Optymalizacja stron

Czy warto tworzyć sitemapę na stronie

Jeszcze nie tak dawno mapa strony na witrynie była praktycznie obowiązkowa. Obecnie, przy coraz większej uwadze, jaką poświęca się linkowaniu wewnętrznemu, bardzo często się o niej „zapomina”, poprzestając jedynie na zgłoszeniu mapy w formacie XML w Narzędziach Google dla Webmasterów.  Czy warto zatem nadal tworzyć „mapy stron” dla użytkowników?

Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć sobie – tak, warto je tworzyć. Mapy witryny przeznaczone dla użytkowników nie tylko pomagają im w poruszaniu się po witrynie. Aby sprawdzić, jak bardzo nasza strona jest „przyjazna dla robota”, warto sprawdzić, czy poprzez zwykłe klikanie na po witrynie jesteśmy w stanie odwiedzić wszystkie strony. Przy prostej witrynie z pewnością nie pominiemy ani jednej strony. Jednak im bardziej wzrasta jej złożoność, tym bardziej wzrasta ryzyko pominięcia jakiegoś ważnego elementu naszego serwisu. Mapa witryny w formie linków do każdej strony jest gwarancją, że „nic nie ujdzie uwadze” osobom odwiedzającym nasz serwis.

Jest jeszcze inna korzyść związana z umieszczeniem mapy strony na witrynie. Możemy w ten sposób wyróżnić np. pewne kategorie w naszym serwisie, a co za tym idzie …  (na czym chyba zależy każdemu webmasterowi) możemy kontrolować przepływ PageRanku w obrębie domeny :). Jeżeli składa się ona z tysięcy stron, można w łatwy sposób naprowadzić osoby odwiedzające naszą stronę do właściwych jej „zakamarków”. Prowadząc sklep, możemy wskazać np. najbardziej popularne kategorie – itp. itd.

Warto zatem prowadząc witrynę zadbać nie tylko o zgłoszenie mapy w formacie XML do Narzędzi, ale także i o stworzenie mapy w formacie HTML – przydatnej dla robotów oraz dla internautów :)

GD Star Rating
loading...

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

gdaq 13 października 2010, 8:27

Z reguły mapy stron dla użytkowników sprawdzają się przy dużych stronach gdzie rzeczywiście można zabłądzić. Użytkownicy rzadko z nich korzystają jednak moim zdaniem warto. Taką mapę warto też umieścić przy błędzie strony/nie znalezionej stronie, aby użytkownik mógł przejść gdzie potrzebuje.

Seo-Profi 13 października 2010, 9:35

Uwaga ze stroną błędu 404 jest bardzo ważna :). Tak to jest, że jako internauci jesteśmy bardzo leniwi. Wielu właścicieli sklepów nie wie, że tracą sporo klientów, ponieważ jak widzą standardową stronę błędu to myślą, że sklep się zawiesił :). Wolą wpisać nowe zapytanie w Google, niż cofnąć się z powrotem, na poprzednią stronę…
A tymczasem wystarczy przerobić taką stronę, dać np. 3 boksy: nowości, najczęściej kupowane czy najczęściej oglądane – i zatrzymujemy użytkownika na stronie :)

Marcin Stępień 25 października 2010, 16:28

Przydatny news :) thx

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *