17 października 2013
Wyszukiwarka Google
Matt Cutts

Stanowisko Google w zakresie linkowania wewnętrznego jest jasne – w obrębie serwisu nie powinno się używać nofollow.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – ustawiając parametr nofollow na linkach blokujemy przepływ PageRanku w obrębie witryny. Im więcej mamy stron w serwisie, na których znajduje się strona z takim linkiem, tym gorzej dla niej jak ustawimy nofollow na takim linku, ponieważ tracimy taki procent mocy strony, jaki wynika z ilorazu sumy linków nofollow oraz dofollow. Jeżeli np. na stronie mamy 1 link nofollow i 10 linków dofollow, to 1/10 PR strony, czyli 10% “wyparuje”. Bardzo ważne – liczą się wszystkie linki: i wewnętrzne, i zewnętrzne.

Wiem, wiem, niektórzy z Was napiszą mi, że o tym wiadomo od dawna.

Hm… to dlaczego wiele firm …. SEO z uporem maniaka używa nofollow w obrębie swoich serwisów? :)

W pytaniu, jakie postawiono Mattowi mieliśmy do czynienia ze specyficzną stroną – stroną logowania. Czy może jednak powinno się ją traktować inaczej? “Zwolenników” używania nofollow w obrębie własnego muszę zmartwić – nic z tych rzeczy. Z tego samego powodu, co opisałem powyżej, warto także i linki wewnętrzne do takiej strony zostawić z atrybutem dofollow.

Osoby “obawiają się”, że taka strona będzie pojawiała się w SERPach. Zapytam się: “No i co z tego”? Jeżeli nie chcą, aby wpadała w SERPy, niech użyją noindex – wystarczy bowiem, że ze strony logowania będzie TYLKO jeden link wychodzący, do strony głównej – to już widać, ile można stracić, jak serwis ma 5000 stron i z każdej z nich jest link do strony logowania.

Co innego linkowanie zewnętrzne np. linki pochodzące z reklam – tutaj już sprawa wygląda inaczej. Link do serwisu, co do którego mamy “wątpliwości” np. co do jakości, czy też link pochodzący z reklamy/baneru – takie linki muszą być nofollow, jeżeli nie chcemy zobaczyć w Narzędziach powiadomienia o nienaturalnych linkach wychodzących z serwisu.

System rezerwacji wizyt online dla Twojego gabinetu, salonu, klubuTestuj przez 30 dni !
Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google? Umów się ze mną na 15 minut bezpłatnych konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





    SEBASTIAN
    MIŚNIAKIEWICZ
    Autor bloga,
    specjalista SEO
    Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

    Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Pomocy Google dla Webmasterów.

    GD Star Rating
    loading...
    Czy do strony logowania dawać linki z atrybutem nofollow?

    6.1108

    OPINIE I KOMENTARZE

    Robert 17 października 2013, 7:16

    A np Archiwum? A co w przypadku gdy mamy np dwa linki na stronie głównej do tej samej podstrony (np w menu u góry i w stopce)? Jeden z nich można dać nofollow? Tutaj chyba nie ma przeciwwskazań?

    Sebastian Miśniakiewicz 17 października 2013, 7:38

    Robert,
    jak chcesz, aby “parował” Tobie PR, daj nofollow.
    Ja w 100% “stoję za Mattem”.
    OK – niektórzy próbują sobie kierowac przepływ PR, aby mieć większy wpływ na pozycje serwisu pod niektóre frazy.
    Pytanie 1 – skąd wiedzą, co by było, gdyby pozwolili PR płynąc swobodnie?
    Pytanie 2 – związane z Pytanie 1 – naprawdę Google jest takie głupie, aby dać w taki prosty sposób się wykiwać?
    Jak ktoś dba o rozwój swojej strony to nie skupia się na takich pierdołach, że tak mocno napiszę. Tylko rozwija stronę.

