Czy zamieszczenie tego samego opisu produktu na Ceneo/Allegro czy w podobnym serwisie może zaszkodzić pozycji sklepu w Google ?
Spis treści
Temat przygotowywania własnych opisów dla produktów oferowanych w sklepie kontra korzystania z przygotowanych przez producenta/dyskrybutora gotowych wzorców poruszany jest często w dyskusjach związanych z widocznością kart produktów w wyszukiwarce Google.
Z reguły mało który właściciel sklepu poświęca swój czas i środki na tworzenie oryginalnych opisów produktów, tłumacząc to tak: „nie da się dla każdego produktu przygotować nowego opisu, bo mam ich przecież tysiące”.
Nie przekonuje mnie taka odpowiedź – skoro nawet księgarnie internetowe potrafią opisać książkę „po swojemu” to znaczy, że się da – trzeba tylko chcieć oraz móc (z tym drugim jednak łączą się duże nakłady finansowe, więc jestem w stanie zrozumieć, dlaczego więcej osób chce niż może).
Czy coś się zmieniło w tym zakresie ?
Z pytaniem dotyczącym wykorzystania identycznych opisów jak na sklepie w serwisie rodzaju Amazona zmierzył się ostatnio John
„Czy jak umieścimy w serwisach jak Amazon takie same opisy produktów jak w naszym sklepie internetowym, to czy może to wpłynąć na ranking naszej witryny”?
John zaprezentował odpowiedź w postaci wyników ankiety:
- lubię widzieć kopie (opisów) – 13%
- wolę różne wyniki – 31%
- chciałbym napisać się zimnego piwa – 56%
wybierając najczęściej wybierany „piwny wariant” :)
What do you expect to happen in search? What would you expect as a user?
— John ☆.o(≧▽≦)o.☆ (@JohnMu) July 31, 2018
Ponieważ jego odpowiedź, nie została zrozumiana przez pytającego, to za chwilę deprecyzował:
A co chcesz osiągnąć (publikując w innym miejscu kopię swoich opisów)? Produkty na Twojej stronie nie będą rankowały wyżej/lepiej w sytuacji, gdy będziesz powielał na innych stronach ich treść.
Oryginalna odpowiedź
Well, what do you want to achieve with it? They’re not going to rank more or better by spreading the same content out.(…)
Problem z duplikatami jest stary i (nie) łatwy do ogarnięcia
Nie jest łatwo rankować w Google kolejnemu sklepowi z tym samym opisem produktu, a i samo Google często (prawie zawsze?) pokazuje wyżej w wynikach wyszukiwania porównywarki cenowe zamiast sklepów.
Gdybym miał jednak własny sklep, to zadbałbym o to, aby czymś się wyróżnić – powielanie w kolejnym sklepie po raz n-ty opisu produktu zaciągniętego z bazy danych producenta, na logikę nie jest projakościowym działaniem i przygotowałbym super opis dla produktów zamieszczonych na swojej witryny, a do „Amazona i innych” dostarczył „gorszy” opis (=mniej zasobny w treść), czyli … ten od producenta. Duży serwis, z racji swojej mocy, powinien mimo tego i tak z „okrojonym” serwisem rankować wysoko, dzięki czemu będziemy mieli w topie wyszukiwarki nie tylko „Amazona”, ale i naszą witrynę (z lepszym opisem), a nie konkurenta (gdy to on, a nie my, przygotuje unikalny opis).
PS
W wątku na Twitterze zwróciła moją uwagę jedna wypowiedź
Identical title = 1 URL ranked (whoever is more authoritative, often Amazon)
Different title = both URLs ranked
„identyczny tytuł – w wyszukiwarce rankuje jeden url, najczęściej należący do domeny z większym autorytetem, czyli do Amazona; zaś jak dostępne są różne tytuły dla tego samego opisu to w Google rankują oba urle”
Jest to niby jakieś rozwiązanie, ale moim zdaniem chwilowe – za chwilę Google coś zmieni w algorytmie i … wyindeksuje nasz sklep (bo będzie miał ten sam opis, tylko inny tytuł)
loading...
Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google?
Opinie i Komentarze
Czy jest sens robienia przekierowań starych adresów stron w witrynie na nowe (został zmieniony CMS) jeśli nie prowadzą do nich żadne linki zewnętrzne?
A dlaczego w tym przypadku ważna jest sitemapa?
Czy na przykład taki tytuł wpisu na blogu Nowoczesne i ładne samochody sportowe tanio.
będzie dobrym wyborem biorąc pod uwagę, że wyszukiwań jako całość ma 150 razy a same ładne samochody sportowe wyszukiwane są np. 8000 razy.
Czy lepiej będzie może dać tytuł ładne samochody sportowe (konkurencja dużo większa) oraz rozbudowywać go do long tail w treści oraz w treści użyć słowo nowoczesne i ładne, tanie po kilka razy lub powtórzyć cały tytuł?
Osobiście nigdy bym nie kliknął w taki artykuł – sam tytuł wygląda (i jest) pisany pod SEO więc nie oczekiwałbym po nim wartościowej treści. Przy tytule pomyślałbym bardziej o klikalności niż o słowach kluczowych, w treści natomiast umieściłbym słowa powiązane z tematem oraz zadbał o to żeby temat był wyczerpujący + dodał parę ciekawostek na temat samych aut i ich producentów, zwiększy to long tail ale i wrażenia czytelników. Nie przesadzałbym ze słowami kluczowymi takimi jak „nowoczesne” i „ładne”, celowałbym bardziej w synonimy i odpowiednie anchor tagi przy linkowaniu.
Tere fere, jakość? Opis producenta, który wie co sprzedaje. Sklepy kopiują opis i sprzedają produkt 10% taniej niż te, które zatrudniają copywitera by stworzyć unikalny opis dla produktu, którego w większości nigdy nie widziały na oczy, a własnoręcznie wykonane foty to już zbędny wydatek chyba że przyjdzie zwrot. Efekt, na topach drożyzna tych samych produktów, które można kupić w sklepach internetowych za mniejsze pieniądze na dalszych stronach w wynikach wyszukiwarki. To amerykańskie SI jeszcze nie rozumie relacji jakości do ceny, która dla konsumenta ma kluczowe znaczenie. Dzięki tej jakości właśnie od jakiegoś czasu tak się dzieje. Taniej można już kupić coś stacjonarnie niż przez internet, dokładnie na odwrót niż było wcześniej. Ech dajcie na razie spokój z tą jakością bo widać, że kasa tam na razie rządzi tylko a sieć to zbiór naganiaczy na produkty i usługi tego co więcej zapłaci.
Czy jak mam słowo kluczowe w tytule strony np. słowo kluczowe nazwaproduktu – nazwa firmy
wpisując w treści strony „słowo kluczowe nazwa produktu” google wzmacnia to słowo kluczowe tak jakbym je wpisał bez nazwy produktu w treści?
Czy duplikacja wewnętrzna tytułów stron kategorii w sklepie internetowym np. we wszystkich kategoriach (klapki, sandały itp) jest „wyprzedaż damskich butów” wpływa również na gorszą widoczność stron produktów do których linki z tych kategorii prowadzą?
Czy jak mam stronę o adresie domena.pl?id=strona i zmienię później adres na domena.pl/strona i strona będzie widoczna pod dwoma adresami to google potraktuje to jako duplikacje i warto zrobić przekierowanie ze starego adresu?
Czy w przypadku stronicowania w sklepie internetowym można na wszystkich podstronach kategorii poza pierwszą/główną użyć noindex, follow oraz canonical na pierwszą stronę (występuje również opis kategorii na stronie głównej oraz podstronach)?
Czy canonical zadziała jak strona, na której zostanie umieszczony nie jest duplikatem kanonicznej?