29 grudnia 2020 | Aktualizacja: 12 września 2021
Wyszukiwarka Google
UX

Jak zostaliśmy poinformowani w listopadzie do grona sygnałów dotyczących jakości strony, czyli dostosowania stron pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, bezpiecznego przeglądania, HTTP oraz wskazówek dotyczących uciążliwych reklam pełnoekranowych dołączą Largest Contentful Paint (LCP) , First Input Delay (FID)  oraz Cumulative Layout Shift (CLS) – już tylko kilka miesięcy pozostało właścicielom stron, aby dostosować się do kolejnej zmiany w algorytmie Google, jaka zacznie obowiązywać od maja 2021 roku.

Wskaźniki Web Vitals pozwalają nam określić ilościowo doświadczenie z korzystania ze strony i wskazać miejsca poprawy, celem polepszenia wygody użytkownika; przyjrzyjmy się im bliżej.

Komentarz
Sebastian MiśniakiewiczAutor bloga,
specjalista SEO

Czy w maju 2021 czekają nas duże roszady w wynikach wyszukiwania? Moim zdaniem rewolucji nie będzie – Google obecnie większą uwagę przykłada do sygnałów dotyczących jakości strony w reklamach Google Ads niż przy budowaniu wyników wyszukiwania, a poza tym coraz większą uwagę kładzie na reputację domeny i jej staż w Sieci – patrząc się na to, jak wysoko dzisiaj znajdują się np. portale medyczne, które za sprawą dużej ilości wyświetlanych reklam wyglądają jak bożonarodzeniowe drzewka, nie oczekiwałbym nadania LCP, FID oraz CLS dużej wagi wśród czynników rankingowych. Przynajmniej na sam początek.

Largest Contentful Paint (LCP)

mierzy wyniki ładowania się strony i obrazuje to, jak szybko użytkownikowi jest prezentowana zawartość strony.

Wskaźnik ten informuje nas, po jakim czasie strona, którą prezentujemy użytkownikowi, jest dla niego użyteczna – czyli kiedy użytkownik widzi główną zawartość strony (np. w przypadku bloga można zacząć czytać artykuł). Dlatego w sytuacji, gdy przez np. 3 sekundy widzimy ikonkę, która pokazuje nam ładowanie się dokumentu, nie oczekujmy, że strona przejdzie ten test.

Aby mieć pewność, że dostarczamy użytkownikowi user-experience na wysokim poziomie, wskaźnik nie może przekraczać 2,5 sekundy.

First Input Delay (FIP)

mierzy interaktywność: jest to czas, kiedy użytkownik wchodzi po raz pierwszy ze stroną w interakcję, np. klika w link lub w przycisk a przeglądarka odpowiada na jego zachowanie.

Aby mieć pewność, że dostarczamy użytkownikowi user-experience na wysokim poziomie, wskaźnik nie może przekraczać 1oo milisekund.

Cumulative Layout Shift (CLS)

mierzy stabilizację wizualną strony; chodzi tutaj o sytuacje, w których strona w momencie gdy już np. czytamy artykuł nagle przesuwa się, ponieważ “coś” zostało doładowane po zaprezentowaniu treści (np. reklama), albo chcemy kliknąć w dany link, a tu nagle wyskakuje nam reklama i zamiast przejść do innego artykułu widzimy ofertę biura podróży.

Z takimi sytuacjami mamy najczęściej do czynienia, gdy takie zasoby jak czcionki czy widżety nie są ładowane asynchronicznie.

Aby mieć pewność, że dostarczamy użytkownikowi user-experience na wysokim poziomie, wskaźnik nie może przekraczać 0,1 sekundy.

Jak poprawić wskaźniki Core Web Vitals?

Google przygotowało zestaw rekomendacji w tym zakresie – dostępne są one pod tym adresem.

Jak testować LCP, FID oraz CLS

Idealne narzędzie jest dostępne pod adresem web.dev

Dlaczego widzę błędy w raporcie w Search Console, a nie widzę ich  w Lighthouse?

Raport w Search Console pokazuje jak sobie strona radzi w realu (CrUX report) – natomiast Lighthouse bazuje na danych określanych mianem “lab data”, które są przydatne na etapie prac nad stroną; dane te mogą jednak nie wychwycić wąskich gardeł. Można bazować na obydwu raportach, jednak należy mieć na uwadze to, że obydwa raporty prezentują różne informacje.

Search Console Core Web Vitals report shows how your pages are performing based on real world usage data from the CrUX report (sometimes called “field data”). Lighthouse, on the other hand, shows data based on what is called “lab data”. Lab data is useful for debugging performance issues while developing a website, as it is collected in a controlled environment. However, it may not capture real-world bottlenecks. You can use both reports to improve the experience for your users, but the information each report provides is different.

Pozostałe Web Vitals – TTFB oraz FCP

LCP, FID oraz CLS nie są jedynymi Web Vitals.

Należy w tym miejscu wspomnieć o pozostałych, do których zaliczamy:

  • Time to First Byte (TTFB) – pozwala zdiagnozować wolno odpowiadający serwer
  • First Contentful Paint (FCP) – pozwala zdiagnozować zasoby, które opóźniają renderowanie strony.

TTFB oraz FCP są przydatne w diagnozowaniu problemów związanych z LCP

Podsumowanie

Zmiany, jakie zachodzą w Internecie, mają wpływ na zmiany, jakie zachodzą w Google. Strony są z jednej strony coraz ładniejsze i funkcjonalne, ale za tym idzie ryzyko ich spowolnienia (większa ilość funkcji wymaga załadowania większej ilości zasobów). Użytkownicy zaś nie zmieniają swoich upodobań – strona ma się po prostu szybko ładować; i tutaj nic się z pewnością nie zmieni przez długi czas.

Google zdaje sobie sprawę, że sygnały Web Vitals nie są idealne i należy oczekiwać w przyszłości modyfikacji w ich zakresie. Tym niemniej na chwilę obecną są najlepszymi wskaźnikami do mierzenia user-experience na stronach i warto brać je pod uwagę na etapie tworzenia czy optymalizacji stron. Zapowiedź włączenia ich do czynników rankingowych wymusi na webmasterach i programistach projektowanie jeszcze lepszych pod kątem user-experience stron -a na tym skorzystamy my wszyscy, którzy poruszamy się codziennie po zasobach Internetu.

Obecnie odpowiedź na pytanie, co się stanie, jak webmaster (w maju 2021) nie dopasuje swojej strony do oczekiwań systemowych jest bardzo ogólna – nic konkretnego z niej nie wynika:

It’s difficult to make any kind of general prediction. We may have more to share in the future when we formally announce the changes are coming into effect. Keep in mind that the content itself and its match to the kind of information a user is seeking remains a very strong signal as well.

Pamiętajmy jednak, że szybka strona to pozytywne doznania ze strony osób, które ją odwiedzają – niezależnie więc od tego, jakie mamy podejście do czynników rankingowych Google warto zadbać o to, aby nasi potencjalni Klienci z przyjemnością spędzali czas na naszej stronie, a nie denerwowali się, że się ona długo wczytuje czy przyciski, w które chcą klikać, po paru sekundach przesuwają się w górę (lub w dół) :).

Informacje dodatkowe

Osoby zainteresowane śledzeniem zmian zachodzących w obszarze Web Vitals zachęcam, aby śledziły ich CHANGELOG.

Na Forum Google dla Webmasterów przygotowano listę FAQ – najważniejsze kwestie ująłem w artykule.

Chcesz dowiedzieć, w jaki sposób wybrać dobrą firmę SEO, jak z nią później współpracować, w jaki sposób nadzorować jej pracę oraz jakich błędów jako Klient nie popełniać?

Pobierz zestaw bezpłatnych e-booków

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google? Umów się ze mną na 15 minut bezpłatnych konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





    SEBASTIAN
    MIŚNIAKIEWICZ
    Autor bloga,
    specjalista SEO
    Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

    Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Google dla Webmasterów.

    OPINIE I KOMENTARZE

    Paweł Mansfeld 30 grudnia 2020, 23:34

    Doszły po prostu konkretne metryki. Matt Cutts już 9 lat temu wypowiadał się, że szybkość strony (page speed) jest istotna. Widocznie teraz będzie jeszcze istotniejsza i bardzo dobrze. To podleczy stan Internetu i w większym stopniu w tworzenie stron internetowych będą zaangażowani profesjonaliści.

    Leave reply to Paweł Mansfeld anuluj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Inne wpisy z tej kategorii