Wyszukiwarka Google

Google zgłosiło patent polegający na łączeniu płatnych wyników wyszukiwania z organicznymi

5 komentarzy

Bill Slawski prowadzi bloga SEO by The Sea, w którym omawia często patenty Google dotyczące wyszukiwarki. W jednym z ostatnich wpisów zwraca uwagę na nowy patent polegający na łączeniu płatnego i bezpłatnego wyniku wyszukiwania w jeden wynik.

If there is a paid result and an organic result that are associated with each other, it may combine the organic search result and the eligible content item into a combined content item, and provide the combined content item as a search result responsive to the request.

Jakiś czas temu mieliśmy już do czynienia z podobną sytuacją, w której Google zaczęło łączyć wyniki lokalne z Mapkami – niektórzy zanotowali wówczas spadek ruchu z wyszukiwarki, ponieważ przed zmianą rankowali zarówno w Mapkach, jak i w organicu – a po zmianie ich strona była prezentowana tylko w Mapkach.

Informacje o patencie

Należy podkreślić, że w patencie nie ma mowy o reklamie, a o contencie.

When Google patents talk about paid search, they refer to those paid results as “content” rather than as advertisements

Jak to ma działać w praktyce?

W sytuacji, gdy dla danego zapytania Google będzie miało wyświetlić zarówno wynik naturalny, jak i płatny powstanie „nowa jednostka”, zawierająca w sobie informacje z obydwu jednostek, a mianowicie:

  • tytuł
  • tekst (zaciągnięty z płatnej reklamy!)
  • link do LP – też zaciągnięty z płatnej reklamy

W jednostce będą mogły pojawić się dodatkowe informacje związane z brandem:

  • mapka do lokalnego punktu sprzedaży
  • informacja o tym punkcie

oryginalne brzmienie

  • A title
  • Text from the paid result
  • A link to a landing page from the paid result into the combined content item

The combine items may also includ other information associated with the brand, such as:

  • A map to retail locations associated with brand retail presence.
  • Retail location information associated with the brand.

Tak to wygląda w dokumentacji patentowej:

Czy patent zmieni gruntownie wyniki wyszukiwania ?

Mimo, że z wpisu wynika, że w patencie chodzi o zapytania brandowe

In the event that a set of search results contains high ranking organic results from a specific brand, and a paid search result from that same brand, the process described in the patent might allow for the creation of a combined content result of the organic result with the paid result.

to nie zdziwiłbym się, gdyby (gdy Google oczywiście zdecyduje się na wdrożenie tego rozwiązania do wyszukiwarki) zmiana miała nie ograniczać się tylko do wyników brandowych, ale docelowo została zaimplementowana we wszystkie możliwe wyniki wyszukiwania.

Jeden, duży wynik, z mapką, godzinami otwarcia i innymi dodatkowymi informacjami, na pewno nie jest złym rozwiązaniem dla właściciela takiej domeny – osoba szukająca informacji o jego firmie dostaje do dyspozycji bardzo rozbudowany boks informacyjny.

Ale z drugiej strony eliminacja naturalnych wyników wyszukiwania na rzecz kolejnej jednostki reklamowej (trudno nowy element inaczej nazwać) jeszcze bardziej ilość bezpłatnych wyników na pierwszej stronie SERPów. A to już nie jest dobre – Google osiągnęło swój sukces serwując internautom wysokiej jakości wyniki wyszukiwania CAŁKOWICIE BEZPŁATNIE – a to, co się zaczyna robić w wyszukiwarce, coraz bardziej wygląda na „szukaniu pieniędzy gdzie tylko się da”.

GD Star Rating
loading...
Google zgłosiło patent polegający na łączeniu płatnych wyników wyszukiwania z organicznymi, Google zgłosiło patent polegający na łączeniu płatnych wyników wyszukiwania z organicznymi, 10.0 out of 10 based on 4 ratings Google zgłosiło patent polegający na łączeniu płatnych wyników wyszukiwania z organicznymi
autor 1380 artykułów opublikowanych na blogu

Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Top Contributor pomaga rozwiązywać te problemy na oficjalnym Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Tak, chcę >>


Opinie i Komentarze

Rafał 23 lipca 2018, 8:51

A to, co się zaczyna robić w wyszukiwarce, coraz bardziej wygląda na „szukaniu pieniędzy gdzie tylko się da” – zgadzam się w 100%. Tak to właśnie jest gdy nie ma mocnej konkurencji.

Sebastian Miśniakiewicz 23 lipca 2018, 8:55

Najgorsze jest to, że konkurencja faktycznie mało co robi, a Google coraz bardziej umacnia swoją pozycję, w bardzo „naciągany sposób” – jak w opisanym patencie.
Nie wiem, czy idziemy w dobrą stronę – jak się przeanalizuje zachowanie użytkowników z organica a z Adwords to często jest tak, że Ci, którzy przychodzą z ruchu naturalnego, są bardziej świadomi (nie mówię tutaj o remarketingu) – przeglądają więcej stron, angażują się, konwertują.
No ale firma każda istnieje dla zysku, więc z drugiej strony …

Rafał 23 lipca 2018, 10:03

Tak, ludzie którzy trafiają na stronę z wyników organicznych są bardziej świadomi tego czego szukają, widać to wyraźnie po analizie. Niestety dużo Klientów daje się „robić w konia” przez pseudo firmy które gwarantują im obecność w TOP3 w wynikach a nie mówią, że są to Adwordsy. Pobierają dużą kasę, wrzucają stronę Klienta na Adwordsy i w dużej liczbie przypadków nawet nie interesuje ich czy reklama jest skuteczna i co robi dalej potencjalny Klient. Byleby Klient im płacił. I tak Google zarabia, firma która „puszcza” Adwordsy też zarabia a Klient płaci a nie do końca wie za co.

Zmienić to wszystko może jedynie pojawienie się solidnego konkurenta dla Google i większa świadomość Klientów.

Sebastian Miśniakiewicz 23 lipca 2018, 10:13

Z konkurencją widzisz, jak jest :) – ale w USA coś się chyba zaczyna zmieniać – zobacz, jak bing poszedł do góry – przez ostatnie 10 lat udział w rynku wzrósł z 9% do 24% (pytanie, czy nie dzieje się to tylko kosztem Yahoo)

Jakby w Polsce jednak układ był podobny to faktycznie byłoby ciekawie – ale do tego należy podjąć w Microsoft jakieś decyzje – tak, jak Google podjął w stosunku do spamu w wynikach wyszukiwania w naszym kraju (co bardzo zmieniło polską branżę SEO)

Zobaczymy, co przyniesie przyszłość :)

Sebastian Miśniakiewicz 23 lipca 2018, 10:16

Jeszcze ciekawa informacja

„Despite Google’s dominance of the U.S. search market, it is Microsoft’s bing service that leads in terms of longer search queries. In terms of the mobile search market in the United States, Google leads again with an over 93 percent market share.”

Oba komentarze powstały w oparciu o https://www.statista.com/statistics/267161/market-share-of-search-engines-in-the-united-states/

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii

Więcej w Wyszukiwarka Google
Działasz w branży sezonowej? Brak pozycji poza sezonem może być normalnym zjawiskiem

Trafiłem ostatnio na ciekawego tweeta, który pokazał ciekawą zależność między wysoką widocznością stron podczas krótkiego sezonu i niską widocznością poza...

Zamknij