Search Console
14 lutego 2020
nowe otwarcie

8 marca 2019 roku Google niespodziewanie zamknęło polskie Forum Pomocy dla Webmasterów. Napisałem wówczas

Zamknięcie Polskiego Forum Dla Webmasterów to dla mnie dobitny dowód na to, że Google dopięło swego –  odniosło sukces w walce ze spamem”. Czy to stwierdzenie jest właściwe pokażą nam kolejne miesiące oraz analiza zmian w algorytmie wdrażanych przez firmę

Minęło 11 miesięcy i … niespodziewanie 13 lutego została podjęta decyzja o jego reaktywacji.

Decyzja z jednej strony powinna ucieszyć osoby, które próbują samodzielnie zwiększyć widoczność swojej strony w naturalnych wynikach wyszukiwania – nie będą musieli odwiedzać anglojęzycznego Forum, aby znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Z drugiej przypomnę, że razem z polskim forum zamknięto tureckie Forum dla Webmasterów – dla osób niewtajemniczonych nie ma tutaj żadnego związku, jednak w praktyce zarówno Polska, jak i Turcja (aby zapełnić „pudło” wspomnijmy jeszcze o Rosji), są w ścisłej czołówce krajów, które „próbują na każdym kroku obejść algorytm” działaniami kolidującymi (nazwijmy to łagodnie w ten sposób) tzw. Wskazówki Google dla Webmasterów.

Miniony rok przyniósł nam kolejne update’y algorytmu, na podstawie których, obserwując różne strony – czy to Klientów, czy tych, którzy prosili o konsultację – zaryzykowałbym postawienie tezy, że to, co napisałem na początku wpisu („Google dopięło swego (…) stało się faktycznie. Dlaczego zatem Google podjęło taką decyzję?

Rynek wyszukiwarek w Polsce jest zdominowany przez Google, co widać po analizie danych prezentowanych na stronie https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland

Ostatnie 12 miesięcy (styczeń 2019 – styczeń 2020) to wahania udziału Google między 98,86%, a 97,85% – jak widać, trudno nawet mówić o przysłowiowym błędzie statystycznym, jeżeli chodzi o konkurencję (ma ona znacznie mniej niż 3% rynku)

Wyraźniej przedstawić to można na innym wykresie – dominacja Google jest bezdyskusyjna.

Co oznacza aktywacja Search Console Community

Jakoś nie wierzę, aby zaistniała jakaś przesłanka w postaci „złamania systemu” przez kreatywnych Polaków :).

Przypomnę jednak, że jedną ze zmian w ciągu ostatnich miesięcy, jakie wprowadziło Google, było dodanie nowych atrybutów dla linków wychodzących, za pomocą których właściciele stron mogą oznaczać zarówno linki komercyjne, jak i te generowane przez użytkowników (zobacz wpis na ten temat). I tutaj doszukiwałbym się powodów reaktywacji forum, ponieważ dzięki lepszemu kontaktowi z webmasterami Google będzie mogło mieć szybki feedback, dotyczący wdrażanych poprawek w algorytmie. A może czeka nas dużo bardziej gorący rok, pod kątem zmian w systemie, niż 2019 i Google chce wiedzieć szybciej, „co w trawie piszczy”?

Na szczęście jedna kwestia się nie zmieniła – od zamknięcia Forum minął rok czasu i w tym okresie żadna z analizowanych przeze mnie domen nie zaprzeczyła stwierdzeniu, że jeżeli właściciel dba o swoją stronę i nie chodzi „na skróty”, to może się prędzej czy później cieszyć dużą widocznością swojej witryny w Google.

I to jest w tym wszystkim najlepsze :)

O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Pozycjonowanie to nie magia (jak często słyszę),
tylko ciężka, codzienna praca przy budowaniu marki

Zobacz, jak z Klientem pracujemy przy stronie >


OPINIE I KOMENTARZE

Marcin 14 lutego 2020, 13:49

Mimo wszystko wydaje mi się, że jakość SEO w Polsce i tak uległa poprawie w stosunku do tego co działo się np. w roku 2013. Tanie sztuczki z SWLami i generowanym tekstem z mieszarek nie mają większego sensu dla stron, które chcą powisieć w serpach dłużej niż kilka dni

Sebastian Miśniakiewicz 14 lutego 2020, 14:18

Dokładnie.
Google też sobie radzi coraz lepiej z wyłapywaniem promowania strony przez systemy pośredniczące w sprzedaży powierzchni reklamowej (tzw. artykuły sponsorowane)
Jest ich trochę w Polsce i jak widzę korzysta z nich sporo firm. Na razie miałem 2 przypadki skorelowanych spadków związanych z wykupywaniem w nich wspomnianych „artykułów sponsorowanych”. Potrzebuję jeszcze jednak paru przypadków, aby móc o tym napisać artykuł/rozwinąć jedne z już napisanych. Zbyt często bowiem w parze idzie spamszeptanka, linki z fake profili itp.
Jedno jest pewne – coraz częściej widzę w topach strony, które mają znikomą, na tle konkurencji, ilość linków, co potwierdza to, co piszesz, Marcin, w swoim komentarzu :)

Marcin 20 lutego 2020, 13:57

Poruszyłeś tutaj ważną kwestię… od kilku lat prowadzę SEO dla kilku firm (jako dodatkowe projekty). Ich wspólnym mianownikiem jest tutaj śladowa ilość linków – oczywiście w stosunku do konkurencji. Oni mają ich dużo więcej, za to moi klienci mają topy na ‚konwertywne’ frazy :-)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii