Wyszukiwarka Google

Google daje dużym serwisom ogłoszeniowym fory. A one z tego korzystają

21 komentarzy

Od czasu do czasu spotykam się z sytuacją, w której moim rozmówcy uważają, że Google wykorzystuje zbyt mocno swoją pozycję na rynku. Wczoraj na Forum Google użytkownik Marcin 358 poruszył tę kwestię, poddając pod zastanowienie mocno widoczny pod frazy komercyjne … serwis ogłoszeniowy OLX.

Jak to jest, że na zapytania lokalne serwis OLX.pl znajduje się w top3 na wszystkie trzy pozycje. Wszystkie podstrony z wyników prowadzą do tych samych wyników wyszukiwania w OLX. Dotyczy to wielu lokalnych wyników wyszukiwania.

Jak się ma do tego:

– unikalna treść

– jakościowy Content na stronie

– Duplicate Content

– indeksowanie wyników wyszukiwania

Czy niedługo jako użytkownicy internetu bedziemy zdani na OLX aby zainstnieć w sieci?

Trudno się z Marcinem nie zgodzić.

Faktycznie, wpisując różne zapytania lokalne trafiamy na serwis OLX, przy czym widać, że wyniki te są wynikiem ewidentnego – moim zdaniem – kombinowania. Jak bowiem inaczej nazwać fakt, że po wpisaniu w Google „hydraulik radom” na pierwszych 3 miejscach widać wyniki OLX, z czego o ile jeden miałby rację bytu, to jednak już dwa kolejne są wynikiem mocno naciąganych „zabiegi optymalizacyjne”

Problem istnieje i jest większy

Google ogólnie od dłuższego już czasu promuje większych kosztem mniejszych.

Załóżmy, że jesteśmy z małej miejscowości, np. Kamień Pomorski i chcemy kupić nieruchomość – wpisujemy w Google „nieruchomości kamień pomorski”; wyszukiwarka pokaże nam na pierwszych trzech bezpłatnych miejscach portale ogłoszeniowe – agencje nieruchomości zaś, znające lokalny rynek, są na dalszych pozycjach.

 

Nie wiem, czy są to celowe działania Google, wynikające z faktu, że portale ogłoszeniowe emitują reklamy więc firmie Google bardziej (na logikę) powinno zależeć na tym, aby to one pojawiały się na wysokich pozycjach.

Do pewnego czasu nie widywałem np. Panoramy Firm w wynikach wyszukiwania – obecnie znowu ją widzę i zastanawiam się, na ile prawdy jest w tym, że mimo oficjalnego stanowiska Google, że na pozycje nie mają wpływu wydatki na reklamę, to jednak rzeczywistość może okazać się inna.

Rozumiem, że duży serwis ma markę – jednak Google aktywnie zachęca firmy do reklamowania się w swoim systemie reklamowym Adwords – patrząc się na to zaś, co widać w SERPach mam wrażenie, że firma, mówiąc o jakości wyników wyszukiwania, upiekła dwie pieczenie przy jednym ogniu:

  1. pokazała firmom, że aby być widocznym, trzeba płacić
  2. dzięki podniesieniu w SERPach portali ogłoszeniowych zwiększyła przychody na innym polu

Czy Waszym zdaniem fakt, że serwisy ogłoszeniowe pojawiają się nad stronami firmowymi, jest oczekiwanym przez internautów działaniem? Obawiam się, że za chwilę ludzie mogą sobie pomyśleć, że … nie warto rozwijać własnej, małej strony, bo i tak Google jej nie pokaże nigdy wyżej od serwisów ogłoszeniowych.

GD Star Rating
loading...
Google daje dużym serwisom ogłoszeniowym fory. A one z tego korzystają, Google daje dużym serwisom ogłoszeniowym fory. A one z tego korzystają, 8.5 out of 10 based on 12 ratings Google daje dużym serwisom ogłoszeniowym fory. A one z tego korzystają
autor 1380 artykułów opublikowanych na blogu

Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Top Contributor pomaga rozwiązywać te problemy na oficjalnym Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Tak, chcę >>


Opinie i Komentarze

Marcel 6 lutego 2018, 21:56

Wysoki Trust Flow + optymalizacja robią swoje, czyli niestety znowu linki… Ponadto OLX jest już długo w sieci, więc to też robi swoje.

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2018, 8:34

Z tym TF bym tak nie przesadzał, ponieważ linki mają mała wpływ dzisiaj na ranking – bardziej liczy się, jak napisałeś staż w Sieci. A za tym często idzie bycie częścią grupy serwisów, a to jeszcze bardziej zwiększa w oczach Google reputację witryny – mała firemka może o tym zapomnieć, jej pozostanie zdanie się na łaskę i niełaskę algorytmu (niestety)

Marcel 10 lutego 2018, 15:13

Długi staż domeny i mocny profil linków, więc wolno im dużo dużo więcej. Obserwuję to na wielu domenach. Zazwyczaj wysoki TF = spokój przy aktualizacjach algorytmu. Zobaczymy jak nowy DR Ahrefsa będzie korelował, ale na pierwszy rzut oka chyba go lepiej dopasowali.

Sebastian Miśniakiewicz 19 lutego 2018, 12:22

Bardziej staż.
Analizowałem ostatnio jeden duży serwis – linków ma tyle, co kot napłakał, w dodatku praktycznie wszystkie nofollow – a jest wyżej niż starszy seris z „mocnym profilem linków” – mocny tzn. lepszy w Ahrefs
Wiele osób zbytnio przecenia wpływ linków na pozycje, o czym wielokrotnie już pisałem – myślę, że jeszcze z rok czasu i wskaźniki typu TR przestaną się liczyć w SEO – jak kiedyś skończył się czas PageRank …

Piotrek 6 lutego 2018, 23:13

Problem jest szerszy a google schodzi na psy, ostatnio aktywizacja działu adwords wzmogła się. Na logiczną argumentację, że coś jest nie halo Pani się obraziła. Wątek https://productforums.google.com/forum/#!topic/webmaster-pl/8-4vgBitwoo;context-place=forum/webmaster-pl dosadnie pokazuje, jak wygląda ta legendarna jakość. Zresztą jak to wszystko wyciągnąć na światło dzienne, to byłby ciekawy materiał, trzeba dać jeszcze firmie szansę. Z jednej strony ich rozumiem, ale z drugiej pewne rzeczy są całkowicie nie do przyjęcia. Wiem, jest konkurencja w postaci Bing-a, tylko przeciętny Kowalski powoli nie wie już co to jest pasek adresowy. Takie chytre zagranie. Pozdrawiam autora bloga.

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2018, 8:31

Piotrek, widziałem Twój wątek i … nawet myślę, czy by się nie pochylić nad tym tematem na jakimś kolejnym wpisem – byłem na kilku wpisach i wstępnie nie widze problemu.
Zgadzam się, że Adwords jest promowany dwojako – przez kierowanie reklamy do małych firm oraz przez reklamę kontekstową w dużych serwisach
Pozdrawiam :)

Luk 7 lutego 2018, 7:26

Co do pierwszego przykładu to faktycznie wydaje się podejrzany. Natomiast te nieruchomości… Czy na pozycje wielkich portali ogłoszeniowych nie ma przypadkiem wpływu ilość ogłoszeń? Być może google tak dobiera pozycje w tej kategorii, aby odbiorca po kliknięciu zobaczył jak najwięcej ogłoszeń, a co za tym idzie – contentu?

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2018, 8:28

Podejrzewam, że jest tak, jak mówisz.
Jednak nie mam przekonania, aby na ranking site witryny miał mieć aż taki wpływ – zauważ, że serwisy należące do dużych grupy za chwilę (jak już nie) staną się liderami w SERPach, ponieważ trudno będzie nawet dużemu, ale pojedynczemu portalowi, nie będącego częścią grupy medialnej, zdobyć mocną pozycję.
Google sprytnie to rozgrywa – małę firmy zachęca do Adwordsa („wiedząc”, że nie wejdą w TOPy), duże promuje (a one zarabiają na reklamie kontekstowej, więc i Google zarabia)
Nie podoba mi się ta sytuacja – chociaż trzeba przyznać, że mniej firm w TOPach, które promują się nie przez markę, a linki, to z kolei dobry objaw zmian w algorytmie …

Piotrek 7 lutego 2018, 20:44

Sebastianie masz rację i tak to jest. Jak widzę 10 spamów Rankomatu w top-ach to głowa opada. Ja wiem, że wszystko jest „spamem”, ale niech chociaż jest jakieś rozróżnienie na grupy wpływu, co gwarantuje róże spojrzenie na te same zagadnienia. Nie wspominając, że nie ma jeszcze bana za firmy lokalne, które nic z tym wspólnego nie mają, tylko strona idzie pod pozycjonowanie na nazwy miast. Uwierz nie ma jakości, choć nie sprawdzam całego rynku więc ograniczam się tylko do pewnego fragmentu. Mały i tak nie kupi adwords bo go na to nie stać, by dokładać. Raczej jest to sprawa wizerunkowa dla troszkę większych i zyskanie taktycznej przewagi nad konkurencją. Ogólnie jak wiesz o czym piszę i tych regulaminach google, które sam koncern łamie to chętnie pomogę.

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2018, 20:48

To nie chodzi o to, czy to Rankomat, czy OLX, czy otodom itp – szukałem dzisiaj rękawiczek dziecięcych do jazdy konnej i na 5 wyników 3 były z Allegro, jeden OLX i tylko jeden sklep jeździecki !

Rafał 7 lutego 2018, 12:58

Już dawno o tym pisałem. Po prostu są równi i równiejsi i nie zmieni się to do czasu aż na naszym rynku nie pojawi się dobry konkurent dla google.

Promowanie serwisów które przeznaczają duże kwoty na Adwordsy jest już od jakiegoś czasu widoczne i wielu ludzi ma na ten temat podobne zdanie jak ja. Google ma pozycję dominującą na rynku i będzie to wykorzystywać i może mówić sobie co chce a robić co innego.

Według mnie jest dokładnie tak jak napisałeś: „Google sprytnie to rozgrywa – małę firmy zachęca do Adwordsa (“wiedząc”, że nie wejdą w TOPy), duże promuje (a one zarabiają na reklamie kontekstowej, więc i Google zarabia)”

Sebastian Miśniakiewicz 7 lutego 2018, 20:47

Smutne, ale „coś w tym jest” …

Karol 19 lutego 2018, 12:05

Wpływ wydanej kasy na pozycję w Google jest – i dowodzi to kilka testów które zrobiłem + oczywiście obserwacje. Natomiast Google specjalnie nie promuje ADW co też jest prawdą :) Czyli wszyscy mają rację a kasa i tak rządzi.

Sebastian Miśniakiewicz 19 lutego 2018, 12:20

Tak, masz rację co do wpływu.
Ale co do promocji to się nie zgodzę, bo cisną bardziej niż kiedyś – więcej emaili chociażby z kuponami dla nowozakładanych kont przychodzi.
A i opiekunowie kont też się starają.
W końcu jest, jak zakończyłęś: „kasa i tak rządzi” :)

Karol 19 lutego 2018, 12:29

Tak, tu masz rację.

Marcin 6 kwietnia 2018, 10:29

Czyli jak mam teraz wypromować swój lokalny serwis ogłoszeniowy?

Sebastian Miśniakiewicz 6 kwietnia 2018, 10:45

Treść – przecież zaplecza nie będziesz pod to tworzyć :)

Marcin 6 kwietnia 2018, 12:39

Treść przecież tworzą użytkownicy którzy zamieszczają ogłoszenia. Ja sam jaką treść mogę tworzyć?

Sebastian Miśniakiewicz 6 kwietnia 2018, 12:41

Chociażby opisując kategorie.
Zobacz też na bloga Allegro – dzisiaj już to nikogo nie dziwi,a jeszcze nie tak dawno było inaczej …

Marcin 6 kwietnia 2018, 12:52

Rzeczywiście kategorii nie mam opisanych więc muszę nad tym pomyśleć. Dziękuję za sugestie. Jeszcze coś doradzisz oprócz bloga?

Sebastian Miśniakiewicz 6 kwietnia 2018, 12:55

Strukturę oferty, optymalizacje tytułów kategorii, ogłoszeń – ogólnie to, co Google zawiera w swoich Wskazówkach dla Webmasterów :)
Plus obowiązkowo przystosowanie pod komórki PLUS szybkość działania

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii

Więcej w Wyszukiwarka Google
Co się może stać, gdy wszystkie strony w TOP10 posiadają nienaturalne linki

Dzisiaj chciałbym pochylić się nad takim oto komentarzem, jaki pojawił się pod jednym z wpisów na blogu: Niestety topy są...

Zamknij