Od pewnego czasu Google zachęca właścicieli stron opartych na WordPressie do wdrożenia w nich AMP – framworku, który – jak czytamy na amp.dev – zapewnia prosty sposób tworzenia stron internetowych, które są szybkie, płynne i zorientowane na doznania użytkownika mobilnego.

Tyle  tytułem wstępu – a jak to wygląda w praktyce? Czy warto wdrażać AMP?

Powiadomienie AMP w Search Console

Jeżeli posiadasz witrynę opartą o WordPressa to zapewne dostałeś taki komunikat (uwaga: mimo, że AMP nie wdrożyłeś na swojej stronie):

Po przeczytaniu takiego komunikatu niektórzy instalują plugin, która uruchamia AMP w witrynie – teoretycznie bowiem, aby wdrożyć AMP, wystarczy zainstalować oficjalną wtyczkę AMP, aby móc się cieszyć szybszą stroną (i np. większymi przychodami z reklam Adsense).

Niestety, ale rzeczywistość aż tak różowo nie wygląda.

AMP nie przyspiesza strony z automatu

Instalację AMP, polegająca tylko na wdrożeniu wtyczki, można porównać do wymiany oleju w silniku w sytuacji, gdy coś z silnikiem jest “na rzeczy”. Co z tego, że olej będzie właściwy i świeży, skoro silnik dalej nie będzie działał tak, jak powinien?

Analizowałem niedawno kilka wdrożeń AMP “na wtyczkę” – w obydwu przypadkach strona nie działała poprawnie, np. ze stron nie-AMP wtyczka stworzyła przekierowanie 302 ustawione na strony AMP; nie mówiąc już o tym, że strona AMP wyświetlała się w jednym przypadku także na urządzeniach desktopowych – w wyniku wdrożenia nie powstało właściwe powiązanie między stroną AMP oraz nie-AMP (aby Google poinformować o fakcie istnienia strony AMP PLUS aby strona nie-AMP mogła zostać zaindeksowana) – zobacz więcej informacji na ten temat.

Sama wtyczka nie tylko nie samodzielnie nie przyspiesza witryny, ale w niektórych sytuacjach wręcz ją spowalnia – nie mówiąc już o tym, że włąściciel strony nagle orientuje się, że wiele funkcjonalności, które z takim trudem wdrażał w serwisie, nagle przestało działać.

AMP a spadki w przychodach Adsense

Google promuje AMP dla stron mobilnych, ale w Sieci znajdziemy artykuły mówiące o negatywnych doświadczeniach tych wydawców, którzy zdecydowali się wdrożyć AMP.

With AMP, you’ll get better traffic from Google (including mobile search), but ad revenue might be impacted negatively.

(źródło)

AMP works by stripping away non-essential page components and scripts from mobile webpages, that’s why AMP pages load so fast. This means that most third-party tools and services such as analytics, ad serving, widgets, social plugins, etc., will probably not work with AMP out of the box.

(źródło)

Nie są to bajki – znam kilka przypadków, gdzie osoba, po wdrożeniu AMP, doświadczała sporych spadków przychodów z Adsense.

Jak sprawdzić poprawność wdrożenia AMP

Jeżeli jednak chcesz wdrożyć AMP to po zakończeniu prac koniecznie użyj narzędzia dostarczonego przez Google, które jest dostępne online – link, aby sprawdzić poprawność wdrożenia.  Dodatkowo pamiętaj, że w Search Console w sekcji “Ulepszenia” masz do dyspozycji specjalną pozycję

w której Google będzie wyświetlało Ci informacje odnośnie stanu wdrożenia AMP w witrynie.

Uwaga !

Informacje, jakie tutaj znajdziemy, nie są aktualne, mają niekiedy znaczne opóźnienie, więc zachęcam do porządnego sprawdzenia wdrożenia, aby uniknąć niespodzianek (spadku widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania).

Podsumowanie

W świetle informacji, jakie przedstawiłem w artykule, nie zachęcam do wdrażania AMP, ponieważ:

  • AMP ogranicza dobrego webmastera; zamiast wdrażać AMP lepiej stworzyć stronę opartą na standardach RWD (responsive web design), gdzie witryna dostosowuje się automatycznie do urządzenia, na którym jest wyświetlana (osoby, które chcą zgłębić ten temat, zachęcam do zapoznania się gruntownie ze standardami tworzenia stron przyjaznych urządzeniom mobilnym na stronach Google),
  • wdrożenie AMP wpływa (na podstawie mojego doświadczenia oraz lektury publikacji w Sieci)  na spadek dochodów z Adsense – jeżeli zatem bazujesz na tym systemie reklamowym, to uważnie obserwuj zachowanie witryny, aby być gotowym na wyłączenie AMP, gdy zobaczysz spadki przychodów,
  • Google nie wdrożyło AMP u siebie np. na forach produktowych czy blogu dla webmasterów :)

Osoby, które chcą jednak  zgłębić temat AMP, zapraszam na oficjalną stronę programu. Podstawowe informacje można znaleźć też na Google Search Central, w sekcji SEO dla zaawansowanych.

Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony w Google? Umów się ze mną na 15 minut bezpłatnych konsultacji. Sprawdzę na czym stoimy i co mogę dla Ciebie zrobić





    SEBASTIAN
    MIŚNIAKIEWICZ
    Autor bloga,
    specjalista SEO
    Jako właściciel firmy SEOProfi pomaga zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych oraz ruch na stronach firmowych na rynku polsko-, anglo- oraz niemieckojęzycznym.

    Bloga założył w 2010 widząc ogrom problemów, z jakimi mają do czynienia osoby próbujące samodzielnie wypromować stronę w Google. Od 2011 roku jako Product Expert pomaga rozwiązywać te problemy na Forum Google dla Webmasterów.

    Skomentuj

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Inne wpisy z tej kategorii