Wyszukiwarka Google

Czy strona może bardzo spaść w Google przy przekierowaniu 301?

Jak wiadomo przekierowanie 301 niesie za sobą pewne „straty” – Google informuje oficjalnie o tym, że nie całą moc przekierowywanej strony/domeny przejdzie na nową lokalizację.

A co stanie się w dosyć często występującej sytuacji, gdzie zmieniamy szatę graficzną i strukturę serwisu – czy zmiana wyglądu strony może sama w sobie spowodować jej spadek w wynikach wyszukiwania Google?

Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Dlaczego tak się może stać?

O pozycji strony w Google nie decydują tylko linki – zgodnie ze starą zasadą „Linking is the Queen” (moim zdaniem mającą coraz mniejsze zastosowanie), ale także i zawartość strony – Content is the king (co z kolei uważam, że ostatnio bardzo zyskało na znaczeniu). Jeżeli na nowej stronie pominiemy coś, co znajdowało się na starej (np. fragment tekstu z pewnym sformułowaniem, pod którym dana strona wyświetlała się ona wysoko w Google) – no cóż, rzeczą oczywistą jest, że pozycja strony pod daną frazę musi spaść.

Bardzo często webmasterzy zmieniają np. silnik sklepu internetowego i nie robią przekierowań na nowe adresy.  Jeżeli sklep istnieje już od długiego czasu i ma swoich wiernych „ambasadorów”, posiada liczne komentarze na forach i recenzje/opisy/testy produktów na blogach – po zmianie silnika osoby wchodząc przez taki odnośnik zobaczą piękne „Page not found”. Całą pracę, z wielu lat, „trafi”. To z punktu użytkoników. Ale z punktu widzenia Google będzie to samo – „biedny robocik” będzie „zasuwał” po odnośnikach, tysiącach odnośników, i za każdym razem na końcu widział informację, że takiej strony nie ma. Oj, po takim bugu czasami miesiącami trzeba wracać do pozycji sprzed przenosin – a często też nie udaje się ich odzyskać…

Sugestia Matt’a na uniknięcie ewentualnych spadków (pomimo tego, że w wielu sytuacjach Google potrafi „się połapać” w zmianach i przekierowania działają bardzo dobrze) jest bardzo prosta. Należy przeprowadzić kilka testów z nowym design’em, aby chociaż na przykładzie kilku stron stwierdzić, że wszystko gra i można dokonać przejścia na nową wersję strony.

Po co, ktoś zapyta, testy?

A po to, aby móc wykluczyć ewentualne spadki wpływem przekierowania. Jeżeli na testach polecą nam strony pod frazy, na których nam zależy – to mamy czarno na białym dowód na to, że to nowa struktura spowodowała spadek tych stron. Jeżeli jednocześnie zaś wprowadzilibyśmy nową szatę wraz z przekierowaniami – to łatwo można byłoby dojść do mylnych wniosków.

Pamiętajmy zatem o tym, aby zmiany na stronach robić z głową :)

GD Star Rating
loading...

Zobacz inne wpisy z tej kategorii

napisał/a 1334 artykułów na rzecz Bloga SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w Google to moja pasja.

Od 2008 roku jako Top Contributor pomagam webmasterom rozwiązywać problemy z widocznością ich stron w Google na Forum Pomocy Google dla Webmasterów, na którym jestem najdłuższym stażem TC w Polsce.

W 2010 roku roku założyłem pierwszego w Polsce bloga SEO skierowanego nie do branży SEO, ale stricte do właścicieli stron, na którym przystępnym językiem przybliżam Wskazówki Google dla Webmasterów, opisuję i komentuję zmiany, jakie zachodzą w algorytmie Google. Publikując wskazówki odnośnie tego, jak rozwijać strony, aby rankowały wysoko w Google, pomagam im zwiększać ruch na stronach z naturalnych wyników wyszukiwania.

SEO to także moje życie zawodowe – firma SEOProfi, której jestem właścicielem, świadczy usługi na rynku polsko, anglo- i niemieckojęzycznym.

Opinie i Komentarze

bceuropa 28 lipca 2011, 14:29

Generalnie uważam, że ze zmiany layoutu można zrobić super korzystny zabieg SEO. Oczywiście robiąc to z głową :)

seowariat 5 sierpnia 2011, 8:29

„bceuropa” możesz rozwinąć Swoją wypowiedź? Ja z kolei uważam, że po zmianie templatki strona spada w dół, ale nieznacznie, więc kilka pozycji to jeszcze nie tragedia:)

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *