Jeszcze nie tak dawno mapa strony na witrynie była praktycznie obowiązkowa. Obecnie, przy coraz większej uwadze, jaką poświęca się linkowaniu wewnętrznemu, bardzo często się o niej “zapomina”, poprzestając jedynie na zgłoszeniu mapy w formacie XML w Narzędziach Google dla Webmasterów. Czy warto zatem nadal tworzyć “mapy stron” dla użytkowników?
Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć sobie – tak, warto je tworzyć. Mapy witryny przeznaczone dla użytkowników nie tylko pomagają im w poruszaniu się po witrynie. Aby sprawdzić, jak bardzo nasza strona jest “przyjazna dla robota”, warto sprawdzić, czy poprzez zwykłe klikanie na po witrynie jesteśmy w stanie odwiedzić wszystkie strony. Przy prostej witrynie z pewnością nie pominiemy ani jednej strony. Jednak im bardziej wzrasta jej złożoność, tym bardziej wzrasta ryzyko pominięcia jakiegoś ważnego elementu naszego serwisu. Mapa witryny w formie linków do każdej strony jest gwarancją, że “nic nie ujdzie uwadze” osobom odwiedzającym nasz serwis.
Jest jeszcze inna korzyść związana z umieszczeniem mapy strony na witrynie. Możemy w ten sposób wyróżnić np. pewne kategorie w naszym serwisie, a co za tym idzie … (na czym chyba zależy każdemu webmasterowi) możemy kontrolować przepływ PageRanku w obrębie domeny :). Jeżeli składa się ona z tysięcy stron, można w łatwy sposób naprowadzić osoby odwiedzające naszą stronę do właściwych jej “zakamarków”. Prowadząc sklep, możemy wskazać np. najbardziej popularne kategorie – itp. itd.
Warto zatem prowadząc witrynę zadbać nie tylko o zgłoszenie mapy w formacie XML do Narzędzi, ale także i o stworzenie mapy w formacie HTML – przydatnej dla robotów oraz dla internautów :)
loading...
OPINIE I KOMENTARZE
Z reguły mapy stron dla użytkowników sprawdzają się przy dużych stronach gdzie rzeczywiście można zabłądzić. Użytkownicy rzadko z nich korzystają jednak moim zdaniem warto. Taką mapę warto też umieścić przy błędzie strony/nie znalezionej stronie, aby użytkownik mógł przejść gdzie potrzebuje.
Uwaga ze stroną błędu 404 jest bardzo ważna :). Tak to jest, że jako internauci jesteśmy bardzo leniwi. Wielu właścicieli sklepów nie wie, że tracą sporo klientów, ponieważ jak widzą standardową stronę błędu to myślą, że sklep się zawiesił :). Wolą wpisać nowe zapytanie w Google, niż cofnąć się z powrotem, na poprzednią stronę…
A tymczasem wystarczy przerobić taką stronę, dać np. 3 boksy: nowości, najczęściej kupowane czy najczęściej oglądane – i zatrzymujemy użytkownika na stronie :)
Przydatny news :) thx