    Sławek 18 października 2013, 7:57

    Jeśli masz dwa linki do dokładnie tego samego adresu, albo linki kierują do strony z noindex, to gdzie wyparowuje PR? Zgodnie z first link counts i tym, że strony z noindex i tak nie pojawią się w indeksie raczej nic nie tracimy nakładając nofollow.

    Polococta 17 października 2013, 9:37

    Cześć,

    mam podobny problem. W menu strony umieściłem link z anchorem “anchor1” do konkretnej podstrony w serwisie.
    W treści strony chciałbym dać kolejny link do tej samej podstrony co w menu ale z innym anchorem (chodzi o wygodę użytkownika – chciałbym zwrócić jego uwagę na konkretne treści).
    Planowałem dodać tam parametr nofollow. Stron z podwójnym anchorem (dla tego samego linku) będzie blisko tysiąc. Czy to jakiś problem dla googla?

    Sebastian Miśniakiewicz 17 października 2013, 10:03

    Stracisz PR – jak we wpisie.
    Ja nie patrzę się aż tak na linkowanie wewnetrzne – skupiam się na userze. “Rzeźbienie w PR” … ok, na pewno ma jakiś pozytywny wpływ.
    Ale czy aż tak duży?

    Rafał Mróz 17 października 2013, 9:40

    Sebastian, zatem jaki “rel” ustawić przy używaniu funkcji “Odpowiedz na komentarz” (np. w WordPress)? U Ciebie widzę, że nie masz w ogóle nofollow (czyli jest dofollow), choć spotkałem praktyki, że każdy taki link Odpowiedz/Respond jest otagowany jako rel=nofollow w trosce o to, aby spider nie duplikował contentu lub nie pozycjonował go “wewnętrznie” na słowo “Reply/Odpowiedz”.

    Sebastian Miśniakiewicz 17 października 2013, 10:02

    Mam tag kanoniczny, więc się robi 301 i nie ma problemu:)

    Rafał Mróz 17 października 2013, 10:59

    Tag kanoniczny robi przekierowanie 301? Sądziłem że 301 mówi szukajkom: hej szukajki, już nie ma tej strony na tym URL – jest na innym, pokażę wam gdzie :) a canonical: hej szukajki, mam wiele wersji tej strony ale ta jest jedynym objawieniem w które macie wierzyć :)

    Czyli – canonical we wpisie, a wszystko co jest linkiem do wewnętrznym na tej stronie – tak jak u ciebie np. do konkretnego komentarza /z datą i godziną/ albo “odpowiedz na komentarz” jest już “dofollow”.

    BTW, czy w ten sposób na GWT (NDW ;)) nie widzisz zbyt wielu “nie związanych z SEO” słów w raporcie “Słowa kluczowe w treści”? Chodzi mi o wyrazy “odpowiedz na komentarz” “pisze” “data” itp. Nie wiem na ile to nadal aktualne, ale istotne było aby “chmura” tych słów była maksymalnie spójna z jednym tematem. Hę?

    Sebastian Miśniakiewicz 17 października 2013, 14:08

    Jak nie dasz rady zrobić 301, wrzucasz tag kanoniczny – i on działa jak 301.
    Co do NDW – nie analizowałem tych słów … od wieków. Szkoda mi na to czasu – skupiam się na zawartości strony i użytkownikach :)

    Ascot 17 października 2013, 13:45

    No dobrze, ale np. w przypadku sklepu – linki takie jak logowanie/konto użytkownika czy koszyk/dodaj do koszyka… Jakoś nie widzę sensu aby Google spiderowało takie podstrony

    Sebastian Miśniakiewicz 17 października 2013, 14:09

    Robię stron dla ludzi, nie dla robotów – skoro Google zaleca nie dawanie nofollow – to why not?
    Zobacz, ile PR tracisz, jak na stronie koszyka masz linkowanie wewnętrzne – wystarczy, że w headerze jest link do strony głównej…

    Skomentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Inne wpisy z tej kategorii