Filtry, bany, Search Console

Google wprowadza webmasterów w błąd?

narzedzia-google-dla-webmasterowPod koniec maja napisałem wpis, w którym zająłem się komunikatem, jaki zaczął się wtedy pojawiać w Narzędziach dla Webmasterów.

Wykryliśmy, że przy niektórych linkach prowadzących do Twojej witryny są stosowane techniki niezgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów.

Nie chcemy ufać linkom, które są nienaturalne lub sztuczne, radzimy więc usunąć wszystkie takie linki do Twojej witryny. Rozumiemy jednak, że części z nich możesz nie kontrolować. Dlatego w tym konkretnym przypadku podejmiemy precyzyjne działania i ograniczymy zaufanie do nienaturalnych linków. Jeśli uda Ci się usunąć któreś z nich, możesz poprosić o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia, dołączając listę swoich działań.

W razie pytań skorzystaj z naszego Forum pomocy dla webmasterów.

Treść wpisu ewidentnie wskazywała na to, że strona nie ma filtra, a jedynie Google “podjęło działania” w stosunku do witryn linkujących do strony, która otrzymała takie  powiadomienie. Sytuacja wydawała się zatem prosta – widzieliśmy już w przeszłości akcję z tego typu komunikatami, zatem nie widziałem powodu do niepokoju. Do czasu.

Analizowałem ostatnio kilka domen, z których każda dostała takie powiadomienie. Ponieważ profil linków w pierwszej z nich wyglądał bardzo nieciekawie stwierdziłem, że wyślę prośbę o ponowne rozpatrzenie, aby wiedzieć, jak się nastawić do pracy przy tworzeniu disavow toola. Jakie było moje zdziwienie, kiedy po tygodniu otrzymałem taki oto komunikat.

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http://www…..pl/,

Właściciel witryny zwrócił się do nas z żądaniem ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny http://www…pl/ pod kątem zgodności ze wskazówkami Google dla webmasterów.

Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe.

W szczególności poszukaj sztucznych i nienaturalnych linków kierujących do Twojej witryny, które mogą mieć na celu manipulowanie przepływu PageRank. Przykładami nienaturalnych linków są kupione linki przekazujące PageRank lub udział w systemach wymiany linków.

Zachęcamy do wprowadzenia zmian w witrynie, tak aby była zgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po dokonaniu zmian zgłoś ją do ponownego uwzględnienia w wynikach wyszukiwania Google.

W przypadku znalezienia nienaturalnych linków do swojej witryny, których nie możesz kontrolować ani usunąć, podaj szczegółowe informacje w żądaniu ponownego rozpatrzenia zgłoszenia.

W razie dodatkowych pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

Ponieważ sprawa była powiązana ze sobą postanowiłem wysłać podobną prośbę także i do pozostałych domen – tym bardziej, że zaczęły się pojawiać już wtedy sygnały w Sieci o tym, że taki komunikat, wbrew swojej treści, jest de facto informacją o nałożeniu na stronę filtra.

Minął tydzień. Dzisiaj patrzę w Narzędzia i … widzę informacje o filtrach, nałożonych na strony.

Przypomnę, że w sytuacji, jak nie ma na stronę nałożonej ręcznej kary, na prośbę o ponowne rozpatrzenie Google odpowiada z automatu komunikatem o braku podjętych ręcznych działań w stosunku do strony, wysyłając taki oto komunikat:

Drogi właścicielu lub webmasterze witryny http://….pl/!

Otrzymaliśmy od właściciela witryny prośbę o ponowne rozpatrzenie zgodności witryny http://….pl/ ze wskazówkami Google dla webmasterów.

Sprawdziliśmy Twoją witrynę i nie stwierdziliśmy żadnej ręcznej interwencji zespołu ds. spamu na stronach, mogącej mieć wpływ na pozycję witryny w rankingu Google. Nie ma potrzeby przesyłania żądania ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny, ponieważ wszelkie problemy z pozycją w rankingu, które mogły wystąpić, nie są związane z ręcznymi zmianami wprowadzonymi przez zespół ds. spamu na stronach.

Oczywiście mogły wystąpić inne problemy z witryną, które mają wpływ na jej pozycję w rankingu. Serwery Google określają kolejność wyników wyszukiwania przy użyciu serii formuł zwanych algorytmami. W ciągu każdego roku wprowadzamy setki zmian w naszych algorytmach wyszukiwania, a ranking stron jest opracowywany na podstawie ponad 200 wskaźników. Wraz ze zmianami naszych algorytmów oraz zawartości internetu (w tym Twojej witryny) mogą wystąpić pewne wahania pozycji w rankingu spowodowane wprowadzanymi aktualizacjami mającymi na celu zaprezentowanie jak najlepszych wyników użytkownikom.

Jeśli zauważysz zmianę pozycji w rankingu, która Twoim zdaniem może być spowodowana czymś więcej niż tylko zwykłym działaniem algorytmu, warto zbadać możliwe przyczyny tej sytuacji, takie jak np. istotna zmiana w zawartości witryny, systemie zarządzania treścią lub architekturze serwera. Twoja witryna może uzyskiwać niskie pozycje w rankingu na przykład wówczas, gdy serwer przestanie udostępniać strony Googlebotowi lub gdy zmienisz adresy URL znacznej części stron w witrynie. Listę innych potencjalnych przyczyn niskiej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania znajdziesz w tym artykule.

Jeśli nadal nie możesz rozwiązać problemu, odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

A tutaj zonk – w odpowiedzi mamy informację o … filtrze :). Mało tego – zawiera ona taki oto fragment

Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe.

który sugeruje, że była wysyłana prośba o ponowne rozpatrzenie !

Kilka razy próbowałem uzyskać stanowisko Google do zaistniałem sytuacji. 21 maja w końcu udało się – John powiedział, że w komunikacie

chodzi o to, co … napisano w komunikacie. Że nie ma mowy o ręcznym filtrze na domenę, do której był adresowany komunikat.

Ta odpowiedź mnie nie “uspokoiła”. Poszedłem innym tropem – w przeszłości kilka razy mieliśmy do czynienia z błędami w tłumaczeniu powiadomień. Jednak tym razem oryginał jest zbieżny z jego polskim tłumaczeniem, co osoby znające angielski mogą same sprawdzić:

We’ve detected that some of the links pointing to your site are using techniques outside Google’s Webmaster Guidelines.

We don’t want to put any trust in links that are unnatural or artificial, and we recommend removing any unnatural links to your site. However, we do realize that some links may be outside of your control. As a result, for this specific incident we are taking very targeted action to reduce trust in the unnatural links. If you are able to remove any of the links, you can submit a reconsideration request, including the actions that you took.

Nie dopuszczam do myśli sytuacji, w której Google nakłada na stronę karę po wysłaniu prośby o ponowne rozpatrzenie, ponieważ … opisywana sytuacja ma miejsce tylko w przypadku tego jednego, konkretnego komunikatu. Bardziej skłaniam się ku stwierdzeniu, że Google … pomyliło się za pierwszym razem i wysłało do webmasterów zły komunikat. Że wbrew temu, co zostało napisane w komunikacie  nałożono na strony ręczne kary – informując webmasterów o tym, że … taka sytuacja nie miała miejsca.

Świadczy o tym może fragment powiadomienia, cytowany powyżej – zwróćmy uwagę na wyboldowany fragment

Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe.

Jest jeszcze jedna rzecz, która utwierdza mnie w tym, że ten komunikat to info o filtrze. Zobaczmy na ostatnie zdanie

Jeśli uda Ci się usunąć któreś z nich, możesz poprosić o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia, dołączając listę swoich działań.

Skoro mamy zgodnie z tym, co mówi Google w takich sytuacjach tylko do czynienia z powiadomieniem webmastera o tym, że “coś żeśmy zrobili, ale nie stricte Tobie” – czyli strona nie ma filtra ręcznego, to … dlaczego w komunikacie jest wezwanie do działania?

Wasze zdanie?

GD Star Rating
loading...
Google wprowadza webmasterów w błąd?, Google wprowadza webmasterów w błąd?, 2.1 out of 10 based on 8 ratings Google wprowadza webmasterów w błąd?

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1338 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

Colin 4 czerwca 2013, 15:06

Wiadomość zawiera informację, że nienaturalne linki dalej istnieją, a nie cokolwiek o filtrach. Wyłączenie przekazywania PR przez część linków, o którym informuje pierwsza wiadomość, jest też ręcznym działaniem. Przy takim komunikacie pozycje prawie się nie zmieniają, a przy tym bardziej znanym jest filtr +50 (czasami trochę mniej, bo w końcowej części wyświetlania wyników dochodzi odfiltrowanie duplikatów) na wszystkie frazy.

Sebastian Miśniakiewicz 4 czerwca 2013, 15:53

Colin, to dlaczego wysyłając prośbę dostaje się informację o tym, że “Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe. “?
Sprawdziłem domeny, których to dotyczy – spadki ruchu w GA są znaczące – ponad 70%.
Pasuje to zatem do zlikwidowania – jak czytamy zresztą – wpływu mocy niektórych linków, ale to nie wyjaśnia, dlaczego domena dostaje filtr w odpowiedzi na prośbe o ponowne rozpatrzenie?
Moim zdaniem ten filtr JUŻ jest nałożony – wraz z pierwszym komunikatem…

Colin 4 czerwca 2013, 16:13

Bo w dalszym ciągu jest ręcznie wyłączony wpływ części linków na pozycję. Nie wiem tylko, jak duża jest ta część i czy pokrywa się w stu procentach ze zbiorem nienaturalnych linków, zwłaszcza gdy jest ich więcej.

Chociaż odpowiedź na prośbę o ponowne rozpatrzenie jest taka sama jak przy filtrze, żaden z akapitów wiadomości nie zawiera informacji że jest to filtr.

Sebastian Miśniakiewicz 4 czerwca 2013, 16:21

Colin, Google nie wysyła komunikatu o niezgodności strony ze Wskazówkami dla algorytmicznych filtrów. Zatem idąc tym tropem mamy filtr.
Z miesiąc czy dwa temu pytałem Johna, czy planują wysyłanie informacji o problemach strony ze Wskazówkami w sytuacji, gdy mamy do czynienia z filtrem algorytmicznym – stanowczo zaprzeczył….

Colin 4 czerwca 2013, 16:37

Nie wysyła i to wiem, ale o algorytmach nic tutaj nie pisałem.

Mamy jakieś ręczne działanie, które nie wygląda jak filtr, bo -70% ruchu podane wyżej to bardziej -10% dla jedynej strony z takim komunikatem, której statystyki widzę i nie jest widoczny tam znaczny spadek pozycji ani dla jakiejkolwiek frazy z anchor tekstu, ani dla wszystkich fraz, tak jak jest przy filtrach. Zwykły ręczny filtr miała przez dłuższy czas np. Tablica i było to bardzo widoczne w wynikach, a przy tym nowym komunikacie tak nie jest.

Sebastian Miśniakiewicz 4 czerwca 2013, 16:55

Kilka stron, Colin – wszystkie dostały taki komunikat i wszystkich ruch spadł o te ok 70-80% w dzień/dwa po otrzymaniu komunikatu.
Możliwe, że dlatego John nie chciał odpowiedzieć na to – pytałem kilka razy go o to, pytały i inne osoby – i nic :)

kmlody84 4 czerwca 2013, 15:32

Również natrafiłem na taką wiadomość dla jednej ze stron. Natomiast nie skutkowała ona prawie żadnymi spadkami pozycji. Więc pytanie, czy spadki dopiero nastąpią, czy lepiej sobie odpuścić wysyłanie tego ponownego rozpatrzenia? :-)

marcu 4 czerwca 2013, 18:46

Ja komunikat dostałem odnośnie strony do której prowadziło może z 15 linków nabytych w sposób naturalny.

Sebastian Miśniakiewicz 4 czerwca 2013, 18:57

To ciekawe…. Sprawdź w Narzędziach, ile widać – nie kupiłeś czasem domeny z”z przeszłością”?

marcu 4 czerwca 2013, 21:41

Nie chce podawać jej adresu z przyczyn oczywistych, ale domena nie miała historii. Zarejestrowana po raz pierwszy w 2011, początkowo jako blog później katalog stron i tutaj bardziej jak coś bym się doszukiwał powiązań… bo nie jednej grupie masowo powiadomienia przyleciały z tym, że to pojedynczy darmowy katalog.

Google nie jest ideałem 4 czerwca 2013, 19:44

Google nie jest ideałem. Sam walczyłem kiedyś 3 tygodnie z reklamami w AdWords, bo dyły ciągle odrzucane z powodu błędnego adresu internetowego strony docelowej. Dopiero po moim telefonie i rozmowie z pracownikiem doszliśmy do tego, że odrzucał je automat, który działał wadliwie po styczniowych zmianach w ocenie stron docelowych przez system AdWords…ot taka drobnostka, która kosztowała kilkanaście tysięcy Klienta…

Powtarzam, Google nie jest ideałem i tak też funkcjonuje…SEO również to dotyczy.

Webmaster102 5 czerwca 2013, 11:37

ok, nie jest ideałem każdy to wie, ale tutaj nie chodzi o pojedynczy przypadek…

tetsuo 13 czerwca 2013, 17:44

Dzięki za opisanie tego. Jesteś chyba jedynym seo-blogerem w PL który o tym pisze…

Sebastian Miśniakiewicz 13 czerwca 2013, 19:23

Poważnie? :)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *