Wyszukiwarka Google
7 sierpnia 2018
data w wynikach wyszukiwania (serps)
Komentarz
Sebastian MiśniakiewiczAutor blogu,
specjalista od SEO

Warto mieć stronę zaindeksowaną w Google – to jest pewnik. Jednak należy pamiętać o tym, że na to, czy zostanie ona (i w jakim stopniu) zaindeksowana, duży wpływ ma treść, jaka się na niej znajduje. Google potrafi też wyindeksować coś, co „omyłkowo” zostało dodane do indeksu.

Czasy, kiedy zaindeksowanie strony równało się jej pozostaniu w indeksie, dawno minęły. Pracownicy Google publicznie mówią dzisiaj, że to od jakości strony zależy, czy będzie ona obecna w indeksie, czy też nie. Wprawdzie witryna (lub jej część) o niskiej jakości (czy wręcz braku treści)  może zostać niekiedy zaindeksowana „omyłkowo” aby przy kolejnej wizycie Google zostać usuniętą z indeksu.

Warto w tym miejscu na chwilę pochylić się nad datą, jaką widzimy po wejściu z wyników wyszukiwania w kopię strony

dla analizowanej strony

Jedni uważają, że jest to data ostatniego zaindeksowania kopii, inni – data ostatniego odwiedzenia strony przez Googlebota

Kto ma rację?

Jaką datę prezentuje nam Google w kopii strony

Do tego pytania w jednym ze swoich ostatnich tweetów nawiązał Gary Illyes z Google, co pozwala przypuszczać, że odpowiedź nie dla wszystkich jest oczywista.

 

Wbrew powszechnej opinii nie jest to data ostatnich odwiedzin strony przez Google, ale data wykonania kopii, którą wyszukiwarka prezentuje w swoich zasobach. A co za tym idzie data widoczna w kopii nie jest tożsama z ostatnimi odwiedzinami Googlebota na danej stronie.

Wypowiedź Garry’ego rzuca też światło na to, dlaczego w niektórych przypadkach, mimo zaproszenia robota na stronę z poziomu Search Console przez narzędzie :Pobierz jako Google” wyszukiwarka nie chce uaktualnić kopii strony – dzieje się tak, ponieważ to system podejmuje decyzję o tym, czy ma uaktualnić ją, czy też nie.

Pobierz jako Google nie działa tak, jak kiedyś

Jeżeli dokonamy zmiany na jakiejś stronie i zaprosimy na nią Googlebota, to kopia strony zostanie szybko uaktualniona dla starego serwisu, ale już dla nowego/młodego nie do końca.

Ale aby nie było tak prosto dodam, że opisana wyżej zasada czasem się nie sprawdza – niekiedy na zaindeksowanie zmian na stronie. czy zaindeksowanie nowej strony, musimy czekać … kilka dni, czy nawet ponad tydzień.

Mało tego – dokonanie próby zaindeksowania kolejnej zmiany na stronie, po tym, jak ją z sukcesem przeindeksujemy, prawie w 100% skończy się tym, że przez dobę … nic się nie stanie.

Konkluzja

John Mueller wspomniał parę miesięcy temu, w nawiązaniu do wprowadzonego ograniczenia, w ramach którego w ciągu doby możemy z poziomu swojego konta w Search Console zaprosić bota na stronę jedynie około 10 razy, że prawdziwi webmasterzy nie używają tej funkcji. I coś w tym jest – a jeżeli dodamy do tego, że jak Googlebot zaobserwuje na stronie duże zmiany od swojej ostatniej wizyty to potrafi zwieszyć częstotliwość swojej pracy, to wszystko zaczyna się spinać w jedną całość, zgodnie z którą coraz większy wpływ na zaindeksowanie ma treść i jakość witryny, a coraz mniejszą – techniczne działania z tym związane.

Miejmy to zatem na uwadze w pracach przy stronie – i zamiast myśleć o tym, jak zaindeksować treści, przenieśmy swoją uwagę na działania, dzięki którym nasza strona zyska na jakości, co z kolei sprawi, że będzie lepiej postrzegana (i chętniej indeksowana) przez Googlebota.

GD Star Rating
loading...
Data, jaką widzimy w kopii strony w Google, nie jest datą odwiedzin Googlebota, Data, jaką widzimy w kopii strony w Google, nie jest datą odwiedzin Googlebota, 8.2 out of 10 based on 5 ratings Data, jaką widzimy w kopii strony w Google, nie jest datą odwiedzin Googlebota
O autorze
SEBASTIAN
MIŚNIAKIEWICZ
Autor bloga,
specjalista SEO
Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność
Twojej strony w Google?

Tak, chcę


Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii