Etyka branży SEO

Google zachęca do zgłaszania spamraportów na konkurencję. Hm…

Jeden z ostatnich filmików z Mattem jest bardzo ciekawy, dotyka bowiem kwestii nie związanych bezpośrednio z naszą stroną, ale z … konkurencyjną.

Pytanie, jakie zadano Matt’owi dotyczyło tego, co ma zrobić osoba, która stara się, aby jej strona była promowana za pomocą tzw. white hat SEO – ale która widzi jednocześnie, że wysoko w wynikach wyszukiwania pojawiają się strony, które są pozycjonowane za pomocą takich technik, jak doorway pages, upychanie słów kluczowych, kupowanie linków itp.

Matt w odpowiedzi zaleca w takiej sytuacji dwa rozwiązania.

1. Zgłoszenie spam raportu

2. Zgłoszenie tego faktu na forum publiczny, na Forum Pomocy Google dla Webmasterów – na zasadzie „strona X rankuje wysoko, używając przy tym stron przejściowych…”

Przyznam, że nie do końca mi się to podoba.

Rozumiem Google – tworzenie bezwartościowych stron zapycha indeks, powoduje, że trzeba inwestować w nowe serwerownie, zatrudniać nowych ludzi do Search Quality Team (więcej stron w indeksie/do analizy = większa obsada). Jednak „kablowanie” na Forum Google – jakoś nie jestem do tego przekonany.

OK – często mówi się, że w biznesie nie ma miejsca na sentymenty, wygrywa ten, kto jest bardziej bezwzględny, kto nie ma skrupułów – w realnym życiu oznacza to, że bardziej wykorzystuje ludzi, później płaci poddostawcom (albo i nie). Jednak chciałbym, aby w e-biznesie firmy bardziej skupiały się na swoich stronach, niż na „uprzejmie donoszę”. Tym bardziej, że Matt sam zauważa, że jeżeli ktoś dba o swoją stronę, to z dużą dozą prawdopodobieństwa nie będzie musiała się ona „obawiać Google”

The other thing that I would say is if you look at the history of which businesses have done well over time, you’ll find the sorts of sites and the sorts of businesses that are built to stand the test of time. If someone is using a technique that is a gimmick or something that’s like the SEO fad of the day, that’s a little less likely to really work well a few years from now.

Moim zdaniem to jest najważniejsze. Spam raporty? OK, niech będą. Może jest ktoś, kto zgłasza ich dużo. Zawsze uważałem jednak i (na razie) zdania nie zmieniam – algorytm powinien potrafić samemu się obronić. Zgłaszanie konkurencji traktuję jako, w pewien sposób, „zdziecinnienie” biznesowe. Ot, taki płacz dziecka w piaskownicy, któremu zabrano wiaderko – tym bardziej, że najczęściej osoba, której zabrano wiaderko … notorycznie zabiera je innym dzieciom w tej samej piaskownicy…

Jestem „e-romantykiem”? Może. Nie zamierzam jednak na razie nic zmieniać w tym zakresie. Google dostosowując SERPy do poziomu, „jaki sobie życzy” spokojnie samo zdobyłoby dane niezbędne do analizy. Wystarczyłoby, że jedna osoba sprawdzałaby codziennie TOP20 dla 10 najbardziej konkurencyjnych branż i wyłapywała te strony, które się tam nie powinny znaleźć.

A webmasterzy zamiast na kablowaniu mogliby się skupić na rozwijaniu stron. Tak to powinno wyglądać – nie inaczej.

GD Star Rating
loading...
Google zachęca do zgłaszania spamraportów na konkurencję. Hm..., Google zachęca do zgłaszania spamraportów na konkurencję. Hm..., 10.0 out of 10 based on 4 ratings Google zachęca do zgłaszania spamraportów na konkurencję. Hm...

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

cbdss 28 maja 2012, 9:08

Hehe, przyznam szczerze, że jak zgłosił się do mnie klient na pozycjonowanie fraz związanych z kredytami, ubezpieczeniami itp., to pomyślałem, że najskuteczniejszym sposobem wypozycjonowania go, będzie zgłaszanie spam reportów :D

Seo-Profi 28 maja 2012, 9:11

@cbdss: to wiesz chyba, jak wyglądaja takie stronki :) – mało jest takich w pełni zoptymalizowanych, które coś sobą reprezentują – przeważają strony oparte na programach partnerskich, z mała ilością treści przeznaczonej dla końcowego użytkownika/klienta. Pozycjonowanie takiej strony należy rozpocząć od sprawdzenia,. czy Klient „ma ochotę” popracować nad stroną :). O ile bowiem do telewizji nie damy reklamy z błędami, „wyświechtanej” – o tyle już wielu właścicieli stron zaakceptuje taki stan dla swoich witryn. Chore to dla mnie, świadczące o braku właściwego podejścia do reklamy – jako sposobu na budowanie swojego wizerunku w Sieci :)

Colin 28 maja 2012, 10:35

Podobnie jak Matt uważam, że trzeba pewien procent swojego czasu przeznaczyć na walkę z nieuczciwą konkurencją. Ale podawanie przykładów stron stosujących bardzo zaawansowane techniki spamerskie na publicznym forum nie jest dobre, bo inny spamer może zdobyć nową wiedzę czytając taki post.

Seo-Profi 28 maja 2012, 10:54

Słuszna uwaga, Colin, pod tym kątem tego nie analizowałem pisząc wpis :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *