę – i wtedy ktoś inny popatrzy się na naszą stronkę.

Jaka ilość błędów, jakie napotka robot na stronie, jest „krytyczna? Kiedy strona może zostać za nie ukarana?

Ilość błędów nie wpływa na pozycję strony w SERPach. Nawet, jak są ich … miliony :) (cytat z HO)

Jak kupimy domenę „dotkniętą przez Pingwina” to czy zgłoszenie prośby o ponowne rozpatrzenie, ze wskazaniem, że jesteśmy jej nowym właścicielem, spowoduje ściągnięcie ze strony kary?

Bardzo ważne! Pingwin to update, który „bierze pod uwagę” kwestie związane ze spamem. Nie ma możliwości wysłania prośby o ponowne rozpatrzenie domeny i „zdjęcie Pingwina” w sytuacji, gdzie prowadzą do niej spamerskie linki ! Oj, robi się bardzo ciekawie – specjalnie upewniłem się, że dobrze zrozumiałem wypowiedź Johna

Jak widać o ile zmiana zawartości strony na „nie spamerską” pomoże nam w przywróceniu jej do indeksu (o czym wiadomo od dawna), o tyle, jak w przeszłości jakiś spamer zdobywał do niej miliony linków z „dziwnych miejsc” – no cóż, w takiej sytuacji taka domena może mieć poważne problemy nawet z wejściem do indeksu!

2 część HO

Czy canonical w nagłowkach HTTP działa szybciej niż rel=”canonical” w kodzie strony?

Nie – trwa to tak samo. Od nas zależy, jaki wariant wybierzemy.

Jeżeli do strony prowadzi link przez przekierowanie 302 – to czy taki link będzie traktowany jako nieorganiczny?

Tak – w sytuacji, gdy link pochodzi ze strony, która jest „problematyczna” i przekazuje PR.

Jak najlepiej promować usługi firmy, która jest zlokalizowana w jednej miejscowości, ale działa na terenie całego kraju?

Warto stworzyć jedną stronę, nie tworzyć osobnych stron, „satelickich” – dla każdego miasta z osobna. I skoncentrować się na jej promocji w całym kraju, a nie na poszczególnych miastach.

Jeżeli linki prowadzą do stron znajdujących się w obrębie domeny subdomain.domain.com  to czy ten fakt pomoże rankować wyżej w SERPach domenie domain.com  w sytuacji, gdy subdomain.domain.com nie linkuje do domain.com?

Niekoniecznie. Lepiej jest połączyć te serwisy ze sobą – oczywiście, jak byłoby one tematycznie zbieżne.

Kiedy linki nofollow prowadzące z tematycznie powiązanych z naszą stron (jak Wikipedia) wpłyną pozytywnie na pozycje strony w Google?

Nofollow nie przekazuje PR, zatem tego wpływu nie będzie. Ale dzięki ruchowi możemy zyskać … odnośniki do naszej strony stworzone przez tych użytkowników, którzy wejdą na nią z odnośnika nofollow znalezionego w Sieci, zaś sama witryna zainteresuje ich do tego stopnia, że postanowią do niej umieścić odnośnik dofollow, np. na swoim blogu (co ja często robię).

To tyle na dzisiaj. Zachęcam do oglądnięcia zapisów wideo na Youtube – nie wszystko zostało tutaj ujęte :)

Jak macie pytania na następny HO – pamiętajcie o ich zadawaniu na przeznaczonej do tego stronie (link do najbliższego, kolejnego HO, ale z menu można wybrać inne możliwe terminy) lub wpisaniu ich po polsku w komentarzu do tego wpisu.

Zachęcam do zadawania pytań – zastanawiam się, dlaczego w Polsce tylko ja i kilka innych osób potrafią zadać pytanie :)

GD Star Rating
loading...
Hangout z Johnem Muellerem - 28-09-2012, Hangout z Johnem Muellerem - 28-09-2012, 9.0 out of 10 based on 4 ratings Hangout z Johnem Muellerem - 28-09-2012

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

TrueVanDal 28 września 2012, 12:19

Zastanawia mnie ciągle kwestia linków nofollow. Po raz kolejny John podaje, że takie linki nic nie znaczą (tzn. nie wpływają na pozycję strony w sposób bezpośredni – jak rozumiem algorytm ma je „gdzieś”). Niemniej zastanawia mnie to w kontekście danych z GWT. Skoro w zbiorze linków do mojej witryny jest próbka, która zarówno ma pozytywny jak i negatywny wpływ na naszą stronę (tak coś John mówił kiedyś chyba) to dlaczego są tam też wymienione strony, na których są tylko linki nofollow do mojej witryny? Przecież te linki nie mają wpływu na SERP’y (ani pozytywne ani negatywne)…więc? A może jest to sygnał „zobacz, masz linka ale on jest nofollow… zrób coś z tym” :D, albo jest to przykład linka „naturalnego” – „ciesz się, ktoś do ciebie linkuje… ale i tak nic Ci to u nas nie da” :P.

Pozdro.

Sebastian Miśniakiewicz 28 września 2012, 13:12

Świetna uwaga. Poruszę to na nastepnym HO.
Dzięki za „czujność” :)

Zizou 28 września 2012, 12:54

Tak przeglądałem kilka tych HO i się zastanawiam po co właściwie są tam goście z Adwebu skoro nic się nie odzywają ?

Sebastian Miśniakiewicz 28 września 2012, 13:11

Nie wiem :) – każdy ma możliwość się tam „włączyć”.
Ja lubię rozmawiać i pisać, więc staram się wymyślac pytania, bazując na tym, co pada na Forum Google, w komentarzach na blogu czy w emailach od czytelników.
Potem niektórzy mi zarzucają, że ‚spamuje wpisami” :)

adam 28 września 2012, 14:11

„Jaka ilość błędów, jakie napotka robot na stronie, jest „krytyczna? Kiedy strona może zostać za nie ukarana?”
jakie bledy masz tutaj na mysli ?

Sebastian Miśniakiewicz 28 września 2012, 15:26

Pytanie było ogólne – zobacz – od 22:50 jest o tym mowa. Chodzi o to, że jak jakieś strony źle się wyświetlają to takie zjawisko nie wpływa negatywnie na wyświetlanie się tych stron serwisu, które bot spokojnie i bez problemu może sobie przemierzać.
Jak chcesz coś więcej wiedzieć – zachęcam do zadania pytania Johnowi na HO w panelu moderacji – lub w komentarzu na moim blogu, postaram się wtedy ten temat poruszyć. Nie mam problemów z tym, więc nie drążyłem tematu.

imb 28 września 2012, 19:39

Co do pytania o schematy to trochę niewłaściwie podsumowałeś odpowiedź. Pierwsze co powiedział John – NIE WIEM. Dalsza część odpowiedzi jest nieco zawiła i niejednoznaczna. Dodatkowo wyjaśnia, do czego rzeczywiście służą schematy i to właśnie jest przy nich istotne. Kluczem przy oznaczaniu strony za pomocą schematów jest zrozumienie, po co one zostały stworzone i dlaczego Google, Yahoo, Bing oraz Yandex zdecydowały się na ich wspólne tworzenie.

Sebastian Miśniakiewicz 28 września 2012, 21:00

Nie robie od pewnego czasu dokładnych transkryptów, staram się wyłapywać najważniejsze kwestie. Jak ktoś jest zainteresowany szczegółami, zawsze może wejśc do źródła :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *