Optymalizacja stron

Czy zamieszczenie tego samego opisu produktu na Ceneo/Allegro czy w podobnym serwisie może zaszkodzić pozycji sklepu w Google ?

6 komentarzy

Temat przygotowywania własnych opisów dla produktów oferowanych w sklepie kontra korzystania z przygotowanych przez producenta/dyskrybutora gotowych wzorców poruszany jest często w dyskusjach związanych z widocznością kart produktów w wyszukiwarce Google.

Z  reguły mało który właściciel sklepu poświęca swój czas i środki na tworzenie oryginalnych opisów produktów, tłumacząc to tak: „nie da się dla każdego produktu przygotować nowego opisu, bo mam ich przecież tysiące”.

Nie przekonuje mnie taka odpowiedź – skoro nawet księgarnie internetowe potrafią opisać książkę „po swojemu” to znaczy, że się da – trzeba tylko chcieć oraz móc (z tym drugim jednak łączą się duże nakłady finansowe, więc jestem w stanie zrozumieć, dlaczego więcej osób chce niż może).

Czy coś się zmieniło w tym zakresie ?

Z pytaniem dotyczącym wykorzystania identycznych opisów jak na sklepie w serwisie rodzaju Amazona zmierzył się ostatnio John

„Czy jak umieścimy w serwisach jak Amazon takie same opisy produktów jak w naszym sklepie internetowym, to czy może to wpłynąć na ranking naszej witryny”?

John zaprezentował odpowiedź w postaci wyników ankiety:

  • lubię widzieć kopie (opisów) – 13%
  • wolę różne wyniki – 31%
  • chciałbym napisać się zimnego piwa – 56%

wybierając najczęściej wybierany „piwny wariant” :)

Ponieważ jego odpowiedź, nie została zrozumiana przez pytającego, to za chwilę deprecyzował:

A co chcesz osiągnąć (publikując w innym miejscu kopię swoich opisów)? Produkty na Twojej stronie nie będą rankowały wyżej/lepiej w sytuacji, gdy będziesz powielał  na innych stronach ich treść.

Oryginalna odpowiedź

Well, what do you want to achieve with it? They’re not going to rank more or better by spreading the same content out.(…)

Problem z duplikatami jest stary i (nie) łatwy do ogarnięcia

Nie jest łatwo rankować w Google kolejnemu sklepowi z tym samym opisem produktu, a i samo Google często (prawie zawsze?) pokazuje wyżej w wynikach wyszukiwania porównywarki cenowe zamiast sklepów. 

Gdybym miał jednak własny sklep, to zadbałbym o to, aby czymś się wyróżnić – powielanie w kolejnym sklepie po raz n-ty opisu produktu zaciągniętego z bazy danych producenta, na logikę nie jest projakościowym działaniem i przygotowałbym super opis dla produktów zamieszczonych na swojej witryny, a do „Amazona i innych” dostarczył „gorszy” opis (=mniej zasobny w treść), czyli … ten od producenta. Duży serwis, z racji swojej mocy, powinien mimo tego i tak z „okrojonym” serwisem rankować wysoko, dzięki czemu będziemy mieli w topie wyszukiwarki nie tylko „Amazona”, ale i naszą witrynę (z lepszym opisem), a nie konkurenta (gdy to on, a nie my, przygotuje unikalny opis).

PS

W wątku na Twitterze zwróciła moją uwagę jedna wypowiedź

Identical title = 1 URL ranked (whoever is more authoritative, often Amazon)

Different title = both URLs ranked

„identyczny tytuł – w wyszukiwarce rankuje jeden url, najczęściej należący do domeny z większym autorytetem, czyli do Amazona; zaś jak dostępne są różne tytuły dla tego samego opisu to w Google rankują oba urle”

Jest to niby jakieś rozwiązanie, ale moim zdaniem chwilowe – za chwilę Google coś zmieni w algorytmie i … wyindeksuje nasz sklep (bo będzie miał ten sam opis, tylko inny tytuł)

 

GD Star Rating
loading...
Czy zamieszczenie tego samego opisu produktu na Ceneo/Allegro czy w podobnym serwisie może zaszkodzić pozycji sklepu w Google ?, Czy zamieszczenie tego samego opisu produktu na Ceneo/Allegro czy w podobnym serwisie może zaszkodzić pozycji sklepu w Google ?, 10.0 out of 10 based on 1 rating Czy zamieszczenie tego samego opisu produktu na Ceneo/Allegro czy w podobnym serwisie może zaszkodzić pozycji sklepu w Google ?
autor 1378 artykułów opublikowanych na blogu

Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Top Contributor pomaga rozwiązywać te problemy na oficjalnym Forum Pomocy Google dla Webmasterów.


Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?

Tak, chcę >>


Opinie i Komentarze

Piotr 12 sierpnia 2018, 17:36

Czy jest sens robienia przekierowań starych adresów stron w witrynie na nowe (został zmieniony CMS) jeśli nie prowadzą do nich żadne linki zewnętrzne?

Sebastian Miśniakiewicz 12 sierpnia 2018, 18:01

Można nie robić – ale warto wówczas uważnie śledzić błędy w Search Console, bo … linki jakieś mogą istnieć (których nie widać w żadnych narzędziach).
Plus zadbać o dobrą sitemapę
PS
Domyślam się, ze chodzi o nową stronę, skoro piszesz o braku linków :)

Piotr 12 sierpnia 2018, 18:44

A dlaczego w tym przypadku ważna jest sitemapa?

Sebastian Miśniakiewicz 12 sierpnia 2018, 18:53

Sitemapa to taka wskazówka dla Google o Twojej nowej strukturze serwisu – robot prędzej czy później „przegryzie się przez stronę” – i jak wierzyć Johnowi, to jest w stanie samodzielnie „odkryć” duże zmiany w serwisie i szybciej je zaindeksować.
Nie wiem, jak duża jest twoja strona – jak jest mała, to wystarczy zaprosić bota na stronę przez Search COnsole, z opcją pobrania nie tylko docelowej strony, ale wszystkich, do których prowadzą umieszczone na tej stronie linki.

Piotr 12 sierpnia 2018, 21:18

Właśnie strona jest na WordPress site ma 50000 i na indeksacje niektórych wpisów trzeba czekać kilkanaście dni czy to przez to że mapy nie ma, czy moze cos nie tak z pingowaniem?

Sebastian Miśniakiewicz 12 sierpnia 2018, 21:48

Pingowanie nic nie da, jak strony są kiepskie – bez adresu trudno się wypowiadać, ale nawet mając adres to takich rzeczy nie robi się w komentarzach – tu trzeba poświęcić trochę godzin pracy
Do WordPressa masz wtyczki od generowania sitemap – znajdź jakąś i zainstaluj (ale i tak miej na uwadze jakość strony, a w tym przypadku też i strukturę – wpisy, strony, kategorie, tagi)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inne wpisy z tej kategorii

Więcej w Optymalizacja stron
Mobile-first Index – przydatne informacje

(update: 17-06-2018) 17 maja napisałem o nowym komunikacie rozsyłanym przez Google  w ramach Search Console - zgodnie z zapowiedziami dla...

Zamknij