Wyszukiwarka Google

Hangout z Johnem Muellerem – 02-11-2012

Hangout z Johnem Muellerem z GoogleDzisiaj odbył się kolejny hangout z Johnem Muellerem, który poruszał kwestie związane z widocznością strony w wynikach wyszukiwania Google. Dyskusja była bardzo ciekawa, padło wiele pytań, m.in. poruszano następujące tematy:

W Google Analitics widoczne są „puste słowa kluczowe jako źródło ruchu. Pytanie w związku z tym – jaka jest różnica między „not provided” a „pustymi słowami”?

John nie spotkał się z takim przypadkiem (ja także – specjalnie sprawdziłem sobie teraz większy zakres historii na blogu). Tutaj macie link do zaobserwowanej sytuacji. Ktoś się spotkał z takim przypadkiem u siebie?

Zmiana pliku wgranego do narzędzia do usuwania linków – co się stanie z adresami zawartymi w plikach? Zostaną w jakiś sposób połączone?

Nie – plik może być tylko jeden. Wgranie nowego pliku, z nowym zestawem domen/stron do „usunięcia”, automatycznie kasuje adresy wgrane wcześniej – proces usuwania linków zaczyna się od nowa.

Nie chcemy, aby jakaś wewnętrzna strona pojawiała się w linkach witryny w Google.

Można zasugerować Google linki, które system powinien pomijać/nie wyświetlać. Pamiętajmy tylko, że jest to zalecenie/wskazówka dla Google, które może, ale nie musi „ustosunkować się” do tej prośby.

Ważne jest też to, o czym nie wszyscy wiedzą, że linki witryny zależą także … od zapytania, jakie wpisujemy w wyszukiwarkę (do strony nie ma przypisanego standardowego ich zestawu). Google stara się w ten sposób dopasować linki witryny pod konkretne zapytanie.

Czy jest jakiś limit domen dla hreflang?

Nie ma – można używać tego dla tylu krajów i domen, ile chcemy.

Tag kanoniczny a dwie strony, które nie są w 100% takie same. Dlaczego nie używać go w takich sytuacjach?

Google indeksuje obie strony, a następnie, kierując się zapisami w tagu „łączy je ze sobą” w ten sposób, że wyświetla tylko jedną stronę – tę wskazaną w tagu. Zatem przy stronach różniących się treścią najzwyczajniej w świecie  stracimy content, który będzie unikalny na tej stronie, której „nie pozwolimy” na wyświetlanie się w Google.

Czy użycie jednego H1 na stronie jest mocniejszym sygnałem rankingowym niż „zestaw H1’k”?

Google traktuje H1 jako podkreślenie tego, co jest najważniejsze na stronie. Przy kilku H1 na stronie system próbuje złapać pewien „balans”.

Czy miejsce wstawienia w kodzie HTML znaczników Hx ma znaczenie?

Pozycja H1 w kodzie nie ma znaczenia. Jak jest mały „miszung” w kodzie to Google postara się poustawiać samodzielnie strukturę nagłówków.

Czy optymalizacja czasu wczytywania się strony wpływa na jej pozycje w Google?

Przy rozpatrywaniu tego zjawiska trzeba rozważyć dwie sytuacje. Po pierwsze – jeżeli serwer jest w stanie umożliwiać wyświetlanie się strony szybko, to i Google nie ma z tym problemu. W takiej sytuacji zatem, np. gdy analizowalibyśmy czasy 2,1 a 2,2 – to nie ma to wpływu na SERPy. Ale już przy znaczie dłuższym czasie wczytywania Google może obniżyć już pozycję takiej strony w SERPach. Google bowiem bierze pod uwagę czas wczytywania się strony jako czynnik rankingowy w sytuacjach, gdzie strona wczytuje się bardzo wolno.

Pamiętajmy też o o niebezpośrednim wpływie czasu wczytywania się witryny. Im szybciej ona śmiga, tym większe zainteresowanie ze strony użytkowników, a to w wielu przypadkach przełoży się na większą ilość naturalnych linków.

Czy „po Pingwinie” dodawanie stron do katalogów ma sens?

Po raz kolejny John zwraca uwagę, aby dodając stronę do katalogu zastanowić się, w jakim celu pozyskujemy taki link. Niektóre katalogi są OK, np. katalog lokalnych firm, odwiedzany przez użytkowników z danego rejonu na pewno jest warty uwagi.

Link do autora strony w stopce. Czy to problem?

Nie. Ale pod warunkiem, że będzie on naturalny, np. „Projekt strony – Agencja ABC”. W sytuacji, gdy ta sama firma zmieni go na np. „strony internetowe www” (i zaraz po linku, zwykłym tekstem, pojawi się Agencja ABC – to taka sytuacja nie jest już naturalna. Google będzie próbować ignorować wtedy takie linki. Przy czym strona pozyskując tylko takie linki (ze stopek, w dodatku nienaturalne) może mieć problem (nienaturalny profil linków).

Podobnie link w stylu „SEO made by Agencja ABC” czy z drugiej strony „pozycjonowanie strony” Agencja ABC (Agencja ABC nie jest linkiem). W pierwszej sytuacji jest OK, w drugiej – już nie.

John jednocześnie podkreślił, że każda sytuacja jest inna i nie można mówić tutaj o jakiś % udziale „linków autorskich”, który jest akceptowalny z punktu widzenia algorytmu.

Swojego zdanie a nie zmieniam – link do firmy SEO w stopce jest niedobry z dwóch powodów – po pierwsze zabiera moc stronie Klienta, po drugie – informuje konkurencję o fakcie pozycjonowania witryny. Jest jeszcze „po trzecie” – często widzę linki pozycjonujące (nadal!) na stronach firm SEO do ich Klientów – w takiej sytuacji linkowanie strony głównej firmy SEO może zostać odebrane jako uczestnictwo w systemie wymiany linków (pisałem o tym na przykładzie tablica.pl niedawno).

Jak ważne jest zamieszczanie na stronie głównej linków do nowych stron/uaktualnionych treści w serwisie?

Jest to ważne z punktu widzenia zachęcenia Google do odwiedzenia nowej strony/uaktualnionej wersji strony.

Czy współczynnik odrzuceń jest czynnikiem rankingowym?

Odrzucenie może być spowodowane różnymi czynnikami – z jednej strony ktoś wyjdzie ze strony szybko, bo nie znalazł tam tego, co szukał. Z drugiej – znalazł szybko to, co szukał.

Jak Google rozpoznaje język serwisu?

Google stara się rozpoznać treść języka na podstawie kodu strony – i zgodnie z tym, co mówi John Google radzi sobie z tym całkiem dobrze. Jeżeli mamy treści w kilku językach warto jednak zaznaczyć język główny w kodzie strony.

Pamiętajmy przy okazji, że anchory linków przychodzących też odgrywają tutaj niemałą rolę..

Użycie narzędzia do usuwania linków i wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie zaskutkowało „standardową” odpowiedzią, że nie było ręcznej kary. Czy to dobry znak?

Tak. Otrzymanie takiej informacji to potwierdzenie, że nie ma ręcznego filtra. Teraz trzeba tylko cierpliwie czekać, aż Google „przetrawi” zawartość pliku.

To tyle na dzisiaj. Zachęcam do oglądnięcia zapisu wideo na Youtube :)

Jak macie pytania na następny HO – pamiętajcie o ich zadawaniu na przeznaczonej do tego stronie (z menu można wybrać inne możliwe terminy) lub wpisaniu ich po polsku w komentarzu do tego wpisu. Wtedy ja się nimi zajmę i postaram się uzyskać odpowiedź na poruszane w nich kwestie.

GD Star Rating
loading...
Hangout z Johnem Muellerem – 02-11-2012, Hangout z Johnem Muellerem – 02-11-2012, 5.7 out of 10 based on 6 ratings Hangout z Johnem Muellerem – 02-11-2012

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Przemek 2 listopada 2012, 23:39

Jak zwykle pierwszorzędna relacja. Pozdrawiam

Mikeee 5 listopada 2012, 8:51

No Lux. Przy kawce czyta się super :)
Pozdrawiam

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *